Morten_L Svart Lørdag 21:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:48 Nja, det der kunne akkurat like godt hendt med meg eller noen andre!! Brukte bare ordet tabbe siden det er det ordet forsikringsselskapene bruker Uansett, krysser fingrene for en god løsning som ikke tømmer båtbudsjettet helt! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart Lørdag 22:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:16 dennrick skrev for 1 time siden: På bildet under var den fin. Da hadde jeg gjort en jobb med den. Jeg likte resultatet Og plutselig fikk jeg en helt ny forståelse av hvorfor spekkhoggere angriper seilbåter utenfor Spania... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart Søndag 08:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:23 13 hours ago, dennrick said: Ellers er det jo selvsagt riktig formel du kommer med her. Jeg likte godt fysikk under ingeniørutdannelsen for 29 år siden, og slik jeg tolker deg referer du jo nå til Newton's 3. lov. Dette er vel ikke Newton's 3. lov, men den kan kanskje utledes fra Newton's 2. lov (Beklager "flisespikkeriet"). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Mandag 17:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:36 Du har rett i det @eivindch dersom vi snakker om fartsøkninger. Jeg tenkte på "for enhver kraft, så virker det en motkraft" når jeg refererte til Hulda sitt innlegg :-) Men tjaaaaaaaaa, har blitt litt klokere ila dagen, og det ser vel ikke superlyst ut. Gutta på jobben tror dette kunne bli krevende, og vi er heller ikke sikre på om det vil bli så bra som det kreves. Vi er heller ikke støpegods/materialeksperter selv om alt vi leverer av produkter har støpegods iseg. Vi leverer også støpte produkter NiAlBr. Så kan vi jo også kjøre PMI i forkant av en mulig reparasjon for å vite helt sikkert hva som er i propellen, og i etterkant kan vi også kjøre penetrant testing for å sjekke for andre skader som følge av fallet i flisgulvet. Vi kan jo også varme opp, men er usikre på om det kan påvirke korrosjonsbestandighet osv. Mange spørsmål dukket opp i den 10-minutteren vi brukte på dette idag. I sum føles det for meg feil å belaste en allerede smekkfull fabrikk hos oss med dette - det blir ingen quick fix. En av gutta på innkjøpsavdelingen tok kontakt med en kontakt han har i "Oshaug Metall" i Molde. De er veldig gode på støping av propell komponenter av NiAlBr til aktører i skipsbransjen. Vi fikk kjapt en tilbakemelding: "Jeg har sendt bildet av denne kapselen / bosset til de hos oss som er god på reparasjoner av propellblad til skip og fått følgende kommentar: Dette er nok vanskelig å redde. Der ut til at ytre diameter har brettet seg over tetteflata (?) og dermed er dette tynne saker og vanskelig å redde. Tips: ikke prøv å rette ut med slag (hammer); da VIL det sprekke. Dette må presses ut på en eller annen måte. Kanskje vil varme hjelpe, men det er uvisst. Det kan godt hende denne deler er long gone…" Nå er det kanskje ingen tetteflate vi snakker om her, men utover det, så står vel tilbakemeldingen seg godt. Det er jo også tynt gods i det skadede området. Det er interessant det vedkommende sier om at det VIL sprekke dersom jeg hadde forsøkt å rette ut med slag. Et spørsmål som jeg da stiller meg er: Har jeg ikke egentlig ikke gitt den et skikkelig slag allerede med dette fallet? Og hvilken garanti har jeg for at dette fallet ikke har skapt sprekker i godset som kan utvikle seg over tid, og til slutt føre til tap av propell? Det vil jo helt sikkert skje under tillegging i en trang havn i 10 m/s der thrusterne i hekk og baug samtidig tar kvelden... Overdriver jo litt nå, men dette er da "Murphy's lov". Det er jo utelukkende gjengene som holder propellen i aksiell retning. Det er tre stk små bolter som hindrer den fra å skru seg av, og disse biltene holder ingenting i aksiell retning. De bare låser for å forhindre "avskruing". Fikk også en tilbakemelding fra Gori i Danmark idag: "Set ud fra de medsendte fotos må jeg sige at jeg ikke tror på at dit nav kan rettes ud så gevindet er intakt og funktionsdygtigt. Den bedste løsning er at sende hele propellen til os så vi kan skifte navet til et nyt og prisen er 60% af en ny propeller pris herudover kommer service omkostninger på EUR 307,00 og forsendelses omkostninger. Når vi modtager en propel, starter vi med at skille den ad og vurderer alle delene. Herefter sender vi et tilbud til dig med prisen for service og de dele der skal skiftes. Hvis du beslutter dig for at købe en ny propel i stedet for at lade den gamle reparere så betaler du ikke for service på den gamle propel." --> gevindet er slik jeg klarte å finne ut gjengene. Jeg tenkte at kan de ikke bare sende meg et nytt nav dersom dette blir løsningen, men som nevnt over, så er de visst litt nøye der med sammenstilling av denne propellen. Selv om det ikke er vanskelig. Jeg har både demontert og satt den sammen igjen for å bytte tre stk gummistoppere. Jeg får spørre litt mer om dette. Uansett: Gitt at produsenten er såpass nøye med sine krav til funksjonsdyktighet, så er det sikkert en grunn til det. Det skal jo ikke fungere som en murstein i en tørketrommel når propellen er i drift heller. Ny pris er litt over 50k for denne propellen. 60% av dette blir fortsatt mye penger, så med egenandel på 10k på forsikring, så er jo tipset ditt enda mer interessant idag @Morten_L. Jeg må jo bare forklare selskapet (Pantaenius) hva som har skjedd (tabbe), og finne ut om de dekker noe slikt. Guttungen klemte en finger litt hardt inn i en TV skjerm og ødela den da han en gang pakket den opp, og allerede under telefonsamtalen med IF hadde de overført kr 5000 som var det TVen kostet (12V til båt) - de ba ikke om kvittering engang. Dette gikk da på innboforsikringen. Nå har jeg ikke IF lengre, men Gjensidige, men det blir kanskje vanskelig å argumentere for at en propell til en seilbåt er en naturlig del av innbo i et hus dersom Pantaenius ikke dekker slike skader? Og reisen hjem fra opplagsplassen var jo også over, så også her blir det vel et skjegg i postkassa. Jeg får høre med de. Det siste snøret jeg har ute er hos skjerdens.no, propell verkstedet i Oslo som det ble tipset om over. Ikke hørt tilbake fra de på mail, men ringer de før jeg konkluderer om Gori sporet i Danmark er det som må til. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Hulda Svart Mandag 18:12 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:12 Jeg vet ikke om dette er en støpt detalj. Bosset kan like gjerne blitt maskinert fra en bolt. Korrosjonsbestandighet er ikke tema her, irrelevant. Mikrosprekker i godset etter stukingen kan være relevant. Enda fler sprekker etter retting kan også være relevant. Men dette er mulig å sjekke med dyepen eller annen relevant metode. Slå ut deformasjonen funker ikke. Som skrevet tidligere er hydraulikk eller annen langsom utpressing eneste brukbare fremgangsmåte. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 18:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:27 Kjøp en ny flexofold i stedet. Jeg har aldri skjønt poenget med Goria overdrive. Motorer har ikke godt av å gå på for lavt turtall over tid, og drivstoffbesparelsen er liten (5-10% ihht tester gjort av HR) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Mandag 18:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:37 10 minutes ago, Bitteliten said: Kjøp en ny flexofold i stedet. Jeg har undersøkt den muligheten, og det kan være en mulighet. Jeg har bare utelatt å nevne det enn så lenge for å unngå avsporing av tråden Men nå er katten ute av sekken. Med motortrøbbel i beltet fra motorbåtkarrieren (som følge av 2xD4-300 som gikk for tungt), så følger jeg deg på det du sier. Jeg har også hatt litt trøbbel med overdrive funksjonen der propellen har hengt seg opp. Så vet man heller helt aldri hvor man har den osv. Dvs jeg kan se det på propellstrømmen når jeg setter den i gir, men tester som regel topp rpm. Går den til maks ca 2-2200 (tror jeg det var), så er den i overdrive. Oppnår vi 2900 rpm, så er den ikke i overdrive. Dessuten er Gori litt vanskelige med reservedeler. Videre, med seilbåt er ikke drivstoff noe å tenke på til vårt bruk. Sammenliknet med motorbåten, så må vi jo nesten innom for å tømme diesel ut av tanken. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
dennrick Svart Mandag 18:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:44 32 minutes ago, Hulda said: Jeg vet ikke om dette er en støpt detalj. Bosset kan like gjerne blitt maskinert fra en bolt. Korrosjonsbestandighet er ikke tema her, irrelevant. Mikrosprekker i godset etter stukingen kan være relevant. Enda fler sprekker etter retting kan også være relevant. Men dette er mulig å sjekke med dyepen eller annen relevant metode. Slå ut deformasjonen funker ikke. Som skrevet tidligere er hydraulikk eller annen langsom utpressing eneste brukbare fremgangsmåte. Enig, og sprekker bosset slik at gjengene slipper ringen som er festet i båten, så forsvinner propellen. Vi har et eget "die penetrant" verksted på jobben der vi tester alle maskinerte overflater på støpegods, men som nevnt over osv.... Jeg vil være sikker. Flexofold uten overdrive er også rimeligere enn nytt boss til Gori propellen. Jeg har forøvrig ikke turbo i min D2-55F Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Bitteliten Svart Mandag 18:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:56 Mage D2 55 og 75 som har koksa igjen eksosbend og turbo (75) pga Gori jeg sjekka ut Gori ganske nøye da jeg satt på foldepropell. Jeg endte med Flexofold. Har Yanmar turbo Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 19:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:04 Du kan jo gå for fast propell eller kiwiprop. Litt hyggeligere pris! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dennrick Svart Mandag 19:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:15 12 minutes ago, Bitteliten said: Mange D2 55 og 75 som har koksa igjen eksosbend og turbo (75) pga Gori Båten vår er fra 2015. Byttet belgen i okto/nov i 2022 etter at vi tok over båten i aug samme år. Da så det slik ut. Så eksosbendet ble byttet også. Nok en avsporing: Kjøleren så slik ut: Tilbake på sporet: Ikveld er det ingen som har argumentert for å reparere eller støtte Danmark sporet - men dere er velkomne. Jeg har jo ikke konkludert med noe enn så lenge... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Hulda Svart Mandag 19:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:29 Jo, jeg advokerer for rep/vurdering ved prof. propellverksted. Det jeg vet er at Danmark er programforpliktet til å selge så mye som mulig til så høy pris som mulig. Man kan umulig vurdere deres utsagn som 'uhildet vurdering'. Mulig de har rett og det er der du vil lande til slutt. Men det vet du ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart Mandag 21:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:28 Ang eventuell dekning på innboforsikring har jeg forståt den dekker mye mer enn en skulle tro noen ganger så jeg ville som.jeg skrev fortalt akkurat hva som skjedde og hørt om det kan dekkes. Flexofold er helt sikkert supre propeller så kan godt være et bra valg det. Men problemene enkelte har hatt med Gori tror jeg også kan være brukefeil der en ikke passer på å blåse ut av motoren av og til og bruker overdrive med for tung belastning i motvind, sjø eller for mye gasspådrag. Jeg har som sagt lik propell og motor, båtene våre skiller bare noen cm på lengde. Jeg har originalt eksosbend fra 2007, demonterer annehvert år for inspeksjon, men det ser helt akseptabelt ut fremdeles. Bruker egentlig kun overdrive for støyens del (og kun i rolig sjø/vind), utrolig deilig når den grønnmalte i kjelleren bare maler rolig på 1600 omdreininger båten gjør ca 7 knop. Drivstofforbruket tenker jeg som du sier ikke på. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart igår klokken 07:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:48 Ville sendt bildet til Winrace i Arendal og hørt hva de kan gjøre. De fikser knekte støpte propeller så de blir som nye, så de kjenner til retting og rep av støpegods. For mekanisk retting ville jeg nok splittet bulken med en tynn kuttskive og presset ut slik Komdo beskriver for deretter å hardlodde splitten. Blir mye mindre krefter under rettingen og du får ikke samme spenningene i godset etterpå. Mens den står i spenn utover for å rette kan du justere kantene av kuttet med en plasthammer. Uten splitt må du strekke godset mye for at det ikke skal gå inn igjen når du slipper trykket. Sitér dette innlegget Mons Link to post
dennrick Svart igår klokken 16:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:32 19 hours ago, Morten_L said: Men problemene enkelte har hatt med Gori tror jeg også kan være brukefeil der en ikke passer på å blåse ut av motoren av og til og bruker overdrive med for tung belastning i motvind, sjø eller for mye gasspådrag. Jeg har som sagt lik propell og motor, båtene våre skiller bare noen cm på lengde. Jeg har originalt eksosbend fra 2007, demonterer annehvert år for inspeksjon, men det ser helt akseptabelt ut fremdeles. Det er nok et poeng. Kan jeg spørre om hvordan du pleier å gjøre dette? Får propellen ut av overdrive, og så drar på opp imot maks turtall? Eller snakker vi rett og slett nå om maks turtall i noen minutter? Jeg kjenner jo ikke helt praksis til forrige eier, ref eksosbendet jeg byttet på bildet over. I overdrive har jeg brukt 1700 rpm. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Morten_L Svart igår klokken 17:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:56 Tipper jeg kjører 1/3 av tiden med overdrive. Ellers kjører jeg oftest på 18-2000 omdreininger uten. Innimellom når jeg husker det og motoren er god og varm drar jeg på til maks og kjører sånn en 20-30 minutter. Har kjølevæsketenperatur mm på plotter så keg passer selvsagt på at motoren ikke blir for varm. Jeg bruker 1600 omdreininger i overdrive, ikke funnet noen god dokumentasjon på hordan en finner rett turtall. Men fant ut at Hallberg-Rassy skriver 1600 på sine båter med Gori 3-bladet med overdrive og Volvo Penta D2-55 så da gjør jeg også det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.