Jump to content

Båten min: "Tindra", en Maxi 68

Korsfjord

Recommended Posts

Det er nok mulig å få til et litt mer avansert revesystem enn det  @Valkyrja har.  Men det funker sikkert OK når det først er satt.

image.png.615bf8b2b1188713fef2bdc4b6c74deb.png

Jeg synes bommen din ser ut som om den opprinnelig har vært en rullebom (av gammel type der seilet ble rullet utenpå bommen).  Ihvertfall egner den seg dårlig for innvendige reveliner, så hvis du skal reve med vinsj, må du antagelig ha en line langs bommen. Du kan prøve med en blokk stroppet fast der øyet er. Jeg ville stroppet rundt bommen heller enn å sjakle i øyet. Hvis det blir for langt framme, så kan du rigge omvendt av tegningen over. Altså slik at enden av linen er festet i enden av bommen. 

Jeg hadde droppet single line reefing, men det er fullt mulig å rigge det. Det er litt tryggere å sette, men ofte litt plundrete å trekke ut igjen, spesielt hvis det er rigget for flere rev.  En ulempe med single line reefing er også at seilet trekkes ut fra masten før seilet er firt ned og fallet er strammet. Det kan gi skade på seil, men går som regel bra med den størrelse seil du har.

J-Å skrev for 22 timer siden:

Det er nok mulig å få til et litt mer avansert revesystem enn det  @Valkyrja har.  Men det funker sikkert OK når det først er satt.

image.png.615bf8b2b1188713fef2bdc4b6c74deb.png

Jeg synes bommen din ser ut som om den opprinnelig har vært en rullebom (av gammel type der seilet ble rullet utenpå bommen).  Ihvertfall egner den seg dårlig for innvendige reveliner, så hvis du skal reve med vinsj, må du antagelig ha en line langs bommen. Du kan prøve med en blokk stroppet fast der øyet er. Jeg ville stroppet rundt bommen heller enn å sjakle i øyet. Hvis det blir for langt framme, så kan du rigge omvendt av tegningen over. Altså slik at enden av linen er festet i enden av bommen. 

Jeg hadde droppet single line reefing, men det er fullt mulig å rigge det. Det er litt tryggere å sette, men ofte litt plundrete å trekke ut igjen, spesielt hvis det er rigget for flere rev.  En ulempe med single line reefing er også at seilet trekkes ut fra masten før seilet er firt ned og fallet er strammet. Det kan gi skade på seil, men går som regel bra med den størrelse seil du har.

Takker for innspill, jeg har litt å tenke på her nå. I stedet for single line, hva hadde du valgt? 

Korsfjord skrev 1 time siden:

I stedet for single line, hva hadde du valgt? 

"Vanlig", ved å bruke revekrokene ved masten, og taurev med blokker i/ved bommen for å reve akterliket. Jeg ser du har festet seilet bare i revekroken nede. Ikke noe direkte galt med det, men det er vanlig å bruke en sjakkel nederst og en line gjennom cunningham maljen. Og så bruke krokene til revene. Egentlig trenger du ikke cunningham, for du kan trolig trekke hele bommen ned (inne ved masten).  Det er et bra system, for det kan også brukes for å stramme forliket etter reving.  Men mangler du en blokkskive for uthalet, som kommer fram inni bommen?  Der hvor det er et hull tror jeg det skal være en bolt, og en skive inni. Kanskje det er mulig å få til en trippelblokk løsning, hvor én skive ligger på utsiden på hver side, med en guiding? Så slipper du å ha løse blokker for revene.

https://www.sail-world.com/news/258521/A-Rough-Guide-to-Mainsail-Reefing

Takker:tommel_opp:

Oppsettet jeg har nå, er arvet fra tidligere eier(e), og manglende erfaring gjør at jeg ikke har øye for detaljer enda. Slik som at seilet er festet i revekroken. Må se litt nærmere på det du skriver om uthalet. Den trippelblokken du nevner, bli det da en blokk som ligger helt inntil bommen i stedet for noe som er sjaklet på? Beklager hvis jeg er tungnem:fniser:

Tanken min nå er i alle fall,å legge opp til et revesystem slik du beskriver. Single Line har kanskje mest for seg hvis også seilene kan heises og fires fra cockpit? Nå må jeg inntil videre uansett frem til masten for å gjøre dette, og da kan jeg like godt ordne den fremste delen av revingen derfra også? 

Med tid og stunder skal fallene føres til cockpit, men da må jeg også ha ny sprayhood med maljer som fallene kan føres gjennom. Da kan kanskje revingen få en ny vurdering. Trur eg. 

Korsfjord skrev for 16 timer siden:

Den trippelblokken du nevner, bli det da en blokk som ligger helt inntil bommen i stedet for noe som er sjaklet på?

Ja, det var slik jeg tenkte, mange bommer har jo tre trinser ved siden av hverandre. Kanskje løse det med å montere en fotblokk på hver side? Pluss en blokk nede ved dekket som leder linen opp igjen til vinsjen.

2511040_XL.jpg

Eller bare en cleat, så du strammer inn for hånd mens du står ved masten.

1600677957562368211631.jpg

Evt. begge deler.

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Tipper kryssholtet på bommen er til revet, så du trenger bare blokk. 

Ja, den la jeg ikke merke til på bildet. Kanskje det er tenkt så enkelt at revelinen bare skal gå gjennom øyet på bommen og til kryssholt, uten blokk. En kan gjerne få bra stramming på det ved å trekke linen flere ganger ut eller ned fra bommen, og ta inn slakken på kryssholt.

Korsfjord skrev On 10.10.2025 at 12.49:

Når det gjelder maling, så har jeg ikke bestemt meg helt enda. Vet ikke om malingen som har vært brukt var 2-k, og da må all gammel maling fjernes for å være helt sikker på å unngå "koking". Mye er fjernet, men jeg gikk tom for malingfjerner, og det har i alle fall vært malt med to ulike farger. Mye av malingen som gjenstår er nede i "porene" i gelcoaten. Tar en runde eller to til med malingfjerner, hvis jeg da ikke får det rent, maler jeg med enkomponent, tror jeg. 

Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg. Men, fikk litt panikk da den ikke herdet. Viser seg at den er litt kilen på temperatur. Satte opp en vifteovn ett døgn og den ble stein hard. Malte ett helt dæsjbord med denne. NB: brukte fargen "off white" men den burde hete "vanilje-gul". Ble uansett bedre enn det var fra før i en gammel sliten Sollux. Uansett, den ble slett og fin.

J-Å skrev 1 time siden:

Kanskje det er tenkt så enkelt at revelinen bare skal gå gjennom øyet på bommen og til kryssholt, uten blokk.

Nei. Revelinen festes til bommen omtrent rett nedenfor revemalje, helst et par centimeter aktenfor. Revelina føres opp gjennom revemaljen on ned til en blokk ett stykke aktenfor. Så fremover langs bommen. Ved reving går du til masten, slipper fallet så du får huket på den fremre revemaljen på kroken, strammer opp fallet. så drar du inn revelina. Da blir akterliket dratt akterover og nedover i samme operasjon. Slakk på kick og evt skjøtet, bommen vil vanligvis måtte heve seg for å komme opp til revemaljen akter. det er en tråd på dette her: 

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Vi har jo ingen bilder som viser hvor øyet på bommen er i forhold til maljen på revet. Kan være at den er langt nok bak til å brukes. 

Diskusjonen var altså om øyet kunne brukes som blokk, @Code0. Og det er justerbart, går i et spor og låses med en setskrue ser det ut til. Men en kan jo også tilpasse ved å la linen gå fra øyet, opp i maljen og ned til enden av bommen, hvis en vil flate seilet mer. Eller rett ned med feste rundt bommen, hvis en vil flate mindre. Seilet skal normalt strekkes bra akterover og flates, siden det stort sett er i mye vind det reves. 

image.png.5b7b9171b4a4132162f62a08b869b7ee.png

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg. Men, fikk litt panikk da den ikke herdet. Viser seg at den er litt kilen på temperatur. Satte opp en vifteovn ett døgn og den ble stein hard. Malte ett helt dæsjbord med denne. NB: brukte fargen "off white" men den burde hete "vanilje-gul". Ble uansett bedre enn det var fra før i en gammel sliten Sollux. Uansett, den ble slett og fin.

En-komponent,altså?

Det er jo lovende i så fall, for jeg ser ikke bort fra at det er det jeg må bruke. Vurderer å vente til våren pga temperatur, men dagens 10-12 grader holder kanskje? Det var off-white jeg tenkte på, da hvit har lett for å bli litt sterilt. Men jeg vurderer også eva-teak på dørken, evt teppe, som vil bryte hvitheten litt uansett. 

J-Å skrev for 1 time siden:

Diskusjonen var altså om øyet kunne brukes som blokk,

Neppe, det blir masse friksjon. Til nød en lavfriksjonsring, men en blokk i den størrelsen koster ikke stort.EDIT:  Den skyvbare plata er for å feste enden av revelina, fra de tider underliket gikk i ett spor på bommen, nå er de vanligvis løsfotet og det er enkelt å knyte rundt bommen.

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg.

Jeg har også brukt biltema sin én-komponent, og syntes den var skikkelig lite slitesterk sammenlignet med to-komponent. Dette var riktignok på utsiden av skrog hvor man er mer utsatt for slitasje.

Code0 skrev 28 minutter siden:

det blir masse friksjon. Til nød en lavfriksjonsring, men en blokk i den størrelsen koster ikke stort

Ja man kan vel bare kjøpe en blokk fra biltema til 125kr og feste den i øyet. Så lenge man har muligheten til å sette øyet fast da, om det er løst er det en annen sak. 

Jeg er en slags gjest

Seilet er jo satt opp for reving. Beslaget som er montert i slissen på bommen er endepunkt for reveline. Så skulle det være samme beslag på motsatt side for talje og føring av revelinen fram til masten. Lissene, de små maljene i seilet, er bare for å samle seilet på bommen. Seilet er ikke sterkt nok for å ta lasten fra selve revingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...