blue moon Startet 7.Oktober Link til dette innlegget Startet 7.Oktober Er formålet til denne slangen å kjøle pakkboks? Jeg skjønner ikke hvorfor da pakkboksen min har talgpakninger og blir kjølt utenfra. I mitt eie har ventilen tilkoblet pakkboks alltid stått i åpen posisjon. Grunnen til spørsmålet er at ved konservering renner all frostvæske ut og nedover aksel på utsiden. Burde den stenges? Blir uansett ikke frostspreng i en tom ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
bellen Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Kjøling av hylsen og pakkboksen. Planede båter kan få undertrykk i hylserøret slik at sjøvann ikke når frem til pakkboksen. Da går den seg varm. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Som @bellen skriver. Ikke lukk den ventilen ved kjøring. Vedkonservering kan du jo stenge den mens du kjører inn frostveske og så åpne den etterpå så du får skyllt ut pakkboksen også. Uttaket på ladeluftkjøler var opprinnelig til sinkplugg. Sink er droppet på senere VP D4 og D6. Andre steder trykkvann til pakkboks typisk blir tatt ut er på impellerpumpa (om den har eget uttak) eller giroljekjøler som ofte har egne uttak. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
blue moon Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Takk for oppklaring. Gjorde som du beskrev @sap_2000 Men, mtp. korrosjon, hadde det ikke vært det beste om ladeluftkjøleren var full av frostvæske? Har du noe kjennskap til pakkboksene mine? Ingen av de blir varme under drift, den ene drypper noen dråper under drift, den andre tett. Sånn har det vært noen sesonger og det fungerer bra. Har lest at de skal dryppe litt, burde jeg løsne litt på den som er tett? Ble litt OT dette.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
sap_2000 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Er vel vanlige talgpakning-pakkboks. Det ble sagt de skulle dryppe et par drypp i minuttet, men hvis de ikke går varme hadde jeg ikke løsnet på den som ikke drypper. Hadde vel heller prøvd en forsiktig stramming på den andre og verifisert fortsatt lav temp på den også så man slipper konstant vann i bunn av motorrom. Trykkjølingen fra motoren kjølesystem bidrar garantert i positiv retning på kjøling av pakkboks og cutless lager. blue moon skrev for 12 timer siden: Men, mtp. korrosjon, hadde det ikke vært det beste om ladeluftkjøleren var full av frostvæske? Jeg tror ikke en kjøler som har blitt kjørt gjennom med ferskvann og så frostveske korroderer selv om den blir tappet ned. De renner seg ca halvveis ned av seg selv. Men det er jo bare å holde krana stengt når du kjører inn frostvæske og åpne den før sjøsetting. Pakkboksen renner seg bare tom og vil ikke sprenge. Om man ligger på vannet skal det mye til at de fryser så langt nede, men der ville jeg kjørt inn frostvæske i pakkboks også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Hos meg går slangen til pakkboksen ut før gearolje-kjøleren. Vi glemte å stenge denne da vi kjørte systemrens i fjor. Da forsvant blandingen ut via den slangen. Tok litt tid før vi forstod det. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Hehe, den tabben har jeg også gjort Worry. Heldigvis hadde jeg mye syre å ta av. (25kg sekk sitronsyre fra Felleskjøpet) OT igjen: Hvorfor bruker svært mange på forumet og facebook-relaterte innlegg det engelske ordet gear for gir ? Ingen refererer til engine når det snakkes om motor. Eksempel, gearboks, gearkasse, gearkjøler. Det heter da girkasse og gir-oljekjøler, eller er det riktig å skrive begge deler på godt norsk? Selv holdt jeg på å skive intercooler i emnefeltet Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Intercooler blir feil uansett språk, D4 har aftercooler 😉 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Worry II Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Brigg skrev 10 minutter siden: Intercooler blir feil uansett språk, D4 har aftercooler 😉 Som da blir..? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Ladeluftkjøler. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Brigg skrev On 8.10.2025 at 13.25: Intercooler blir feil uansett språk, D4 har aftercooler 😉 Er det forskjell på det egentlig, står ikke ladeluftkjøler alltid etter turbo (after) / mellom turbo og manifold (inter)? Er vel bare VP som typisk bruker aftercooler som betegnelse, intercooler er i alle fall mye vanligere men er vel same-same? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Tror vel strengt tatt en intercooler er mellom kompressortrinn hvis man skal være pirkete. Så var det om man regner selve motoren som et kompressortrinn. Intercooler høres mye tøffere ut? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Benevn som Charge air cooler, det er det maritime, internasjonale begrepet for en ladeluftkjøler på en skipsdieselmotor. Da unngår man allslags flisespikkeri som refererer seg fra landbaserte begrep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.