Graybeard Startet 7.Oktober Link til dette innlegget Startet 7.Oktober Har nettopp kjøpt en Askekadden Beetle med nyoverhalt byttemotor og nytt drev samt ny propell. Leste på dette forumet at en burde få ett max turtall på 4400rpm på denne motoren. Jeg får bare 4000rpm. Kan det være feil propell? Propellen er en BLMX 14,3x21. Max hastighet er 26 knop. Cruiser på 21 knop med 3300 rpm. Er fullstendig fersk når det gjelder båt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Har en Beetle på brygga vår, innbiller meg den gjør 30 + men aner ikke hva slags propell det er. virker som liten diameter og for stor stigning. Motoren har vel bare 116 hk? Personlig syntes jeg ikke motoren kledde båten så godt da jeg prøvde den. Til info så har jeg med 300hk 21,5 tommer stigning og 16 diameter. Vil tro Askeladden har svaret på hva som er optimal propell for den motoren og drevet du har Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 14,3x21 er det jeg har på Ibiza 21 weekender. Båt er oppgitt å veie 1550kg. Oppnår akkurat 4400 rpm med denne og toppfart ca. 30 knop på våren. Har ca 20knop ved 3400 rpm. NB! Gearutveksling er 2.0:1 på dette oppsettet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
theppan07 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Nå er det flere år siden jeg hadde denne motoren i båten min, men mener at BlacMax 14,5×19 var mer riktig. Tommelfinger regel er vel 1 tomme mindre stigning utgjør - 200 rpm. Så å gå fra 21 til 19 tommer i stigning utgjør ca -400 omdreininger, noe som høres perfekt ut på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Graybeard Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Takk for svar, blir å undersøke stigning på 19" da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.