Arne2 Startet 9.Oktober Link til dette innlegget Startet 9.Oktober Dette var egentlig en video jeg kom over ifbm litt research omkring vurdering og innkjøp av "gammel Bavaria", men jeg syntes at problemstillingen ble såpass spesiell at den ikke passer inn i Bavaria tråden. I den videoen som er linket opp under, så er det en kar som beksiver at han har blitt bankrupt som følge av en veldig omfattende reparasjon av innfestingen til kjølen. Etter mitt syn så feilbedømte man egenskaper ved båtstruktur og kjøl, slik at man brukte store summer og mye tid på en omfattende reparasjon som egentlig langt på vei var unødvendig. Dette er nok en type "feil ved kjøl" som man kan se, tid om annen, så her hadde det vært interessant med noen "syn på saken". (Det man skulle ha gjort det var å fikse det kosmetiske, legge på fleksibel sealing og torque opp kjølboltene til riktige verdier.) (Kjølboltene kunne eventuelt også ha vært skiftet ut en og en, uten å ta av kjølen.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Bankrupt no 3, blir når han får galvanisk tæring på jernkjølen grunnet copper coat. Det er ikke lett å kjøre slike prosjekter når man ikke har særlig peiling på hva man driver med. En liten svikt mellom kjøl og skrog er vel noe man nokså ofte ser. Uten at det virker til å ha noen strukturell effekt. Nå hadde jo denne båten bunnstokker som var rikelig gjennomhullet av tidligere eiere. Noe som sikkert, som han hevder, ville kunne ha medført svekkelse. Glassfiber tøyer seg en god del før brudd skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 1 hour ago, Hulda said: En liten svikt mellom kjøl og skrog er vel noe man nokså ofte ser. Uten at det virker til å ha noen strukturell effekt. For en del materialer så er jo prinsippet nettop det at styreken oppnås som følge av at det er en liten svikt i materialet. Ta for eksempel en fiskestang i glassfiber/kompositt. Det er jo ikke meningen at den ikke skal bøye seg når man får napp. Det ville jo heller ikke gi den helt store mening å stive fiskestangen av til den ikke bøyer seg, uansett belastning. Når man har en kjøl som sikkert veier et par tonn, og lar krafen virke nedover, og så setter båten den motatte vei, og lar den hvile med en vekt på for eksempel 4-5 tonn, så vil det ikke være unaturlig at dette medfører litt bevegelse i et materiale som i utgangspunktet er elastisk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Så lenge det ikke er sprekker utvendig eller innvendig er det vanligvis ok, Men det kan være skjult delaminering. Enten naturlig skjult eller overmalte sprekker. Jeg pleier å banke i området bak kjølen og lytte etter en hul lyd. Bávaria har gjerne mest sprekker innvendig på «bunnstokkene»; siden selve skroget er veldig mykt og elastisk, En nyttig sjekk på Bavaria er å måle avstanden fra nederst på kjølen til rekkelisten på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 1 hour ago, J-Å said: Så lenge det ikke er sprekker utvendig eller innvendig er det vanligvis ok, Men det kan være skjult delaminering. Ja, har sett dette i virkeligheten, så det var lisom ikke bare rein teori. Når man har lagt båtens vekt på kjølen, så har det vært mulig å observere en ørliten "fjæring" eller "inntrykking" i området rundt bakkant av kjølen. Samtidig så har det ikke vært noen synlig delaminering eller oppsprekking i strukturen noe sted. Har tenkt på at båten i det tilfellet kan ha hatt en tidligere brunnstøting og at kjølen har vippet "opp og bak", på en slik måte at det finnes innvendig oppsprekking eller delaminering, som ikke er synlig i fra utsiden. "Banketest" er nok en god ide. En annen mulighet er jo at noe av båtens styrke ligger i at stuturen faktisk er fleksibel. Når man for eskempel ser på komposittvingene til en Boeing Dreamliner, så blyr jo den som ei kråke, når det er litt vindt, så her ligger jo mye av styrken i at strukturen skal være fleksibel, slik at kreftene blir tatt opp over et forholdvis stort område. Spørsmålet blir vel så: For en gammel tradisjonell kjølkonstruksjon som den som er vist på videoen over, hva er den praktiske og faktiske risikoen, hvis det faktisk dreier seg om en form for innvendig delaminering? Jeg vil mene at for en slik "klasisk kjøl" med stor kontaktflate og veldig kraftige kjølbolter, så er tap av kjøl i praksis en umulighet. Ville tro at "worst case" er at det pipler inn litt vann, i form av en forholdvis mindre lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Arne2 skrev for 3 timer siden: Jeg vil mene at for en slik "klasisk kjøl" med stor kontaktflate og veldig kraftige kjølbolter, så er tap av kjøl i praksis en umulighet. Ville tro at "worst case" er at det pipler inn litt vann, i form av en forholdvis mindre lekkasje. Jeg er enig i det. Men jeg liker best X-yachts løsning med en stålramme innvendig. Inkludert senterløft og mastefot.Jeg merker meg at denne rammen ikke er støpt fast, men skrudd fast. Dermed blir ikke kreftene ved grunnstøting overført direkte til området bak kjølen, men blir overført til langsgående høye dragere ute i sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober 4 hours ago, J-Å said: Men jeg liker best X-yachts løsning med en stålramme innvendig. Inkludert senterløft og mastefot. Det var en interessant løsning. Ukjent for meg fram til akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.