Captain A Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober abbor skrev 4 minutter siden: Nå har radaren på bilen min temmelig dårlig funksjonalitet sammenlignet med den jeg har på båten og sammenligningen din er uansett ikke representativ. Har vel god erfaring med radar under ei bru da…., Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Det virker generelt som en svært fornuftig avgjørelse å slakke av på farta når man plutselig støter borti skikkelig tett tåke mens man farter i det som normalt ville vært forsvarlig knop gjennom et sund som smalere enn båtlengden. I dette tilfellet gikk det galt, men det er mer et unntak enn noe annet. Det burde være mulig å designe arbeidsplass og grensesnitt slik at man ved en slik hendelse umiddelbart kan fortsette å navigere etter radar. Radar bør være påskrudd og klar til bruk i slike situasjoner. En god radar skal være i stand til å gi informasjon om terrenget både forran og bak brua. Det bør være relativt lav risiko å ferdes i litt lavere fart enn normalt kun basert på radarnavigasjon. Det blir etter mitt syn helt absurd å sammenligne dette med å kjøre i 110 km/h langs motorveien og plutselig måtte gå fra visuell navigasjon til radar. Strømmer går normalt parallellt med land og ikke rett på land - men unntakene finnes, og styringen av et slikt stort skip vil nok også kunne påvirkes av at strømmen påvirker ulike deler av skipet i ulik grad. Sammenligningen med en "ripe i lakken" eller "bulk i støtfangeren" er helt OK f.eks. for mindre skader som oppstår f.eks. under lavere hasigheter i et havnebasseng, eller berører en sandbanke i relativt lav fart på relaitvt flatt vann. Selv om det gikk uten større skader denne gangen, så vil jeg hevde at konsekvensene av å miste kontroll på skuta over stengrunn og i nærheten av klipper (og særlig like før en brupassering - generelt sett - akkurat denne brua har jo ikke pillarer e.l. man kan treffe) mens man i utgangspunktet hadde marsjfart kan være ganske ille - selv om havet er flatt. Det er som når man kjører i 100 km/h på sommerdekk, veibanen plutselig og uforventet er islagt midt i en sving, og bilen fortsetter rett frem og ender opp i en myr (selvopplevd da jeg var ungdom). Joda, det gikk bra, vi fikk hjelp til å få bilen tilbake på veien og kunne kjøre videre, det var ikke engang en "bulk i støtfangeren". Det var jo bare griseflaks at det gikk så bra - konsekvensene kunne vært såpass mye værre at man ikke bare kan avfeie det som en bagatell. Jeg innrømmer gjerne at jeg synser mye, ikke har jeg noe særlig erfaring med farvannet der, og jeg har null kjennskap til navigasjon av skip og større båter, men fortell meg gjerne hvorfor jeg tar feil i stedet for å bare avvise/ignorere påstandene mine :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Captain A Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Design av arbeids plass f.eks. bro løsninger er ikkje altid optimale. Kjenner ikkje dette fartøy spesifikt. Men er vel av billig type og alt er spart på slik eg forstår dette så var det gitt grønt lys av VTS i området det var god sikt i leden. Så kommer man inn og og møter veggen av tåke ..ja drog vel kanskje for mykje av men det redusert jo skaden og. og dundret igjennom med 12 knop men påfølgende grunnstøting hadde vel fått andre følger Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Rader under ein bro trenger vel eg ikkje og forklare meg om ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Oktober Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Captain A skrev 1 time siden: Har vel god erfaring med radar under ei bru da…., Har faktisk det, med 9 forskjellige radar modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 08:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:00 abbor skrev for 8 timer siden: Har faktisk det, med 9 forskjellige radar modeller. På tilsvarende fartøy da ? Har noe med høyden på radar antenner og gjøre + 3 og 10 cm antenner har ganske store vinkler dei sender og mottar på ,fanger på godt og vondt opp alt dei ser. Så luft spenn og broer er bokstavelig talt noe dritt. Er umulig og plukke opp et ekko under broen f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Fredag 08:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:34 Det var fordi jeg ikke har erfaring fra større fartøy jeg opprinnelig stilte spørsmålet i denne tråden. Fikk et greit svar fra Chefengineer, men så dukket postene fra deg opp... Men det er heldigvis mange radar generasjoner siden jeg hadde like dårlig radar teknologi som det som typisk brukes av handelsflåten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 09:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 09:33 10 hours ago, Captain A said: Rader under ein bro trenger vel eg ikkje og forklare meg om ? Jeg antar at typen radar, installasjonshøyde etc har noe å si, men jeg ser for meg noen forskjellige "modus": Radaren bryr seg ikke om ting i høyden, og ser følgelig ikke brua Radaren ser brua, men ser også det som er under brua, og grensesnittet er i stand til å vise (f.eks. ved bruk av ulike farger) både at det er en bru i høyden, samt evenuelt at det er båter og brupillarer under brua. Radaren ser brua og visualiserer det som en solid farlig strek på radaren. Har man alarmer fra radaren, så vil de ule fordi man er på kollisjonskurs med brua. Man får ikke noe informasjon om objekter under brua, inkludert brupillarer, men man kan se terrenglnijene forran og bak brua, så man har tilstrekkelig informasjon til å ikke gå på grunn. Radaren ser brua, men ingenting bak brua. Det er fortsatt tilstrekkelig med informasjon fra radaren til at man kan unngå å kollidere med terrenget, såfremt ikke terrenget går i en kraftig sving rett bak brua. Jeg har ikke noe god radar, min er av typen som viser brua som en solid, heltrukken strek. Hvis man på død og liv skal sitte i en robåt og fiske rett under brua på dager med svært dårlig sikt så bør man altså ta høyde for at man kan bli nedrent av meg og andre som har tilsvarende radarsystemer. Radarsystemet mitt går overraskende høyt, det hender rett som det er at jeg får alarmer fra radarsystemet pga fly. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Fredag 09:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 09:35 10 hours ago, Captain A said: og dundret igjennom med 12 knop men påfølgende grunnstøting hadde vel fått andre følger Er 12 knop forsvarlig fart for et relativt stort skip gjennom dette sundet? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Captain A Svart Fredag 11:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:29 Nei kan eg ikkje sei noe om siden eg har aldri seilt der satte nå bare et tall på farten for og få fram poenget med viktigheten med og redusere farten og dermed skade omfanget vist noe går til Helvete… Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 11:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:33 tobixen skrev for 1 time siden: Jeg antar at typen radar, installasjonshøyde etc har noe å si, men jeg ser for meg noen forskjellige "modus": Radaren bryr seg ikke om ting i høyden, og ser følgelig ikke brua Radaren ser brua, men ser også det som er under brua, og grensesnittet er i stand til å vise (f.eks. ved bruk av ulike farger) både at det er en bru i høyden, samt evenuelt at det er båter og brupillarer under brua. Radaren ser brua og visualiserer det som en solid farlig strek på radaren. Har man alarmer fra radaren, så vil de ule fordi man er på kollisjonskurs med brua. Man får ikke noe informasjon om objekter under brua, inkludert brupillarer, men man kan se terrenglnijene forran og bak brua, så man har tilstrekkelig informasjon til å ikke gå på grunn. Radaren ser brua, men ingenting bak brua. Det er fortsatt tilstrekkelig med informasjon fra radaren til at man kan unngå å kollidere med terrenget, såfremt ikke terrenget går i en kraftig sving rett bak brua. Jeg har ikke noe god radar, min er av typen som viser brua som en solid, heltrukken strek. Hvis man på død og liv skal sitte i en robåt og fiske rett under brua på dager med svært dårlig sikt så bør man altså ta høyde for at man kan bli nedrent av meg og andre som har tilsvarende radarsystemer. Radarsystemet mitt går overraskende høyt, det hender rett som det er at jeg får alarmer fra radarsystemet pga fly. Slike modus finnes ikkje på konvensjonell radare som handelsskip bruker. Som du selv opplever så får man inn flytrafikk. Så vinkel på signaler er stor Så broer og luftspenn lager utrolig mykje interference på skjermen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 12:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:02 Artig tråd, særlig ved at profesjonelle belyser hva de ser på radar, og ikke minst hva de ikke ser. Om et fartøy hadde gått gjennom løpet i 12 knop, ville det resultert i et ras av klager fra vest av Sponvika og videre østover. Max fart er 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 15:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:29 Hadde man hatt eit klart radar bilde i det sundet så hadde man hatt noe og styre etter, antagelig ikkje redusert så mykje på farten heller. Indirekte så det broen sin feil. Hadde ikkje den vert der så hadde antagelig dette uhell ikkje skjedd Noe det samme som Sola Ts låg i veien for ein fregatt ute i fjorden her 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Fredag 16:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:08 Jeg klarer å styre etter streken fra tidligere turer på GPS/ kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 16:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:54 Ja, mange grunnstøtinger kunne vært unngått om navigatøren hadde holdt fokus på å styre nøyaktig etter planlagt rute eller tidligere streker. Det beste eksempelet er vel Sleipner ulykken, men det har også vært flere grunnstøtinger med ferger, hvor det ikke har vært nok fokus på å styre etter rute. Det krever egentlig at en navigatør holder fullt fokus på det, mens en annen tar seg av visuelle observasjoner og radar. Nå er det jo endel GPS jamming, så en helt trygg metode er det ikke. Det burde vært bedre markering av ledene med flytestaker. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 16:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:55 Ja….. her snakker vi navigasjon. Hjelpes 😳😳😳artig forum dette Ka gjør man når det er slutt på streken da…. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 16:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:58 J-Å skrev 1 minutt siden: Ja, mange grunnstøtinger kunne vært unngått om navigatøren hadde holdt fokus på å styre nøyaktig etter planlagt rute eller tidligere streker. Det beste eksempelet er vel Sleipner ulykken, men det har også vært flere grunnstøtinger med ferger, hvor det ikke har vært nok fokus på å styre etter rute. Det krever egentlig at en navigatør holder fullt fokus på det, mens en annen tar seg av visuelle observasjoner og radar. Nå er det jo endel GPS jamming, så en helt trygg metode er det ikke. Det burde vært bedre markering av ledene med flytestaker. Ja ruteplan er ein del av game. og noe som skal gjøres før ein seilas Eg svarte code o i siste svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 17:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:16 Broen har navigasjonslys. Om man kan se dem i tåka. Leden er så smal at stakene må i såfall fortøyes på land. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 17:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:44 Slik plasser bør man ha visuell navigasjon… tøft og navigere etter radar .., Men har nå vert med til og legge til kai ved radar før kart maskin gjorde sitt inntog. Og det eit fantastisk hjelpe middel Kommer ikkje over den og seile etter streken…. Var god den 🤣. Heilt til enden av streken dukker opp. Får den har bare fin viss lengde/ tid …. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 18:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:05 Tror vi er ganske så enige. Selv om jeg bare er hobbyskipper. Og det nærmeste jeg har 'vært på brua' var på Fredrikstad Navigasjonsskole, der radaren hadde 'gummitut' som man måtte titte ned i. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Fredag 18:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:34 Captain A skrev for 1 time siden: Ka gjør man når det er slutt på streken da…. Jeg har inntrykk av at dette skipet kjørte strekningen regelmessig. Så da går vel streken fra start til mål. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 21:23 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:23 Noe stress moment involvert her ja på bro Tenke seg og sitte kontroll rom når alt går 150% Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 08:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:52 Jeg skulle likt å sett den som befant seg i en led trangere enn skipet er langt og opplever plutselig nullsikt, og som fortsetter som ingenting er skjedd kun basert på plotter og radar. Nå har ikke jeg heller erfaring fra store skip, men om jeg plutselig ikke hadde sett min egen baug i trang passasje som feks de trangeste partiene i Kreppa eller Alverstraumen kan jeg garantere at jeg ikke hadde hatt mot eller mage til å ikke redusere fart til minimum selvom det hadde medført dårligere styring. Frykten for å gå på land i høyere fart hadde vunnet. Så kan man sitte å diskutere teori inn i evigheten fra sofakroken. "kunne bare fulgt sporet på skjermen" eller "tatt en kikk på radaren". Ja jøss, tatt i betrakting at sundet er smalere enn båten er lang. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gunga Din Svart Lørdag 10:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:52 Sjøveisreglene sier litt om ‘sikker fart’ regel 6 En avd for alle fartøy og en fartøy utstyrt også med radar ! sen regel 19 fartøy som navigerer under nedsatt sikt det er radiorapporterings punkter i Svinesund, så han vet att han ikke kommer møte noe stort fartøy, men det finnes ju masse småbåter som ikke har rapporteringsplikt……. og regel 19e sier litt om ved hvilke tilfelle du må redusere farten til minste styrefart og vare beredd på att stoppe helt. her er to fine dronefilmer over Svinesund og ett par båter som får assistanse gjennom, som viser att det er ganske trangt. er det noen som vet, hvorfor man velger å slepe båten baklengs ? får man bedre manøvrerings egenskaper ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 12:33 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:33 Gunga Din skrev for 1 time siden: Forsidebildet på videoen over burde får de fleste som mener man kan passere her med strøm og i nullsikt kun basert på radar og plotter uten å redusere fart til å tenke seg om en gang til. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.