Lazyjack Startet Fredag 09:45 Link til dette innlegget Startet Fredag 09:45 Jeg har et par slike tanker, en 60 liter og en 100 liter som er sammenkoblet. Hva er egnet middel for å rengjøre disse? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Lørdag 22:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:57 Jeg er ingen ekspert, men hva med sånne vannrense-tabletter som er beregnet på å rense vann man lagrer hjemme? Jeg har disse for småbeholdere (1 liter), og det finnes også en kraftigere doser for større beholdere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Alternativene er vel det samme for fleksible vanntanker som faste vanntanker: klor, eddik, soda, etanol eller spesialremedier til overpris fra nærmeste båtutstyrsbutikk. Jeg husker ikke om produsenten anbefalte soda eller eddik, men jeg tror det var eddik. Det avhenger kanskje også litt over hva slags vann man har brukt og hva man ønsker å renske vekk. I utlandet (særlig Danmark) er det jo mye hardt vann, da risikerer man kalkavleiringer som kan fjernes med eddik. I Norge er det mer vanlig med bakteriebelegg, da er klor trolig best. Angående bakteriebelegg, så er dette blitt diskutert opp og ned i mente i andre tråder. Fyller man på vann fra norske kommunale vannverk så skal ikke bakteriebelegg være noe problem - og det er mange som rapporterer om at de aldri rensker sine tanker og at de fortsatt fremstår som skinnende rene ved inspeksjon. Mine fleksible vanntanker blir ofte overgrodd av bakteriebelegg. Fleksible vanntanker har to fordeler fremfor faste vanntanker - man trenger ikke fylle dem helt opp for å få rensemiddelet fordelt overalt, og det er relativt lett å demontere tanken, ta den med ut på brygga og inspisere/skylle den der. Bl.a. ved bruk av klor (mange som bruker klorin - jeg har kjøpt noe bassengklor - men aller helst bør man vel bruke samme klortype som vannverkene ofte tilsetter drikkevannet) så er det viktig å få skylt det godt nok ut av tankene. Min erfaring er at en del fleksible vanntanker har vært vanskelige å få tømt godt nok, slik at det har vært vanskelig å få skylt vekk alt av klorsmak fra tankene. Husk på at det ikke bare er tankene som bør renskes, men også alt av vannslanger og kraner ombord, inkludert påfyllingsslangen. Dersom det faktisk er mye gugge på tanken, så kan det være viktig å skru av det siste filteret på vannkrana før man tømmer tanken (evt tømme via toalettet dersom man har mulighet for ferskvannsspyling. I mitt tilfelle er også toalettpumpen kraftigere enn vannpumpen til ferskvannskranene ombord). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grønnskollingen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Jeg driver med ølbrygging og bruker Star-san for å desinfisere alt som skal være i kontakt med næringsmidler. Jeg antar at det vil kunne fungere gull i fleksible vanntanker. Det setter ikke smak på vannet og trenger ikke skylles vekk etter bruk. Billig er det også. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jeg fant mer informasjon om Star-san her: https://forum.norbrygg.no/threads/cip-vask-av-kjeler-og-gjaerkar.17202/ Det er syrebasert og inneholder bl.a. fosforsyre. Mange syrer (bl.a. saltsyre og eddik) fordamper (i likhet med også etanol) ved kontakt med luft. Dette er en ganske så hendig egenskap ved rengjøring av "åpne" overflater ettersom man da slipper å bruke mye energi på å vaske bort såperester - men denne egenskapen gjelder ikke nødvendigvis ved bruk i en fleksibel vanntank, som ikke inneholder luft og ikke har åpning for lufting. Da blir man fort avhengig av god skylling av tanken allikevel. Det fremkommer også av linken over at Star-San ikke er klassifisert som et desinfeksjonsmiddel. Sterk syre vil nok gjøre det ganske utrivelig for det meste av bakterier, men den dreper ikke nødvendigvis sporer. For rensking av drikkevannssystemer har dette særlig relevans. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden (Sånn apropos desinfeksjonsmidler som ikke fungerer godt nok - Legionella kan vel kanskje være i allefall en teoretisk risiko i drikkevannstanker som ikke blir godt nok rengjort, og som blir holdt full av drikkevann i en varm sommersesong, særlig dersom man oppholder seg på sydligere breddegrader?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grønnskollingen Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Høres fornuftig ut det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.