Jump to content

Høy ladespenning Volvo Penta D3-220


Fantino

Recommended Posts

Varmkjørte motor for oljeskift i dag, og ladespenning gikk rett opp til 14.8V (batterier er fulle pga konstant solcellelading med 13.2V float). Har aldri sett dynamo gi mer enn 14.5/6 før og det skjer ikke før etter en del tids gange. Denne dynamoen har ikke noen senseledning og setpunkt på regulator er så vidt jeg har forstått styrt av motorens MCU/HCU whatever via såkalt LIN2 link. Dette er vel vanlig på biler og ‘arvet’ fra bilverdenen siden D3 vel er samme motor som sto i mange av Volvo’s modeller under navnet D5 (kanskje andre også). 
 

Uansett, 14.8V er litt mye - noen som har erfart tilsvarende og gjort noe med det? Må en kople til Vodia for å justere setspenning f.eks, eller finnes det andre triks? Tenkte på kompensering for lav temperatur men kan ikke skjønne av regulator ‘ser’ dette, eneste måtte være hvis EVC har en temp sensor et annet sted enn motor som referanse…

Link to post

Om dynamoen reguleres på samme måte som på bil er ikke 14,8 V uvanlig ved lave temperaturer. Ser ofte 15,0 V om vinteren på min 2011 Ford Mondeo. 
 

Dette vil neppe være problematisk såfremt batteriene står like kaldt som motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
tacan skrev for 10 timer siden:

Hvilken type batterier har du? Hvor lenge kjørte du motoren? Har du prøvd å måle ladespenningen med ett annet voltmeter?

Har AGM for det meste, derfor lite interessert i å koke disse. Motoren ble kjørt 20 min ish for å varme opp olja. Avlesning var fra MPPT og sjekket med Voltmeter som var spot on. Spenning fra EVC er bare bullshit så den ser jeg aldri på (sto vel på 13.7 eller deromkring). Spørsmålet er hvorfor spenning går så høyt når den aldri har gjort det før. Har hatt båten siden 2015. Var litt kald natt før, men innbiller meg at jeg må ha startet opp med minst like ‘kald’ båt før uten at dette har skjedd da. 

Link to post
Brigg skrev 45 minutter siden:

Om dynamoen reguleres på samme måte som på bil er ikke 14,8 V uvanlig ved lave temperaturer. Ser ofte 15,0 V om vinteren på min 2011 Ford Mondeo. 
 

Dette vil neppe være problematisk såfremt batteriene står like kaldt som motoren. 


Ja var eneste mulige ‘normale’ årsak jeg kunne tenke meg. Men på den tida jeg kjørte motoren ble det jo godt og varmt i motorrom så dersom det er årsaken så må temp referanse måler befinne seg et annet sted. Kjørte også dieselvarmer i flere timer mens jeg holdt så så var godt lunk inni båten, dog neppe så høy der batteriene står. 

Link to post
Fantino skrev 13 minutter siden:

Har AGM for det meste, derfor lite interessert i å koke disse. Motoren ble kjørt 20 min ish for å varme opp olja. Avlesning var fra MPPT og sjekket med Voltmeter som var spot on. Spenning fra EVC er bare bullshit så den ser jeg aldri på (sto vel på 13.7 eller deromkring). Spørsmålet er hvorfor spenning går så høyt når den aldri har gjort det før. Har hatt båten siden 2015. Var litt kald natt før, men innbiller meg at jeg må ha startet opp med minst like ‘kald’ båt før uten at dette har skjedd da. 

Ok, jeg ville tatt en times tur med båten og så målt ladespenningen etter turen.

Link to post
Fantino skrev 34 minutter siden:

så dersom det er årsaken så må temp referanse måler befinne seg et annet sted.

Jeg tror at på bil senses det på innsugingsluften, kanskje i forbindelse med MAF-sensor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 1 time siden:

Jeg tror at på bil senses det på innsugingsluften, kanskje i forbindelse med MAF-sensor. 

Det kan gjerne være ja. Usikker men det jeg har lest om LIN-standard er i alle fall at MCU kan endre setpunkt. Men VP trenger vel ikke benytte seg av dette, det er gjerne bare spenning som leses for å gi alarmer samt startsignal til dynamo (den starter ganske tydelig noen sekunder etter oppstart). Må bli til våren for nå er det glykol i kjølesløyfa..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...