Fantino Startet Lørdag 22:44 Link til dette innlegget Startet Lørdag 22:44 Varmkjørte motor for oljeskift i dag, og ladespenning gikk rett opp til 14.8V (batterier er fulle pga konstant solcellelading med 13.2V float). Har aldri sett dynamo gi mer enn 14.5/6 før og det skjer ikke før etter en del tids gange. Denne dynamoen har ikke noen senseledning og setpunkt på regulator er så vidt jeg har forstått styrt av motorens MCU/HCU whatever via såkalt LIN2 link. Dette er vel vanlig på biler og ‘arvet’ fra bilverdenen siden D3 vel er samme motor som sto i mange av Volvo’s modeller under navnet D5 (kanskje andre også). Uansett, 14.8V er litt mye - noen som har erfart tilsvarende og gjort noe med det? Må en kople til Vodia for å justere setspenning f.eks, eller finnes det andre triks? Tenkte på kompensering for lav temperatur men kan ikke skjønne av regulator ‘ser’ dette, eneste måtte være hvis EVC har en temp sensor et annet sted enn motor som referanse… Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart Lørdag 23:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:04 Hvilken type batterier har du? Hvor lenge kjørte du motoren? Har du prøvd å måle ladespenningen med ett annet voltmeter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 09:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:25 Om dynamoen reguleres på samme måte som på bil er ikke 14,8 V uvanlig ved lave temperaturer. Ser ofte 15,0 V om vinteren på min 2011 Ford Mondeo. Dette vil neppe være problematisk såfremt batteriene står like kaldt som motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart Søndag 09:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:55 tacan skrev for 10 timer siden: Hvilken type batterier har du? Hvor lenge kjørte du motoren? Har du prøvd å måle ladespenningen med ett annet voltmeter? Har AGM for det meste, derfor lite interessert i å koke disse. Motoren ble kjørt 20 min ish for å varme opp olja. Avlesning var fra MPPT og sjekket med Voltmeter som var spot on. Spenning fra EVC er bare bullshit så den ser jeg aldri på (sto vel på 13.7 eller deromkring). Spørsmålet er hvorfor spenning går så høyt når den aldri har gjort det før. Har hatt båten siden 2015. Var litt kald natt før, men innbiller meg at jeg må ha startet opp med minst like ‘kald’ båt før uten at dette har skjedd da. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Søndag 09:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:57 Brigg skrev 45 minutter siden: Om dynamoen reguleres på samme måte som på bil er ikke 14,8 V uvanlig ved lave temperaturer. Ser ofte 15,0 V om vinteren på min 2011 Ford Mondeo. Dette vil neppe være problematisk såfremt batteriene står like kaldt som motoren. Ja var eneste mulige ‘normale’ årsak jeg kunne tenke meg. Men på den tida jeg kjørte motoren ble det jo godt og varmt i motorrom så dersom det er årsaken så må temp referanse måler befinne seg et annet sted. Kjørte også dieselvarmer i flere timer mens jeg holdt så så var godt lunk inni båten, dog neppe så høy der batteriene står. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart Søndag 10:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:15 Fantino skrev 13 minutter siden: Har AGM for det meste, derfor lite interessert i å koke disse. Motoren ble kjørt 20 min ish for å varme opp olja. Avlesning var fra MPPT og sjekket med Voltmeter som var spot on. Spenning fra EVC er bare bullshit så den ser jeg aldri på (sto vel på 13.7 eller deromkring). Spørsmålet er hvorfor spenning går så høyt når den aldri har gjort det før. Har hatt båten siden 2015. Var litt kald natt før, men innbiller meg at jeg må ha startet opp med minst like ‘kald’ båt før uten at dette har skjedd da. Ok, jeg ville tatt en times tur med båten og så målt ladespenningen etter turen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 10:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:33 Fantino skrev 34 minutter siden: så dersom det er årsaken så må temp referanse måler befinne seg et annet sted. Jeg tror at på bil senses det på innsugingsluften, kanskje i forbindelse med MAF-sensor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart Søndag 12:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:17 Brigg skrev for 1 time siden: Jeg tror at på bil senses det på innsugingsluften, kanskje i forbindelse med MAF-sensor. Det kan gjerne være ja. Usikker men det jeg har lest om LIN-standard er i alle fall at MCU kan endre setpunkt. Men VP trenger vel ikke benytte seg av dette, det er gjerne bare spenning som leses for å gi alarmer samt startsignal til dynamo (den starter ganske tydelig noen sekunder etter oppstart). Må bli til våren for nå er det glykol i kjølesløyfa.. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart Søndag 15:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:32 På første turen etter vinteropplag i fjor fikk jeg ladespennig opp mot 15v ganske raskt etter start. Fikk litt hetta, men etter ei natt i uthavn var ladespenningen normal og det har den vært siden. Kanskje det går seg til😊 Riktig nok ikke samme motor…. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.