Jump to content

Erfaring med ulike generatorer/aggregat?


-morten-

Recommended Posts

Litt off topic, men kommer kansje til å bli brukt til båtformål, vedlikehold/arbeid i fb med båt også.

Har sett på en butikke her i Trondheim som har gode priser på Lumag og Gude agregat.   Lumag skal ha Hondamotor, så det er mest fristende.

Noen som har erfaringer med slike aggregater, litt større enn de aller minste. Jeg tenker rundt 3-3,5KW

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev for 9 timer siden:

Noen som har erfaringer med slike aggregater, litt større enn de aller minste

Jeg tenker rundt 3-3,5KW

PS. 3-3,5KW er ikke noe en lett hiver på land, Bensin inn i en båt er ikke å anbefale  SATES på Diesel.

 

Håper det kommer opp noen nyere agg.

Har bare gode erfaringer med begge

Har et Honda fra 82 på 150/300va. bensin. kan settes på land og lader nesten lydløst med litt Armsflex

Har en Mase 3.500 Tiger med Lambardini motor diesel fra ca 85 kjøres ofte.  kan kjøres i uthavn hvis  gir nabobåtene 220V  på dagen.

Bak delen er tør eksos som kommer opp som bobler, har lekt med tanken å tilsette litt sjøvann.

19 av 20 så er det andre som trenge strøm.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
12 hours ago, Roger jo said:

PS. 3-3,5KW er ikke noe en lett hiver på land, Bensin inn i en båt er ikke å anbefale  SATES på Diesel.

 

Håper det kommer opp noen nyere agg.

Har bare gode erfaringer med begge

Har et Honda fra 82 på 150/300va. bensin. kan settes på land og lader nesten lydløst med litt Armsflex

Har en Mase 3.500 Tiger med Lambardini motor diesel fra ca 85 kjøres ofte.  kan kjøres i uthavn hvis  gir nabobåtene 220V  på dagen.

Bak delen er tør eksos som kommer opp som bobler, har lekt med tanken å tilsette litt sjøvann.

19 av 20 så er det andre som trenge strøm.

Ikke ment for å ha i båten. Hjemme og på hytta og blir transportert i bil ja.

Det virker som strømmen blir mer og mer ustabil i Norge, men manglende vedlikehold på linjene og mer uvær. Samt gammelt nett.   For meg som er Hondafanatiker så er nok en generator med Hondamotor å foretrekke ja.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Har hatt to agregater ombord, først et 2.4 KW i fra Jula. Sluttet å starte etter ca 1 år. Fullstendig ubrukelig til mitt formål ettersom det hadde alt for høy vekt og tok alt for mye plass.

 

Så ble det en litt mindre modell i fra Biltema. Dette fungerte helt all right i et par år, men så sluttet det å starte. Har kjøpt inn ny tennplugg og vil forsøke å få det i gang igjen til neste sommer.

 

Behovet er imidlertid nå minimalt, ettersom jeg kjøpte inn solcellepaneler, regulator og et lithiumbatteri, som "ekstra strøm".

 

Ble også litt stresset av å ha en bensinkanne til aggregatet og en dieselkanne til dieselbrenneren ved siden av hverandre. Hadde jeg, eller noen andre, tatt feil og heldt bensin på dieselbrenneren, så hadde det kanskje ikke gått så bra.

 

Tviler på at jeg vil ha noe bensinaggregat ombord i framtiden. Det får heller stå på hytta.

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Ikke ment for å ha i båten. Hjemme og på hytta og blir transportert i bil ja

Skumm lest noen manualer.

Det viktige er Hvor lenge skal det gå av gangen?

med og uten fjernkontrol. 

 

vet ikke om 2,6 KW Hobda til kr 39650 73 dB(A) er hvert det

når en får 3,6Kw   til under kr 10000 og nede på  68 dB(A)

 

Sjekk hvoe mange timer det kan kjøres av gangen. her er det stor forskjell.

Noen sier at forgasser må justeres over 1000m, og må ha en annen type forgasser over 1500m.

Mange er forbanna de de oppdager at det ikke følger med olje. 

En fikk ikke fjernet transportsikkringen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hva trenger du aggregat til som trekker over 2000 watt?

 

Har to stk bærbare Honda, en Eu20i fra ca 2010 (?) og en nyere EU22i. Begge veier ca 20-21 kg, og noe tyngre enn det ville jeg ikke hatt hvis aggregatet skal være transportabelt.

 

Disse to blir brukt til "alt", og jeg merker ingen forskjell på ny og gammel type i bruk. Begge starter "på første", er svært stillegående og aldri noe tull. Kjører kun med 4-takt alkylatbensin, da de kan stå en stund mellom hver gang de blir brukt.

 

 

20251009_100126.jpg

Link to post

Som Hondafanatiker er det jo mest ønskelig med et Honda agregat.   skal brukes primært til strømbrudd hjemme, så drive fryser og kjøleskap. ev vedklyver. Tror det blir for lite ampere på de minste. EU22 er kansje ok

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Kjøleskap og fryser går helt fint. Det fikk vi erfart senest forrige helg med aggregatet du ser på bildet over, som for tiden står hjemme.

 

Vedklyveren som står på fjellhytta går til nød på disse, men verken aggregatet eller klyveren trives. Den er merket "7 tonn". Har du en mindre klyver, f.eks. 4 tonn, burde det være innafor. De trekker vel typisk ca 1500 watt.

 

Forøvrig er det ingen farlig diagnose å ha litt Honda-fetish 😉✌️.

20251009_112036.jpg

20251009_112045.jpg

20251009_112207.jpg

Link to post
2 minutes ago, TideRace said:

Kjøleskap og fryser går helt fint. Det fikk vi erfart senest forrige helg med aggregatet du ser på bildet over, som for tiden står hjemme.

 

Vedklyveren som står på fjellhytta går til nød på disse, men verken aggregatet eller klyveren trives. Den er merket "7 tonn". Har du en mindre klyver, f.eks. 4 tonn, burde det være innafor. De trekker vel typisk ca 1500 watt.

 

Forøvrig er det ingen farlig diagnose å ha litt Honda-fetish 😉✌️.

20251009_112036.jpg

20251009_112045.jpg

20251009_112207.jpg

Riktig merke på utstyr der ja.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Har ett 3 kw honda-agregat med el-start på hytta. Ble oppgradert fra ett Honda 2kw pga ønske om el-start og litt mer kapasitet. Mens det gamle 2kw-agregatet fungerte knirkefritt og var lettstartet i 15 år har det nye ikke vært i nærheten av like godt. Det er tungstartet og ikke mulig å starte med el-start eller fjernkontroll på vinteren uten eksternt batteri. Har vært slik siden det var nytt. Kjøpte et nytt tilsvarende fra Hyundai med samme effekt og el-start for å bruke et annet sted. Opplevde det agregatet som like godt som Honda, men kun brøkdel av prisen. Kan absolutt anbefales, hvis du kan ta til takke med ett omtrent like godt produkt, men ikke samme velrenomerte rykte som Honda. Når det er sagt, så er annehåndsverdien på Hondaen helt latterlig. Tror vi solgte det lille 2kw-agregatet for omtrent det samme, eller noen tusenlapper mer enn vi kjøpte det for i Sverige 15 år tidligere. Slik opplever du nok bare med Honda...  skanbatt har mye info om Hyundai på sine nettsider

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...