Ask Startet igår klokken 10:28 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:28 Hei. Båten er ein Athena 38 seglkatamaran. Motorane er under bakerste 2/3 av køyene i akterkabinane. Den fremste tredjedelen er stuerom. Eg har løfta ut motorane før. Då har eg snekra ein H av 2×4, og lagt den over luka over køya. H-en brukte eg til å festa ei lita kjettingtalja som eg brukte til å løfta motoren opp av motorrommet. Problemet er at luka er langt framme, og drt blir eit skrått løft. Det er vanskelegast når motorane skal tilbake i motorrommet. Det vil vera ein stor føremon med ein opning rett over løfteauga på motoren. Er det einkvan som har tips til ein dekksgjennomføring som er minimalt over dekk, som er tett når den ikkje er i bruk, og som ikkje kan forvekslast med gjennomføringar for diesel- eller vasspåfylling? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:24 Kanskje denne: https://www.baatvarehuset.no/products/rutgerson-inspeksjonsluke-90mm Skal du montere Volvo-Penta nå ? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart igår klokken 18:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:03 Ask skrev for 7 timer siden: Problemet er at luka er langt framme, og drt blir eit skrått løft. Det er vanskelegast når motorane skal tilbake i motorrommet. Det vil vera ein stor føremon med ein opning rett over løfteauga på motoren. Et bilde av hvordan dette ser ut ville hjulpet mye for å få hode tips. Slik jeg tolker det har du endel plass over motorens løfteøye når senga er tatt bort, mens problemet er at lukeåpningen som er stor nok for motoren er litt for langt frem. Hva med å sveise sammen tre stålbiter og et øye til en: __________________O I I taket ditt er her I ------------------- Motor Denne boltes helst fast i motor, men kan evt være en løs bøyle med kort strop under. Kan gjerne brukes bare til siste finflytting i lav høyde hvis du ikke stoler helt på den. Også ta hovedløftet uten denne hvis du ikke vil ta sjansen på høye løft, eller hvis du vil ha tallerken helt ned til motor for å få motor over tak uten å måtte bygge et høyt festepunkt for kjettingtalje. Husk å oppdatere tråden med hvordan det gikk og hvilken metode du brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Hei. Takk for svar. Lukeopninga er for liten til motoren. Det er ikkje planen å ta motoren ut av båten. Berre opp på køyebotnen. Dette for å skifta pakningar på diverse akslingar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.