Jump to content

Rimelig kartpotter som er lesbar uten briller?

Colvic31

Recommended Posts

Du kan jo bruke årslønnen på å skifte linser i øyet, da slipper du briller etterpå. Ligger rundt 80-90 000,- for en operasjon, men effekten skal vist være livsvarig.

Får jo mye kjekk kartplotter for den prisen da, men godt syn er jo kjekt når man ikke er i båten også.

Selv kan jeg ikke ta slik operasjon, så jeg MÅ bruke briller til sjøss. Jeg sliter med en annen ting om vinteren, når det er kalt og jeg dekker fjeset med skjerf/headover, så dugger brillene veldig :frustrert:.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det er nok bare å krype til korset og begynne å bruke briller fast du også;-) Veldig mange av oss som bruker så egentlig "greit nok" uten også, men enkeltoppgaver som dette gjorde det fornuftig med briller likevel. Men etter noen uker med daglig brillebruk skal du ikke se bort fra at de kjenner at du slapper mer av i hode og øyne, og egentlig har det litt bedre enn før. Så jeg ville ikke ha brukt så mange kalorier på det med å unngå brilelr. 

En slektning av meg tok laseroperasjon for å slippe å bruke briller til hverdags. Men behovet for lesebriller for å lese noe som helst er der likefullt, så det hadde på mange måter vært bedre med bifokale på nesen hele tiden i stedet for å måtte lete etter de forb..... lesebrillene hver gang man må lese noen ord....:ler:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

nyere Garmin har en funksjon i menyen der man endrer oppløsning og får blåst opp tekst og symboler. Ikke detaljnivå, det er en annen funksjon.

Tror innstillingen heter noe ala "kartstørelse" på norsk.

index skrev 36 minutter siden:

i stedet for å måtte lete etter de forb..... lesbrillene hver gang man må lese noen ord....:ler:

Lesebriller overalt har jeg endt opp med :forvirret:

Mvh. SAP

Jeg er 55 år og 5 dager, og har hhv -11,5 og -12.0 på venstre og høyre øye. Jeg bruker ikke briller i det hele tatt, men klarer meg med progressive linser. De er hybride - myke ytterst og harde innerst.

Det fungerer egentlig overraskende greit, men jeg merker at jeg trenger godt lys for å se skikkelig og lese liten skrift. Blir det litt dunkelt utvider pupillene seg akkurat så mye at linsene i kombinasjon med utvidede pupiller gir litt uskarp syn. Så når jeg f.eks. koser med motoren der nede under trappa må jeg sørge for god lommelykt/hodelykt for å se skikkelig. Men jeg holder mobilen og avisa på «vanlig» avstand og trenger verken lengre armer eller stativ for å få lesestoffet på en drøy armlengdes avstand.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

index skrev 56 minutter siden:

……En slektning av meg tok laseroperasjon for å slippe å bruke briller til hverdags. Men behovet for lesebriller for å lese noe som helst er der likefullt, så det hadde på mange måter vært bedre med bifokale på nesen hele tiden i stedet for å måtte lete etter de forb..... lesbrillene hver gang man må lese noen ord....:ler:

jeg har hørt (men vet ikke om det stemmer!?) att en sånn operasjon ikke er noen garanti for att du slipper briller i framtia……

for att synen endres så lenge vi lever !

jeg bruker progressive briller…….. =flytande overgang mellom styrker !……bifokale som du skriver, er vel sånne som har 2 bestemte styrker med en klar grense !? Det har jeg aldri hatt !

normalt seiler jeg bare der det er hvitt på kartet…. Da har jeg inge behov for å lese dybder, men iblandt, som i Danmark, der finns det ibland litt grunne partier man skall over, da får jeg gå fram til plottern å lese litt mer nøye !

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 3 minutter siden:

jeg har hørt (men vet ikke om det stemmer!?) att en sånn operasjon ikke er noen garanti for att du slipper briller i framtia……

Det er helt riktig. Årsaken til alderssyn er linsa, som mister sin fleksibilitet når man blir eldre. En laseroperasjon kan i beste fall gi deg perfekt syn der og da, men etter hvert som linsa forsetter å stivne vil synet igjen bli dårligere. Men det vil selvfølgelig være mindre dårlig enn uten operasjon. 

Ettersom jeg har så dårlig syn har gravd litt i de alternativene jeg har for å fikse synet, og for meg (merk: meg, ikke nødvendigvis for andre) er det beste valget linsebytte. Jeg kan justere med laser, men har så tynne hornhinner at om det ikke blir bra nok på første forsøk så er det ikke nok materiale til å laseroperere en gang til.

Gunga Din skrev 18 minutter siden:

jeg bruker progressive briller…….. =flytande overgang mellom styrker !……bifokale som du skriver, er vel sånne som har 2 bestemte styrker med en klar grense !? Det har jeg aldri hatt !

Nei, synet utvikler seg som du sier. Så en laseroperasjon er bare der og da.

Bifokale er både ned skarpt skille og progressive. Men nå er det vel knapt noen som bruker dem med skille progressivt er veien å gå. . Mange velger jo også trifokale nå, også progressivt. Da har man gåbriller, lesebriller og databriller i samme glass. Fungerer det også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Navionics (Garmin) på nettbrett har en funksjon "Easy View" (Menu\Map options\Easy View) som forstørrer diverse informasjon.

Jeg gikk igjennom operasjon med  linsebytte (RLE) i en alder av 47, er nå nesten 62.

Ser fortsatt like godt som etter operasjonen.

Var før operasjon nærsynt med -7.5 -8.0. Dette var da i grenseland for hva øyenlegen normalt ville operere.

Han fortalte meg senere om en operasjon på ett -12 øye (det andre var tilnærmet normalt), dette "reddet" yrkeslivet for en yrkessjåfør.

Gunga Din skrev On 13.10.2025 at 10.38:

Kona skal operere neste uke, og bytte linser. Hun har fått oppgitt at dette skal vare livet ut, noe de også skriver på sine sider : https://www.memira.no/oyeoperasjoner/linsebytte-rle/

Jeg tror dette er en relativt ny metode, og ikke det samme som tidligere laser behandling.

Håper det stemmer at det er varig, for det koster i hvert fall nok (over 80 tusen).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 5 timer siden:

Jeg tror dette er en relativt ny metode, og ikke det samme som tidligere laser behandling.

Det stemmer. Linsebytte er ikke det samme som laser/Lasik-operasjon.

Ved en laser/Lasik-operasjon bruker man laser til å endre fasongen på hornhinnen, så denne bryter lyset annerledes enn originalt. Man beholder sin originale linse (innenfor hornhinnen). Dermed er man fremdeles utsatt for fremtidige endringer i linsen («alderssyn»). 

Ved linsebytte forblir hornhinnen urørt, men man bytter linsen inne i øyet. Man fjerner dermed kilden til alderssyn, så man skal ikke få ytterligere forverring av synet etter linsebyttet. Dette er i praksis det samme som man gjør ved en grå stær-operasjon, da denne sykdommen setter seg i øyets naturlige linse, og med kunstig linse kan man ikke lenger få grå stær.

Jeg byttet linser på begge øynene for 10 år siden i en alder av ca. 60 år, og synet er like godt i dag som rett etter linsebytte. Kostet den gangen 62' totalt, og jeg kunne umiddelbart lese alt med liten skrift samtidig som jeg så godt på avstand også. Ble fortalt / garantert at dette skulle holde seg livet ut. Det var en lettelse å kaste alt jeg hadde liggende av briller overalt, så dette kan anbefales. 

Gunga Din skrev On 13.10.2025 at 10.38:

normalt seiler jeg bare der det er hvitt på kartet…. Da har jeg inge behov for å lese dybder, men iblandt, som i Danmark, der finns det ibland litt grunne partier man skall over, da får jeg gå fram til plottern å lese litt mer nøye !

Jeg har byttet linser på begge øynene. Må bruke briller til daglig og også lesebriller. Avstandssynet er ca 80% og således bra. Men med briller er alt skarpere.

100% finansiert av Folketrygden. Før operasjon kunne jeg ikke se på TV.

El barco de Sol skrev 17 minutter siden:

Jeg har byttet linser på begge øynene. Må bruke briller til daglig og også lesebriller. Avstandssynet er ca 80% og således bra. Men med briller er alt skarpere.

100% finansiert av Folketrygden. Før operasjon kunne jeg ikke se på TV.

Folketrygden dekker vel bare monofokale linser, men de som betaler selv som regel velger multifokale linser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...