Jump to content

Hva skyldes skummende varmtvann?

fredriksen

Recommended Posts

I år ved første gangs bruk av varmtvannet i båten vår fikk jeg kraftig skummende varmtvann. Vi har en ca. 20 liters varmtvannsbereder fra Volvo Flygmotor AB som har virket OK i mange år. Den er fra 1991 og har kanskje gjort nytten sin og kan være moden for utskifting. Tanken varmer opp vann ved å bruke varme fra motorens kjølevann. (Den har også mulighet for 230V varmekolbe, men den har vi ikke benyttet.) Etter tapping av mye varmtvann, blir skummet borte. Men ved neste gangs bruk er skummet der igjen.

Men skum i varmtvannet hvor kommer det fra? Det skummet mye, og da jeg prøvde varmtvannet på vårt trange toalett/vaskerom, så kjente jeg en lettere gass eller lukt av skummet. Historikken er at jeg for et år siden kokte motoren tom for kjølevann på grunn av tett sjøvannsinntak og sterk vind/regn så jeg ikke hørte temperaturalarmen. Alt er ordnet etter dette, men varmtvannstanken er urørt. Jeg har en liten teori om at det kan være en svært liten lekkasje fra motorens kjølevannsrør inne i tanken, men den må være ganske liten da jeg ikke mister merkbart med kjølevann. Men, det kan jo minske en desiliter eller tre uten av jeg ser noe større utslag i kjølevannsreservoaret. Så jeg undres på om litt kjølevann med 50/50% frostvæske inn i varmt rent vann under litt trykk, om det kan gi skum fra kranen? Ferskvannet har jo litt trykk fra vannpumpa og filteret i kranen kan hjelpe til å blande inn luft / spre strålen...? Og det kan muligens forklare eventuell etanolgass i et lite rom?

Jeg regner med å bytte varmtvanntanken, men det hadde vært litt mer tilfredsstillende å vite at jeg bytter feilkilden.... Nå  er båten på land for vinteren, så eventuell ny tank blir ikke testet før neste sesong. Men skum? Har noen av leserne opplevd det samme?

:-) steinar

lr-80 skrev for 18 timer siden:

Jeg har i hvert fall konservert mitt ferskvannssystem med (propylen)glykol for første og siste gang (ikke etylenglykol, som er giftigere)....

er det problemet med skum som er grunnen til at du ikke vil bruke frostvæske igjen? Hos meg frøs en vannslange bak byssa sist år, til tross for at vannet var tappet ned og kraner sto oppe. Jeg lurer derfor på å prøve Blåtind Antifrost Natur i år, dersom det ikke medfører usmak på vannet eller andre problemer.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

SveinHa skrev 56 minutter siden:

Der er en egen frostvæske for frostsikring av drikkevann. Har brukt den et par vintrer men skyller gjennom i alle fall 2 hele vanntanker med rent vann ved oppstart på våren. Ikke problemer med skum etterpå.

Dette var fra min side mer ment som et argument for at skumming fra varmtvann kan skyldes frostvæske. Med intern lekkasje som mulig årsak hos trådstarter. 

Jeg brukte for øvrig Antifrost Natur (monoproplylenglykol) som skal være egnet for drikkevann. Det kan kanskje være vanskelig å tømme VVB helt ved å skylle gjennom, som i mitt tilfelle der skumming vedvarte utover sommeren men forsvant etter hvert. Uansett har jeg gjennom flere sesonger klart meg med tømming (blåst ut fra utedusjen med lungekraft) og åpne kraner uten skade, så går tilbake til det. 

Takker for svar @lr-80 og @SveinHa da bytter jeg berederen.

Tanken om at ferskvanntrykket også kan gå inn i kjølevannet slik som @Fantino nevner, det hadde jeg ikke tenkt på.  Det kan være en forklaring på at kjølevannet ikke har noe særlig svinn.  Etter +30 år skal man vel være fornøyd med vv-tanken og håpe på at den nye holder lengre enn garantitiden...  Jeg tømmer tanken hvert år ved å ta av laveste ferskvannslange og sette på en hevertslange når båten står på land. 

:-) steinar

Har du  normalt trykk 2- 2,5 bar på drikke vannet  skal det gå andre veien son er nevnt, ta av lokket på ekspangsjonstanken, så ser du om det stiger,  vannpumpa burde miste trykket og starte ofte, mulig lekardjen er så liten at  vannet må bli varmt. 

En enkel måte å trykke ut vannet med en fotpumpe til gummibåt/ luftmadrass. Hvis en ikke har luftkompressor..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...