Jump to content

Hvor gammel motor er for gammel motor? (diesel)

radbrt

Recommended Posts

Jeg kjøpte nylig en grei og gammel seilbåt, med Yanmar 1GM motor fra 1979 som har gått relativt få timer i sitt liv. Den har startet lett bortsett fra de siste par gangene før opplag, men det er sikkert ganske trivielt (for folk som kan motor).

Det nærmeste verkstedet sa rett ut at motoren var for gammel til at de ville ta service på den. Jeg kan sikkert lære meg det jeg trenger, men jeg begynner på 0 og bruker gjerne fritiden min på noe annet enn å bli hobbymekaniker. Derfor har jeg begynt å tenke på å bytte motor.

Jeg er usikker på hva jeg kan forvente av en splitter ny motor. Er det realistisk å ikke måtte gjøre noe annet enn å fylle diesel og levere på periodisk service? Eller trenger også nye motorer litt spontan kjærlighet, sånn at jeg uansett må lære meg en del feilsøking og vedlikehold?

Jeg vet jeg aldri vil «få tilbake» pengene jeg legger ned i ny motor, og det går helt fint. En nyere båt er fortsatt dyrere, og alle båter innenfor budsjettet vil være minst 20 år gammel. Jeg ser folk på Finn som selger 20 år gamle motorer på grunn av driftssikkerhet, så en ny motor i min gamle båt kan være riktig, avhengig av driftssikkerheten på de ulike alternativene.

Jeg er langt fra ekspert. Men etter hva jeg tenker er det først og fremst tæring pga saltvannskjøling som vil være problematisk på en slik motor. At den ikke starter like lett nå har sannsynligvis ikke noe med det å gjøre. 

Vanlig service er bare å bytte olje og filter pluss dieselfilter, samt sjekke girolje/impeller/reimer. Dette er ting som er greit å kunne sjekke på tur også på en ny motor. Dermed svarer jeg et klart JA på at også en ny motor kan ha behov for akutt pleie. 

Vil anbefale å ta de privattimene selv på en gammel motor(den du har), med hjelp av dr.Youtube;) Om den uansett skulle være klar for utskifting er det jo ikke mye du kan gjøre feil. 

Til slutt ville jeg sjekket med et annet verksted. Sært å ikke gidde å ta i mot kunder og hjelpe så godt de kan. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Enig med willmasta. Bortsett fra én ting, det er ikke 'sært' å nekte å skru på en gammel motor. Saltvannskjølt eller ikke. Er det noe som ryker under demontering, vil et seriøst verksted påta seg ansvar. Og det kan bli uhorvelig dyrt, og plent frem umulig, å fikse. Personlig hadde jeg ikke tatt i en slik motor.

I tillegg vil eit par tre dagar med verkstadtimar, og eventuelle deler, fort bli så dyrt at dei fleste vil meina at kostnaden ikkje står i høve til verdier av motoren. 

Alle båter trenger vedlikehold, både rutine, og uforutsette ting. Eldre ting trenger litt mer stell og vedlikehold. Hvis en ikke kan det selv, så må en enten lære, eller ha gode kontakter som kan bistå.

Jeg skjønner den lokale verkstedet har liten interesse å skru på en 46 år gammel motor. Ofte er det som Hulda skriver, det dukker ofte opp uforutsette ting, og betalingsviljen er ofte uforutsigbar på eldre båter sammenlignet med "nye" båter. Trist men sant. 

Jeg ville sjekket litt i lokalmiljøet. Ofte er det en lokal fyr, som jobber uavhengig, og er mobil, som er ekspert på eldre motorer, og som hater nymotens motorer. Snakk med de lokale i havna for å skaffe kontakter. Hvis du sier hvor du holder til, så kan det være det er noen her som kan hjelpe med kontakter. 

Hvis du får han med på en utvidet service. Og hvis du får være med for å lære, så kan du kanskje lære slik at du kan utføre service selv neste gang. Og mulig "den gamle eksperten" også rister på hodet. Da er det nok et tegn på at ny motor er løsningen, eller selge båten til noen som er/tror de er eksperter...

For å snu litt på det, jeg skjønner ikke at folk tør å legge ut på båttur uten å kunne litt motor. En ting er å få stans langs veien, det er noe helt annet å få stans på sjøen  hvor plutselig vær, sjø og strømmer bestemmer hvor du ender opp. Jeg er ikke noen mekaniker, men jeg sørger for å ha med meg litt basisting som filtere, impeller og reimer. Og jeg har med verktøy til å bytte, og forsøker å lære meg litt mer hvert år. Selv kona, som har begynt å snakke om dametur forsøker å forstå mer og mer av dyret under dørken. Det føles tryggere og mindre stressende når man kan litt.

En gammel Volvo eller Yanmar er jo gull å lære seg å skru på, og du har garantert masse kompetanse i havna di om den. Båtfolk er stort sett veldig hjelpsomme om du ønsker å lære. 

Forsåvidt enig med deg @Hulda. Slik jeg forstod det nektet de å ta service. Jeg tenkte de kunne tatt en oljeservice og så gitt noen råd om tilstand. Jeg syns fortsatt det er litt sært å ikke ville kikke på den engang:) 

Til trådstarter: holder til i området. Kan enkel service. Ta eventuelt kontakt på melding om du trenger hjelp eller ideer om hvem som kan hjelpe. 

Ganske vanlig at disse små Yanmarene blir trege å starte ettersom det blir høst og temperaturen synker. Dette er forkammer motorer og de har ikke noen form for gløding eller annen kaldstart funksjon.

Et godt triks kan være å kjøre den 5-10 sekunder på starteren med dekompresjonshendel aktivert og deretter deaktivere dekompresjonshendel og gi full gass. Starter den ikke da så kan du starte feilsøkingen

Dette er jo en svært enkel motor og fin å starte å lære å skru på.  Masse gode videoer på youtube.

radbrt skrev 19 minutter siden:

Godt poeng @Hulda. Grunnleggende forståelse for motor må ligge i bunn uansett, deretter er årlig service forholdsvis enkelt, og så kommer det @EiSvIn er inne på med å klare seg dersom noe går galt på sjøen. Og jeg har skjønt at det er nettopp derfor disse innenbordsmotorene er så enkle.

Vær klar over at kjøper du nye motor, så er den ikke så enkel som den gamle. Moderne Comonrail motor har masse elektronikk. Så der er det MYE mer som kan kødde til ting. 

radbrt skrev for 2 timer siden:

om noen i det området har erfaring med Yanmar og lyst på noen ekstra kroner rundt påsketider er det bare å sende DM.

Hei igjen. 

Det er ikkje sikkert det er så lurt å venta til påske med å få orden på motoren. 

Etter påske blir det høgsesong for båtliv, og mange verkstadar har mykje å gjera. 

Det er betre å få orden på motoren no. Dersom du ikkje får orden på motoren no så har du heile vinteren på å montera ein ny motor. 

Dette sagt. Det er vanskelegare å køyra motoren når båten står på land.

Det er et godt poeng Ask. Jeg mistenker at Lazyjack har rett i at dette er en vær-greie  og jeg ikke har vært tålmodig nok til å kjøre den 10 sekunder på starteren, så det kan fort bli overkill med mekaniker på land. Skal teste når jeg er innom til uken. Har heldigvis internt inntak for kjøleveske.

Men på generelt plan virker det som at jeg uansett må lære meg litt vedlikehold, og det smarte er kanskje å klamre seg til denne motoren litt lenger.

Hvor gammelt som er for gammelt, det kommer vel også litt an på om det dreier seg om en motor som fortsatt er i bruk og som det kan skaffes deler til.

Jeg har en motor som er 20 år gammel, men som har stått på lager mesteparten av sitt liv, og som har ganske få driftstimer. (Beta Marine 25) 

Ser at den tilnærmet samme motoren er i salg nå i dag, og de er den jo både 20 år gammel, men samtidig "nyeste modell".

En fordel med å ha en motor som fortsatt er i salg, det er jo at det da blir ganske enkelt å oppgrdere til ny motor av samme type, men med antall driftstimer = 0. Små båtmotorer koster jo ikke all verden. 71 kg med motor er jo heller ikke all verden å få på plass.

Det finnes da en motor som heter Yanmar GM10 som er i salg nå. I hvilken grad den er lik med den gamle modellen, det vet ikke jeg. 

https://www.yanmar.com/marine/product/engines/1gm10-marine-diesel-engine/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...