-morten- Startet 8.Oktober Link til dette innlegget Startet 8.Oktober Litt off topic, men kommer kansje til å bli brukt til båtformål, vedlikehold/arbeid i fb med båt også. Har sett på en butikke her i Trondheim som har gode priser på Lumag og Gude agregat. Lumag skal ha Hondamotor, så det er mest fristende. Noen som har erfaringer med slike aggregater, litt større enn de aller minste. Jeg tenker rundt 3-3,5KW Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Faxen Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Har bare hatt et lite Kipor. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober -morten- skrev for 9 timer siden: Noen som har erfaringer med slike aggregater, litt større enn de aller minste Jeg tenker rundt 3-3,5KW PS. 3-3,5KW er ikke noe en lett hiver på land, Bensin inn i en båt er ikke å anbefale SATES på Diesel. Håper det kommer opp noen nyere agg. Har bare gode erfaringer med begge Har et Honda fra 82 på 150/300va. bensin. kan settes på land og lader nesten lydløst med litt Armsflex Har en Mase 3.500 Tiger med Lambardini motor diesel fra ca 85 kjøres ofte. kan kjøres i uthavn hvis gir nabobåtene 220V på dagen. Bak delen er tør eksos som kommer opp som bobler, har lekt med tanken å tilsette litt sjøvann. 19 av 20 så er det andre som trenge strøm. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 12 hours ago, Roger jo said: PS. 3-3,5KW er ikke noe en lett hiver på land, Bensin inn i en båt er ikke å anbefale SATES på Diesel. Håper det kommer opp noen nyere agg. Har bare gode erfaringer med begge Har et Honda fra 82 på 150/300va. bensin. kan settes på land og lader nesten lydløst med litt Armsflex Har en Mase 3.500 Tiger med Lambardini motor diesel fra ca 85 kjøres ofte. kan kjøres i uthavn hvis gir nabobåtene 220V på dagen. Bak delen er tør eksos som kommer opp som bobler, har lekt med tanken å tilsette litt sjøvann. 19 av 20 så er det andre som trenge strøm. Ikke ment for å ha i båten. Hjemme og på hytta og blir transportert i bil ja. Det virker som strømmen blir mer og mer ustabil i Norge, men manglende vedlikehold på linjene og mer uvær. Samt gammelt nett. For meg som er Hondafanatiker så er nok en generator med Hondamotor å foretrekke ja. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Har hatt to agregater ombord, først et 2.4 KW i fra Jula. Sluttet å starte etter ca 1 år. Fullstendig ubrukelig til mitt formål ettersom det hadde alt for høy vekt og tok alt for mye plass. Så ble det en litt mindre modell i fra Biltema. Dette fungerte helt all right i et par år, men så sluttet det å starte. Har kjøpt inn ny tennplugg og vil forsøke å få det i gang igjen til neste sommer. Behovet er imidlertid nå minimalt, ettersom jeg kjøpte inn solcellepaneler, regulator og et lithiumbatteri, som "ekstra strøm". Ble også litt stresset av å ha en bensinkanne til aggregatet og en dieselkanne til dieselbrenneren ved siden av hverandre. Hadde jeg, eller noen andre, tatt feil og heldt bensin på dieselbrenneren, så hadde det kanskje ikke gått så bra. Tviler på at jeg vil ha noe bensinaggregat ombord i framtiden. Det får heller stå på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Hadde et Cummins Onan 7 kW i forrige båt. Noe bedre generator kan man vel knapt lete etter. Stillegående, vibrasjonsfri og pålitelig. Men koster skjorta om man skal installere noe slikt i ettertid, på min båt var den originalmontert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober -morten- skrev for 1 time siden: Ikke ment for å ha i båten. Hjemme og på hytta og blir transportert i bil ja Skumm lest noen manualer. Det viktige er Hvor lenge skal det gå av gangen? med og uten fjernkontrol. vet ikke om 2,6 KW Hobda til kr 39650 73 dB(A) er hvert det når en får 3,6Kw til under kr 10000 og nede på 68 dB(A) Sjekk hvoe mange timer det kan kjøres av gangen. her er det stor forskjell. Noen sier at forgasser må justeres over 1000m, og må ha en annen type forgasser over 1500m. Mange er forbanna de de oppdager at det ikke følger med olje. En fikk ikke fjernet transportsikkringen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Har Mase IS 2,6. Med lydemper og separering av vann og eksos, for stillere gange. Dyrt og fint... men bråker såpass att det er uaktuelt å starte dette med andre båter i nærheten Framtiden er nok lithium og inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Kunne tenkt meg å kastet ut aggregatet jeg også. Foreløpig blir det når alle potetene er like store. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Hva trenger du aggregat til som trekker over 2000 watt? Har to stk bærbare Honda, en Eu20i fra ca 2010 (?) og en nyere EU22i. Begge veier ca 20-21 kg, og noe tyngre enn det ville jeg ikke hatt hvis aggregatet skal være transportabelt. Disse to blir brukt til "alt", og jeg merker ingen forskjell på ny og gammel type i bruk. Begge starter "på første", er svært stillegående og aldri noe tull. Kjører kun med 4-takt alkylatbensin, da de kan stå en stund mellom hver gang de blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Som Hondafanatiker er det jo mest ønskelig med et Honda agregat. skal brukes primært til strømbrudd hjemme, så drive fryser og kjøleskap. ev vedklyver. Tror det blir for lite ampere på de minste. EU22 er kansje ok Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SveinHa Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Jeg har vel 6 kjøle- og fryseenheter i drift hjemme og hver av de trekker typisk rundt 150W når de er i drift og 2-3 ganger mer noen sekund i starten så bare for å sikre kjøling vil nok et Honda EU10 være rikelig. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
TideRace Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Kjøleskap og fryser går helt fint. Det fikk vi erfart senest forrige helg med aggregatet du ser på bildet over, som for tiden står hjemme. Vedklyveren som står på fjellhytta går til nød på disse, men verken aggregatet eller klyveren trives. Den er merket "7 tonn". Har du en mindre klyver, f.eks. 4 tonn, burde det være innafor. De trekker vel typisk ca 1500 watt. Forøvrig er det ingen farlig diagnose å ha litt Honda-fetish 😉✌️. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 2 minutes ago, TideRace said: Kjøleskap og fryser går helt fint. Det fikk vi erfart senest forrige helg med aggregatet du ser på bildet over, som for tiden står hjemme. Vedklyveren som står på fjellhytta går til nød på disse, men verken aggregatet eller klyveren trives. Den er merket "7 tonn". Har du en mindre klyver, f.eks. 4 tonn, burde det være innafor. De trekker vel typisk ca 1500 watt. Forøvrig er det ingen farlig diagnose å ha litt Honda-fetish 😉✌️. Riktig merke på utstyr der ja. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kaftein ØL Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Har ett 3 kw honda-agregat med el-start på hytta. Ble oppgradert fra ett Honda 2kw pga ønske om el-start og litt mer kapasitet. Mens det gamle 2kw-agregatet fungerte knirkefritt og var lettstartet i 15 år har det nye ikke vært i nærheten av like godt. Det er tungstartet og ikke mulig å starte med el-start eller fjernkontroll på vinteren uten eksternt batteri. Har vært slik siden det var nytt. Kjøpte et nytt tilsvarende fra Hyundai med samme effekt og el-start for å bruke et annet sted. Opplevde det agregatet som like godt som Honda, men kun brøkdel av prisen. Kan absolutt anbefales, hvis du kan ta til takke med ett omtrent like godt produkt, men ikke samme velrenomerte rykte som Honda. Når det er sagt, så er annehåndsverdien på Hondaen helt latterlig. Tror vi solgte det lille 2kw-agregatet for omtrent det samme, eller noen tusenlapper mer enn vi kjøpte det for i Sverige 15 år tidligere. Slik opplever du nok bare med Honda... skanbatt har mye info om Hyundai på sine nettsider Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.