Jump to content

Sink på Bowman FH420 varmeveksler?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Forrige eier mente det var zinkanoder som burde byttes på denne varmeveksleren, men var litt usikker. Når jeg bruker GPT for å undersøke, så skal normalt sett ikke disse ha noen zinkanode. Ville bare dobbeltsjekke med dere som har mer erfaring, slik at den ikke tæres opp innvendig. 

PS! Ganske imponert over meg selv for å finne ut type. Står på siden mot veggen, så jeg klarte å lese den uthevede skriften med fingertuppene for å finne FH420

IMG20251012135740.jpg.a5c7cebea5117edee8cb92f398174d5c.jpgIMG20251012140932.jpg.4bf00ac34f844cbad1dda3d2ba432359.jpg😅

Nå begynner det å bli noen år siden sist jeg var innom her, men føler jeg bør si noen ord i denne tråden.

Bowman skal ikke ha sinkanoder.

Dette har vært omtalt flere ganger her tidligere.

Her er noen ord jeg skrev tidligere: https://baatplassen.no/i/topic/142541-sink-eller-ikke-sink-på-bowmanvekslere/

Og for de som fortsatt vil bruke sink på Bowman, her har produsenten forklart hvorfor ikke, faktisk med en advarsel: https://ej-bowman.com/knowledge-centre/zinc-anodes/

Nå er det et stort ønske at baatplassen skal være en lærende nettside, da føler jeg noen bør svare de som stadig etterlyser sink på "Bowman".

Så har vi dette da: "Når en usannhet blir gjentatt nok ganger blir den til en sannhet".  

Gudrun skrev 34 minutter siden:

Så har vi dette da: "Når en usannhet blir gjentatt nok ganger blir den til en sannhet".  

Hvor har dette blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en sannhet? Jeg har ikke sett noe sted at noen anbefaler sinkanode mot produsentens anbefalinger. Det jeg påpekte er at det runde endelokket der er identisk med det som er på min oljekjøler, og pluggen oppe til høyre er til anode ohos meg. Ikke dermed sagt at det skal være anode der på denne varmevekseren. Men litt rart å sette en anodeholder på en kjøler som ikke skal ha anode da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har skrevet om dette en rekke ganger, og det på norsk, ref @Gudrun

Bowman har en utmerket hjemmeside, der finner man alt om deres produkter.

Så i korttekst: De kjølerene jeg kjenner til fra Bowman har en legering der anoder i sink etc. vil virke mot sin hensikt. I disse legeringene anbefales anode av vanlig jern. Og anbefalt metode kan være å sette inn en bit jernrør nedstrøms kjøleren. 

Og det er riktig som @indexkommenterer, det er plugger som lett forveksles med plugger for anoder. Jeg har også slik plugg. Hos meg er slik plugg brukt for vann til akseltetning.

Jeg har en mistanke om det endedekselet er en universal type, dvs brukt på forskjellige typer kjølere. og da må jo nesten hullet være plugget med noe. Men de setter ikke inn anode hvis ikke materiale i kjøleren tilsier det. Så jeg tipper at din er en ren messingplugg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Rs2-GTi skrev On 12.10.2025 at 20.48:

Forrige eier mente det var zinkanoder som burde byttes på denne varmeveksleren,

Skrap av malinger er det Zink plugg står det en stor Z slått inn

image.png.8cf9a7bd65fc806e849ed12f7efe26fb.png

index skrev for 22 timer siden:

Jeg har ikke sett noe sted at noen anbefaler sinkanode mot produsentens anbefalinger.

Det kommer an på  hvem som mariniserte de. Sabb sine Bowman kom med Zinkplugger en tid.

Gudrun skrev for 23 timer siden:

Bowman skal ikke ha sinkanoder.

Sanhet med modifikasjoner, Sabb og Ford blokk med  oljekjøler varmeveksler og  eksosmanifoll fra Bowman var på 70 tallet levert med Zinkplugger.

det har hvert skiftet Zinkplugger siden 1977 så noe skade har de ikke  glort  på  min 2715E.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 29 minutter siden:

Det kommer an på  hvem som mariniserte de. Sabb sine Bowman kom med Zinkplugger en tid.Sanhet med modifikasjoner, Sabb og Ford blokk med  oljekjøler varmeveksler og  eksosmanifoll fra Bowman var på 70 tallet levert med Zinkplugger. det har hvert skiftet Zinkplugger siden 1977 så noe skade har de ikke  gjort  på  min 2715E.

Min er Sabb marinisert ja. Eller egentlig ikke, det var komplette Ford Marine motorer de bare sprayet blå. Jeg har sink i oljekjøler, ingenting i varmeveksler. Har overlevd slik i nesten 50 år, så jeg er ikke bekymret. Motoren er nyere, men kjølerne er gjenbruk. 

Instruksjonen til Bowman kan man vil bli litt svett av i og med at de definerer 'lang stillstand' med 5- til 6 døgn. Og da skal man tappe av sjøvannet og tørke ut bundelen. Min verden funker overholde ikke slik. Oljekjøleren fra Bowman kjøpte jeg nordfra der den hadde kjølt en motor som hadde dratt sitt siste sukk. Nå har kjøleren vært montert i Hulda i over 25 år. Jeg har hatt den oppe og renset den en gang, det var vel i forfjor. Jeg har en kjøler på giret. Og så har jeg Bowman kjøler for motorvannet. Ingen av disse tre er forsynt med anode, verken fra meg eller fra fabrikk. Jeg kan tenke med at den eldste kjøleren ble født en gang rundt 1990.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...