Jump to content

Slange ut fra ladeluftkjøler VP D4, hvilke funksjon har den?

blue moon

Recommended Posts

IMG_7987.jpeg.2dda6df9e184eb0d009b4e060aed24b0.jpeg
Er formålet til denne slangen å kjøle pakkboks? Jeg skjønner ikke hvorfor da pakkboksen min har talgpakninger og blir kjølt utenfra. I mitt eie har ventilen tilkoblet pakkboks alltid stått i åpen posisjon. Grunnen til spørsmålet er at ved konservering renner all frostvæske ut og nedover aksel på utsiden. Burde den stenges? Blir uansett ikke frostspreng i en tom ladeluftkjøler.

IMG_7988.jpeg.1189616df10e44486ce573d45b507c07.jpeg

09 Sealine F37 - VP D4 260

Som  @bellen skriver. Ikke lukk den ventilen ved kjøring.

Vedkonservering kan du jo stenge den mens du kjører inn frostveske og så åpne den etterpå så du får skyllt ut pakkboksen også.

Uttaket på ladeluftkjøler var opprinnelig til sinkplugg. Sink er droppet på senere VP D4 og D6.

Andre steder trykkvann til pakkboks typisk blir tatt ut er på impellerpumpa (om den har eget uttak) eller giroljekjøler som ofte har egne uttak.

Mvh. SAP

Takk for oppklaring.

Gjorde som du beskrev @sap_2000

Men, mtp. korrosjon, hadde det ikke vært det beste om ladeluftkjøleren var full av frostvæske?

Har du noe kjennskap til pakkboksene mine? Ingen av de blir varme under drift, den ene drypper noen dråper under drift, den andre tett. Sånn har det vært noen sesonger og det fungerer bra.

Har lest at de skal dryppe litt, burde jeg løsne litt på den som er tett?

Ble litt OT dette..

Er vel vanlige talgpakning-pakkboks.

Det ble sagt de skulle dryppe et par drypp i minuttet, men hvis de ikke går varme hadde jeg ikke løsnet på den som ikke drypper. Hadde vel heller prøvd en forsiktig stramming på den andre og verifisert fortsatt lav temp på den også så man slipper konstant vann i bunn av motorrom.

Trykkjølingen fra motoren kjølesystem bidrar garantert i positiv retning på kjøling av pakkboks og cutless lager.

blue moon skrev for 12 timer siden:

Men, mtp. korrosjon, hadde det ikke vært det beste om ladeluftkjøleren var full av frostvæske?

Jeg tror ikke en kjøler som har blitt kjørt gjennom med ferskvann og så frostveske korroderer selv om den blir tappet ned. De renner seg ca halvveis ned av seg selv. Men det er  jo bare å holde krana stengt når du kjører inn frostvæske og åpne den før sjøsetting.

Pakkboksen renner seg bare tom og vil ikke sprenge. Om man ligger på vannet skal det mye til at de fryser så langt nede, men der ville jeg kjørt inn frostvæske i pakkboks også.

Mvh. SAP

Hehe, den tabben har jeg også gjort Worry. Heldigvis hadde jeg mye syre å ta av. (25kg sekk sitronsyre fra Felleskjøpet)

OT igjen:

Hvorfor bruker svært mange på forumet og facebook-relaterte innlegg det engelske ordet gear for gir ? Ingen refererer til engine når det snakkes om motor

Eksempel, gearboks, gearkasse, gearkjøler. Det heter da girkasse og gir-oljekjøler, eller er det riktig å skrive begge deler på godt norsk? :smiler:

Selv holdt jeg på å skive intercooler i emnefeltet :fniser:

Brigg skrev On 8.10.2025 at 13.25:

Intercooler blir feil uansett språk, D4 har aftercooler 😉

Er det forskjell på det egentlig, står ikke ladeluftkjøler alltid etter turbo (after) / mellom turbo og manifold (inter)? Er vel bare VP som typisk bruker aftercooler som betegnelse, intercooler er i alle fall mye vanligere men er vel same-same?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...