Steihy Startet Søndag 19:42 Link til dette innlegget Startet Søndag 19:42 Fikk motorstans etter 1/2 times gange i dag. Vannutskiller full av møkkete vann. Det har gått fort, jeg sjekket den i gåt kveld. Har tapperkran på tanken, fikk ut en liten skvett vann. Det er ikke jur på tanken, så det kan ligge mer vann i et hjørne... Så byttet jeg begge filtrene og pumpet gjennom systemet. Har sånn ballongpumpe på slangen. Vanlig filterbytte av begge filter pleier å gå greit å bare fylle filtrene og lufte på lufteskruen. Har aldri luftet på injektorene. Fikk ikke start. Løsnet injektorkoblingene og fortsatte å pumpe. Klarer ikke å få diesel ut. Hører en slags gurglelyd når jeg pumper, men klarer ikke å lokalisere den. Det er ingen synlige lekkasjer. Holdt på hele ettermiddagen og kvelden til jeg nesten drev på land. Slapp ankeret og satser på at værmeldingen holder. Får jeg det ikke til i morgen, blir det RS. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Lazyjack Svart Søndag 21:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:04 Du får ikke diesel ut av høytrykkspumpa ved å pumpe på blæra eller på løftepumpa. Det er kun kjøring på startmotoren som kan få diesel ut av høytrykkspumpa og videre frem til dysene. Løsne dyserørene fra dyseholderne så ser du når eller om det kommer. Håndpumpa på løftepumpa tar ofte bare på siste del av vandringen den har. Tar den ikke i det hele tatt må du tørne motoren litt på starteren så den står i riktig posisjon på kamakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 21:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:04 Løsne ett og ett dyserør og kjøre starteren pleier å hjelpe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Maika Svart Mandag 05:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:21 Jeg brukte en slik håndpumpe for å suge diesel fram til motoren etter filterbytte. Jeg satte den først rett på drivstoffslangen for å suge fram til etter grovfilterholderen, og deretter satte jeg den på lufteskruen til håndpumpa for å dra siste biten i stedet for å fikle med den lille hendelen der. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Mandag 06:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:20 Eg har lest, her på BP, at mykje kinning kan føra til at motoren blir fylt med vatn. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 06:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:32 Hvis du åpner luftingen på finfilteret og pumper til det kommer diesel der, så må resten gjøres med å tørne motoren ja. Jeg mener det er best å løsne på alle dyserørene samtidig, og før en begynner å tørne motoren, så en får minst mulig vann inn i sylindrene. Som @Ask skriver kan det bli mye vann i eksosanlegget. Det kan gi mye motstand, og i verste fall vannslag. Så jeg anbefaler å stenge sjøvannsinntaket hvis du må tørne lenge. I ett tilfelle i en annen båt måtte jeg koble fra eksosslangen og starte på fri eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Mandag 06:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:39 J-Å skrev 4 minutter siden: Så jeg anbefaler å stenge sjøvannsinntaket hvis du må tørne lenge. Md2030 har sjøvannspumpa lett tilgjengelig. Man kan enkelt ta ut impelleren. Impelleren bør vel byttes uansett om den har gått tørr ett minutt. Jeg har samme motor, og har satt inn ett impellerlokk med en indre skive som snurrer rundt sammen med impelleren, og det skal forlenge levetiden. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 06:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:47 Code0 skrev 17 minutter siden: Impelleren bør vel byttes uansett om den har gått tørr ett minutt. Jeg har aldri hatt problemer med impelleren etter litt kinning, jeg tror den smøres en stund hvis det står sjøvann i pumpen før inntaket stenges. Det kommer jo ikke inn luft, så lenge slangen er tilkoblet. Men det er selvsagt viktig å åpne igjen straks motoren starter. Og sjekke at det kommer kjølevann i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 13:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:56 Hadde VP2003. Den hadde stortproblemer, så der fikk jeg rikelig med praksis. Så hadde jeg VP2030, den startet bestandig, så der ble det lite med praksis. På 2003, så var det da en innebygd manuell diselpumpe i motoren. Mener da at MD2030 har det samme?! Med "worst case" med VP2003, så pleide jeg å løsne dysene og så pumpe med den innebygde håndpumpen til all lust og annet uønsket var borte. På VP2003 så brukte jeg også "startgass" som nødløsning. Det skal visst nok ikke være særlig heldig for motoren, men da startet den bestandig, så det var siste alternativ som virket bestandig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 14:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:54 Arne2 skrev 49 minutter siden: På 2003, så var det da en innebygd manuell dieselpumpe i motoren. Mener da at MD2030 har det samme?! Det er bare en spak på membranpumpen, og den klarer i beste fall å fylle finfilteret (må ikke stå på kammen). Pr. design er det vel også vanskelig å pumpe noe forbi høytrykkspumpen hvis den står stille. Det kan se slik ut, fordi en kan pumpe til retur, men jeg tror det er retur fra lavtrykksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 15:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:05 13 minutes ago, J-Å said: Det er bare en spak på membranpumpen, og den klarer i beste fall å fylle finfilteret (må ikke stå på kammen). Pr. design er det vel også vanskelig å pumpe noe forbi høytrykkspumpen hvis den står stille. Det kan se slik ut, fordi en kan pumpe til retur, men jeg tror det er retur fra lavtrykksiden. Vet ikke hvordan det fungerte, men jeg er i alle fall sikker på at når jeg dro luft inn i 2003'en så løsnet jeg dysene og pumpet med membranpumpen til det rant diesel ut i fra tilkoblingen på dysene. Da forsvant luften i systemet. Når det gjelder startgass i luftfilteret, så virker jo den på den måten at, det tenner på luft/startgassblandingen, slik at man kan få i gang sirkualasjonen i dieselsystemet. Men kan tenke meg at tenningen kan komme på helt feil tidspunkt, slik at dette kan være ganske uheldig for motoren. (Men brukte det som nødløsning på 2003'en gjennom flere år.) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart Mandag 15:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:32 Steihy skrev for 19 timer siden: Hører en slags gurglelyd når jeg pumper, men klarer ikke å lokalisere den. Det er ingen synlige lekkasjer. Hvis du ikke har funnet ut av det, så er jo mulig luftlekkasje til dieselsystemet et dårlig tegn. Jeg hadde en ventilhendel litt ut av stilling i sommer, kav umulig å få start. Lukket ventilen, startet straks. MD 2030. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 15:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:47 Arne2 skrev for 2 timer siden: Vet ikke hvordan det fungerte, men jeg er i alle fall sikker på at når jeg dro luft inn i 2003'en så løsnet jeg dysene og pumpet med membranpumpen til det rant diesel ut i fra tilkoblingen på dysene. Da forsvant luften i systemet. Ja, dette hadde jeg etter mange motorluftinger ikke satt meg godt nok inn i. Men jeg må gi deg rett i at det kan fungere å få ut endel luft (eller vann) på den måten, ihvertfall på noen pumper, for når jeg studerer detaljene, ser jeg at stemplene kan være åpne for gjennomstrømming for lavtrykk mens de står, litt avhengig av hvor de er i syklusen. Å trekke ut stopphåndtaket mens en pumper kan da kanskje være en fordel faktisk, fordi det flate området da gir fri passasje gjennom injektorsylinderen. Edit: ChatGPT mener at det ikke går uten videre på MD2030, pga "delivery valves" på utgangene til dyserørene: "🩸 If you want to bleed the high-pressure lines, that’s when the delivery valve matters — and that’s why you crank the engine with injector nuts loosened to push fuel through them." Denne videoen viser i detalj hvordan dieselen passerer gjennom injeksjonspumpen, og hvordan dieselmengden reguleres. https://youtu.be/xcQF4uMrR7k Detaljert sammenstilling av 2030 injektorpumpe: https://youtu.be/dupQCnkz44w Og her vises hvordan vinklingen styres: https://youtu.be/G5HPa9w313o Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Mandag 19:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:16 Jeg lå der jeg slapp ankeret i går kveld, til ca kl. 19 i dag. Startet i morges med rådene her, og fikk fram diesel til dysene. Ikke start, kinnet antagelig ikke lenge nok til å få ut all luft. Chatgpt sa også at det kunne være nødvendig å dra til dysemutrene mens motoren kinnes. Vanskelig å få til alene, men da jeg fikk hjelp, var det det som skulle til. Deilig å høre at ingenting er skadet, motoren går som en klokke. Mens jeg ventet la jeg båten 2 grader babordover med vekt i bommen. Har tappekran på babord kortside av tanken. Trodde jeg hadde fått det meste i går, men her var det mye gugge. Ca 3 liter vann, skum og gørr. Må selvsagt ta tanken skikkelig. Gjorde det for 3 år siden, og har ikke hatt noen indikasjon på problemer i mellomtida. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Mandag 19:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:36 Duverden. Enten har du lekkasje i dekksgjennomføring, ellers så har en leverandør servert vann/møkk/diesel til full pris. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Mandag 20:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:03 Ble noen sånne. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Mandag 20:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:26 Du er ikke den eneste :-) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart igår klokken 09:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:36 Imponerende standhaftige, som gav god resultat . Jeg hadde nok ringt rs lenge før.. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart igår klokken 12:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:09 Godt kjempa! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart igår klokken 17:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:52 Arne2 skrev On 13.10.2025 at 17.05: Når det gjelder startgass i luftfilteret, så virker jo den på den måten at, det tenner på luft/startgassblandingen, slik at man kan få i gang sirkualasjonen i dieselsystemet. Men kan tenke meg at tenningen kan komme på helt feil tidspunkt, slik at dette kan være ganske uheldig for motoren. Jeg tror å ikke bruke startgass på en diesel motor er gammel ovetro som bunner ut i att noen mennesker klarer å få til det utroli ge ved å väre klönete og tanke löse. Siden de som lagret dette som livslärdom i ung alder nå har blitt grå i håret har CRC sin startgass siden det også blitt godkjent på bruk i diesel motorer. Så det grå hodet mitt er omprogramert ..så må jeg så gjör jeg det om det bare er for å gjöre det fort for å komme i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg løfter denne foreløpig, i stedet for å starte ny tråd. Det er ikke bare ei ku som er laus. Etter gårsdagens operasjon, startet jeg opp i dag og sjekket injektorene for lekkasjer. Den akterste (nr 3?) lekker litt i toppen. Jeg tør ikke dra til hardere. I tillegg bobler det ørlite nederst mellom injektor og blokk på alle tre. På nr. 3 også mikroskopisk med røyk/eksos. Lekkasjen oppsto antageligvis etter mange lufteforsøk i går, mens den lille surklinga nederst på alle 3 sannsynligvis har vært der fra før. Det er så vidt synlig i godt lys, jeg har aldri inspisert så grundig før. Planen nå er å bruke motor minst mulig, og seile hjem. Surre filler rundt den som lekker og følge godt med. Kommer til å ta tid ned Stokksundet, lite vind på innsida. Så spørs det hvor dyrt dette blir. Litt lei akkurat nå. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg ville prøvd å løsne den som lekker, bevege litt på røret og dra til igjen. Det skal ikke store gradene til for å få en lekkasje, og en ørliten flytting kan gjøre hele jobben. Litt svetting er det ingen fare med, så lenge det ikke renner eller drypper heftig ville jeg nok ha brukt motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.