Jump to content

MS "Hagland Captain" på grunn under Svinesundbrua


tobixen

Recommended Posts

https://www.nrk.no/ostfold/norsk-skip-sitter-fast-under-svinesundsbrua-1.17614207 - feilnavigering.

 

Jeg har nevnt det i mange andre tråder: uhell som dette kunne lett vært unngått dersom man hadde hatt et gjennomtenkt alarmsystem som ikke gav alt for mange uviktige alarmer, men som alarmerte høyt når noe burde gjøres.  Man har tross alt et navigasjonssystem ombord som sitter på alt av data til å relativt enkelt kunne forutsi slike uhell.  Bortsett fra hvis uhellet skyldes GPS-spoofing, da er det viktig at mennesker faktisk følger med på ting.

 

Dette er forøvrig samme skute som måtte evakueres på Hustadvika samtidig med at Viking Sky hadde problemer: https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Hagland_Captain»

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hulda skrev 15 minutter siden:

Det har sikkert vært en teknisk feil eller diaré på broen. 

 

Sånt får man bilder i hodet av!:svetter:

 

Dette skjedde jo midt i den tiden da menneskekroppen finner det naturlig å sovne, så det er vel heller ikke noen utenkelig årsak. Men du skal slett ikke se bort fra at det å våkne av en slik smell kan føre til akutt diarè......:ler:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
8 minutes ago, index said:

 

Sånt får man bilder i hodet av!:svetter:

 

Dette skjedde jo midt i den tiden da menneskekroppen finner det naturlig å sovne, så det er vel heller ikke noen utenkelig årsak. Men du skal slett ikke se bort fra at det å våkne av en slik smell kan føre til akutt diarè......:ler:

ja da vil man sove!!  hjelper lite med radarbilde når skjermen bare snurrer i rundt og du ikke klarer å fokusere!   men etter boka skal det jo pipe når du er såppas ute av kurs!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
12 minutes ago, -morten- said:

men etter boka skal det jo pipe når du er såppas ute av kurs!

 

Jeg har et inntrykk av at det i det meste av maritime navigasjonssystemer er alt for mye piping, dermed utvikler mannskapet etterhvert immunitet til piping.

 

Er forsåvidt ikke så lenge siden forrige uhell av denne typen, ref "NCL Salten"

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Kjenner til pipingen fra offshore. Når vi var inne for signering av permiter, peip det fire ganger i minuttet. Operatøren var så rutinert at han leste permit, samtidig som han med andre hånden trykket på akseptknappen bak ryggen. 

 

Men akkurat i denne leden, akkurat der, er det så trangt at de vil pipe uansett. Det er vel ikke mer enn et par hundre meter bred led. Kanskje knapt nok det.

Link to post
28 minutes ago, tobixen said:

 

Jeg har et inntrykk av at det i det meste av maritime navigasjonssystemer er alt for mye piping, dermed utvikler mannskapet etterhvert immunitet til piping.

 

Er forsåvidt ikke så lenge siden forrige uhell av denne typen, ref "NCL Salten"

Nei det er jo litt forståelig at det skrues av. men hadde jeg stått på brua alene mellom 3-6 så hadde jeg foretrekt litt piping!  Har hatt noen rorvakter i Troms i stuppmørket som var litt utfordrende.. Da er det de lange fjordene som er værst med lite kursendringer.  Vi hadde jo ikke autopilot

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
26 minutes ago, Hulda said:

Men akkurat i denne leden, akkurat der, er det så trangt at de vil pipe uansett. Det er vel ikke mer enn et par hundre meter bred led. Kanskje knapt nok det.

 

Sensitiviteten på piping bør jo justeres deretter.

 

Systemer i fritidsbåt er neppe helt sammenlignbart med systemer på en skipsbro, heller ikke overvåkning på IT-systemer som skal være oppe 24/7 - men det er nå engang de to tignene jeg har å sammenligne med.  Jeg mener vi har lykkes veldig godt med å finne en balanse på jobb.  Tidvis kan det gå en hel helg uten alarmer. 

 

Jeg mener at enhver alarm innebærer en kostnad - både i form av "ulv-ulv"-effekten og av at det tar energi og krefter fra folk (samt at andre viktige gjøremål ofte avbrytes av alarmene). På jobb har vi målbare kostnader (overtidsbetaling), det tror jeg er viktig - alarmutrykninger er noe vi går igjennom og tar lærdom av.  Kanskje det var en reell alarm som burde ha vært avverget før det ble til en alarm, kanskje det var en falsk alarm som aldri burde gått av.  Hvordan kan vi fikse det slik at vi unngår denne alarmen i fremtiden?

 

På båten har jeg bl.a. alarm på lite dypde og på radarobjekter i "varslingssone".  Det gir mening å ha 1.5 nautiske mil radius på varslingssonen når man (tror man) er alene på havet og sitter på ramma eller smører seg en brødblings i pantry, men begrense det til en smal sektor hundre meter forran skuta når man står ved roret og autopiloten avskrudd mens man beveger seg i trange farvann med mye trafikk.  Det gir mening å ha varsling på 12 meters dybde når man forventer at dybden skal være 50m+ (særlig i områder med bratt terreng), mens man i havnebasseng ønsker varsling først når det er under én fot med vann under kjølen.

 

Systemet mitt på båten er dårlig, jeg må bruke veldig mye tid på á manuelt stille inn slike ting, og jeg plages veldig ofte med alarmer som aldri burde gått av.  Det burde vært enkelt å justere litt i programvaren.  Jeg vurderer å se på OpenCPN, der har jeg i det minste en teoretisk mulighet til å fikse irritasjonsmomenter selv.

 

Går det av alarmer mer enn én gang i minuttet under normal seilas, så er alarmsystemet så dårlig konfigurert at det er meningsløst.  Idéelt sett burde alarmene bare gå av unntaksvis, kanskje i snitt én gang i døgnet - i allefall ikke mer enn en gang pe r time.  (det er helt OK med mange "varslinger" eller "advarsler", men systemene burde ikke gi alarm med lydsignaler så lenge det ikke er reell og ganske umiddelbar fare på ferde).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

Når jeg ser på slepelinja fra MT såvar det ikke en rett kurs rett på land, men noe korrigering rett før den traff Norskekysten. Så det var noen ved bevissthet på broa, om ikke skipet tar sånne korrigeringer på egen hånd.

Når skipet passerer hvit strek siste gang, skulle den svingt babord, men la styrbord.

Er det en mulighet for at den svingete hvite linja er svingete på gunn av unøyaktigheter i MT og nøyaktighet på posisjonsrapportering? Har ikke brukt det så mye at jeg vet hvordan dette pleier å være. Har jo sett at linjene noen ganger tar snarveien over land.

Link to post

<tullball>
Dette var nok en planlagt terroroperasjon som gikk bittelitt feil. :fniser: Båten var lastet med tømmer og 88.000 liter olje, så en skikkelig brannbombe. Skikkelig filmopplegg: «Die Hard 6 - Fire in Sweden». De skulle sikkert sette Hälle hamn ut av spill, men dro til styrbord litt for tidlig fordi John McClane dukket opp og reddet dagen enda en gang.
</tullball>

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
SveinHa skrev for 4 timer siden:

Det er slik GPS oppfører seg. Broen og fjellsidene skjermer jo for en del satellitter og det går ut over nøyaktigheten.

 

Nei, dette er ikke slik en bra GNSS mottager oppfører seg, minner mer om hvordan GPS nøyaktigheten var på 90 tallet før SA ble slått av. 

 

Jeg har utviklet og testet en god del GNSS mottagere. Hvis en har mer enn en konstellasjon så er normalt ikke fjell eller blokkerende strukturer noe problem. 

Link to post
abbor skrev 1 time siden:

 

Nei, dette er ikke slik en bra GNSS mottager oppfører seg, minner mer om hvordan GPS nøyaktigheten var på 90 tallet før SA ble slått av. 

 


iflg Navtex’n  nå 

SWE;          EGNOS icke tillgängligt för sjöfart…….

DAN;           DGPS-stn Skagen unreliable

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Har testet min GPS/kartplotter i veldig trange sund og fjellsider. slepestreken går dønn der båten går, har aldri opdaget noe feil.  Men for noen år siden var det NATO øvelse i Trøndelag og da var båten langt oppå land i perioder, for signalet var jammet.   Her er det derimot ut som meneskelig feil og at de har koblet ut vaslingssystemet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Båten var lastet med tømmer og 88.000 liter olje, så en skikkelig brannbombe.

Lastet med olje? De 88 tonnene er vel bunkers?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...