Arne2 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober 2 hours ago, nomen said: Når TS skriver at evnen og viljen til å kjøpe ny motor er tilstede, støtter jeg det fullt ut. Disse moderne småmotorene er relativt enkle saker, og med riktig vedlikehold, kan man forvente laaaangt flere problemfrie driftstimer enn hva man kan håpe på ved å holde den gamle "rusthaugen" i live. Når/hvis man kan sette en ny motor av samme type inn på de samme festene, så har man nok løst mange framtidige problemer og irritasjoner. En så liten moter koster vel ikke veldig mye. 2 hours ago, Krimart said: Så lenge motoren er noe man bruker ut og inn av havner og ellers bruker seilene er det helt greit i alle fall. Sa vel noe lignede helt til i sommer, da jeg fikk et tau i propellen ca 50 meter i fra land og med litt kraftig pålandsvind. En pålitelig dieselmotor som alltid starter kan med fordel ses på som en del av sikkerhetsutstyret ombord. Sitér dette innlegget Link to post
radbrt Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Det er en 1GM på hele 6.5 hester, båten er 27 fot. Så muligheten til å legge en knop eller to på marsjfarten ligger jo i bakhodet. Jeg kjører for det meste rundt i Oslofjorden, og det er jo ofte vindstille her borte så det blir litt motor. Dagens 1GM10 ser nesten identisk ut med min, så det er lovende. Jeg kan omtrent ingenting om motor. Jeg har hatt lyst til å lære, men vet ikke hvor gøy det kommer til å være i praksis. Tipsene om yanmar sine særegenheter, kald diesel og sånt er gull. Tusen takk. Jeg har vinteren på meg til å lære teorien, så kan jeg forhåpentligvis nok til å ta en sjekk av saltvannssystemet og finne ut hva jeg vil gjøre før våren. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 5 hours ago, radbrt said: Dagens 1GM10 ser nesten identisk ut med min, så det er lovende. Jeg kan omtrent ingenting om motor. Første båtmotor jeg fikk lært noe særlig om var en ca 25-30 år gammel Volvo Penta 2003, som sto i min første seilbåt. Den gikk tett i kjølesystemet, og jeg måtte så skru den i fra hverandre, rense opp og sette sammen. Den hadde også problemer med at den var tungstartet. På den annen side så var den utrolig effektiv i drift, mht forbruk av diesel. Det som var problemet med den motoren, det var at den var gått ut av produksjon for mange år siden og at det ikke lengre kunne leveres deler. Det som var å få tak i var også uforholdvmessig dyrt. Skulle jeg oppgradere til ny motor, så måtte jeg eventuelt bygge om motorfestene og det meste av tilkoblingene til en ny motor. Den motoren som jeg har nå, i fra Beta Marine er 20 år gammel, men de leverer forstsatt den samme motoren (Sikkert med noen mindre oppgraderinger og tilpasninger.) Foreløpig så går den gamle motoren som en klokke. Jeg har bestemt meg for at skulle det dukke opp noen større ting, på den motoren jeg har, da kjøper jeg heller inn en identisk lik ny motor som kan gå rett inn på motorfestene. (Sist jeg sjekker så var det 70.000,- for en ny Beta Marine 25.) Jeg hadde motorstans flere ganger med den første Volvo'en. Første gang så var det bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke dreiv inn på en molo, og at det hele endte i et havari. En annen gang så fikk jeg motorstans, middtfjords, seint på kvelden. Det var absolutt ingen vindt og jeg ble liggende og drive hele natten. På morgenen i syvtiden, så kom det et lite vindpust, slik at jeg så vidt klarte å seile hjem. Det var ikke noe særlig. Å ha en motor som man kan stole på og som alltid fungerer, det gir etter mitt syn hele båtopplevelsen til en mer behaglig, sikrere og mindre stressende opplevelse. Det man med frodel kan gjøre, i løpet av vinteren, det er å sette seg grundig inn i motorens dokumentasjon, slik at man kan mest mulig av "teorien". https://www.yanmar.com/marine/wp-content/uploads/2020/05/0AGMM-EN0013_2018.04.pdf https://sbo.sailboatowners.com/downloads/Yanmar_1GM-10L_2GM-F-L_3GM-D-F-L_3HM-F-L.pdf https://nhmr.nl/wp-content/uploads/2022/03/YANMAR-WORKSHOP-MANUAL-1GM10-2GM30-3GM30-3HM35.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Arne2 skrev for 11 timer siden: Når/hvis man kan sette en ny motor av samme type inn på de samme festene, så har man nok løst mange framtidige problemer og irritasjoner. En så liten moter koster vel ikke veldig mye. Sa vel noe lignede helt til i sommer, da jeg fikk et tau i propellen ca 50 meter i fra land og med litt kraftig pålandsvind. En pålitelig dieselmotor som alltid starter kan med fordel ses på som en del av sikkerhetsutstyret ombord. Tja, en dieselmotor koster gjerne 3x tilsvarende (i HK) påhenger. Tau i propellen kan man også få med dieselmotor, og det er mer krevende å fjerne. Ulempen med påhenger er at det ikke egner seg å gå for motor i store bølger. Du kan frigjøre mye volum under dekk. Fordelene er at det er enkelt å bytte motor, tilgangen på gode, brukte motorer er god, du kan bidra med å vri motoren ved manøvrering i trange passasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 20 minutes ago, Krimart said: Tja, en dieselmotor koster gjerne 3x tilsvarende (i HK) påhenger. Tau i propellen kan man også få med dieselmotor, og det er mer krevende å fjerne. Ulempen med påhenger er at det ikke egner seg å gå for motor i store bølger. Det er i bunn og grunn sant, at med tau i propellen, så er faktisk en påhengsmotor å foretrekke. Men for hurtig og sikker oppstart og for bruk i dårlig vær, så blir en diesel bedre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober radbrt skrev for 12 timer siden: Jeg kan omtrent ingenting om motor. Jeg har hatt lyst til å lære, men vet ikke hvor gøy det kommer til å være i praksis. Med en så gammel motor så må du regne med tæring, fastrustede bolter og andre problemer som kan rote til lærelysten. Man bør alltid ha en minimumskunnskap om motor for å føle seg trygg på sjøen, det er ikke alltid en mekaniker ombord når noe går galt. Og da er det greit å kunne komme seg ut av situasjonen på egen hånd. Sjekk og skifte av reimer, impeller, filtre og olje samt lufting av dieselsystemet bør man kunne fikse selv. Stort mer enn dette får man neppe behov for underveis. Din gamle Yanmar kan sikkert holde 10 år til med rett stell, men det er klart at det er lettere og kjekkere å lære seg disse tingene på en ny motor. At en mekaniker ikke vil røre en nesten 50 år gammel motor forstår jeg godt, man kan veldig lett få skylden for at ting går i stykker selv om årsaken er at det er gammelt og skrøpelig. Da er det enklere å la være. Rett og slett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Arne2 skrev On 9.10.2025 at 6.33: Det er i bunn og grunn sant, at med tau i propellen, så er faktisk en påhengsmotor å foretrekke. Men for hurtig og sikker oppstart og for bruk i dårlig vær, så blir en diesel bedre. En forholdsvis ny 4T påhengsmotor er veldig driftssikker, og en dieselmotor kan også ha sine hikkups. Jeg hadde en 8HK Honda på min seilbåt i flere år. Aldri startproblemer. Hvis dårlig vær = mye vind/bølger er jeg enig da fungerer påhenger dårlig. Men da får man heller seile Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 11.Oktober Link til dette innlegget Svart 11.Oktober En "svakhet" ved 1GM er oljerøret(tur fra oljepumpa) som ligger rett under råvannspumpa. Det er en simring i pakningen i bakkant / på akslingen av vannpumpa som kan dryppe rett ned på oljerøret. Og en kan få et veldig lokalt område hvor det ruster hull i røret. Og motoren tømmes for olje. Upraktisk om en er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.