bellen Startet Søndag 08:48 Link til dette innlegget Startet Søndag 08:48 Ble oppringt av eier av nabobåten i havna som fortalte at jordfeilbryteren i strømsøyla slo ut etter noen minutter og han mente at det måtte være jordfeil hos meg. Min og hans båt deler samme jordfeilbryter. Når jeg testet med bare min båt tilkoblet, så slo jordfeil ut etter noen minutter, det samme skjedde når jeg testet i nabobåtens strømuttak, men hans landstrøm slo ikke ut jordfeilbryteren. Jeg prøvde så med min andre landstrømkabel, men det samme skjedde med den kabelen. Så ut fra dette, så mener jeg at problemet ikke ligger i kabelen. Jeg prøvde da å sette min kabel i uttaket til en annen nabobåt, men da slo ikke jordfeilbryteren ut. Jeg kobler meg da i ei anna strømsøyle, men også der slo det ut etter noen minutter, men når jeg kobler meg i et anna uttak som har annen jordfeilbryter, så står jordfeilbryteren inne. Ombord hos meg går landstrømmen inn på ei fordelingstavle der den først går inn i en egen jordfeilbryter, denne har aldri løst ut. Videre går den til tre andre kurser, der to av kursene er til hver sin fastmonterte varmeovn, men begge desse var avslått, så feilen ligger nok ikke her. Siste kursen går til Multipluss'en. Hvordan skal jeg gå frem for videre feilsøking? Min tanke ligger også litt på at jordfeilbryterene på havna er begynt å bli utslitt og løser ut for tidlig, kan det være årsaken, eller er det mest sannsynlig en liten jordfeil hos meg? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Søndag 08:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:57 Forutsatt at alle jordfeilautomatene er intakte høres det jo nesten ut som at naboen også har en mikroskopisk jordfeil som sammen med din setter ut jordfeilautomaten. Men det forekommer jo også upresisjon i disse. Og det kan jo være feil i pluggen(e) på søyla. Tror jeg ville startet med å legge ut sikringa på land, plugge ut naboens strømuttak og megge fase-jord (500v) i eget inntakspunkt i båten. Skal være over 1 Mohm. Helst uendelig motstand. Da dekker du både kabel og plugger. Megger er eneste hjelpemiddel som kan avsløre en svak jordfeil, vanlig multimetere fungerer ikke til slik isolajsjonsmåling. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Søndag 09:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:00 Er det trygt å megge direkte på Multipluss'en uten å koble ut noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 09:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:06 Det er vel mulig å ha jordfeil i en varmeovn selv om den er avslått. Trekk ut støpslene og prøv en gang til. Men det virker som om Chief'en er inne på noe... litt her og litt der.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Søndag 11:17 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:17 Om varmtvannsberederen din er tilkoblet så hadde jeg startet der. kan også være en feil i landstrømstikket ditt mellom stikket og tavla di. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Søndag 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:24 Hulda skrev for 3 timer siden: Det er vel mulig å ha jordfeil i en varmeovn selv om den er avslått. Trekk ut støpslene og prøv en gang til. Fastmontert kobling også, men kan så klart vippe ned sikringene og megge der. Ikke noe dumt forslag. Bitteliten skrev 1 time siden: kan også være en feil i landstrømstikket ditt mellom stikket og tavla di. Det står under tak og godt beskyttet av vær, så jeg hadde egentlig utelukket feil her. Men det har den siste tiden vært veldig mye dugg på natten, så det er kanskje ikke helt umulig at det kan ha samlet seg litt kondens inn i stikket. Men det såg hvertfall tørt og fint ut ved visuell utvendig sjekk. Bitteliten skrev 1 time siden: Om varmtvannsberederen din er tilkoblet så hadde jeg startet der. Her tror jeg at du kanskje traff spikeren på hodet, og jeg skjønner ikke selv hvorfor jeg ikke tenkte på varmtvannstanken. Den er begynt å bli ganske tilårskommen og med tanke på hvor mye slag, bevegelse og risting den er utsatt for, så er det ikke utenkelig at den kanskje synger på siste verset. Må bare få lånt meg en megger og få sjekke ut litt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 13:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:50 Ojjj, telepatien min slo ikke inn på at du har tilkoblet bereder. Det er vel potensiell synder nr. 1. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart Søndag 15:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:04 Jeg er ikke elektriker, så jeg tar forbehold om manglende forståelse for jordfeilproblematikk, men jeg prøver meg likevel. En megger er en isolasjonstester, og den kan finne jordfeil, men ikke nødvendigvis. Vanligvis påtrykkes en spenning på 500 VDC på kursen, og da det er endel forbrukere som ikke tåler dette, bør jo de frakobles. Dermed er det bare dårlig isolasjon i tilførselen som kan måles og følgelig kan dette resultere i jordfeil. Du trenger et tangamperemeter om er beregnet til å finne jordfeil, og dette må ha en skala som viser mA. Du trer ”kloa” rundt begge lederne (ikke bare den ene som når du skal måle belastning). Dersom resultatet er null, har du ikke jordfeil, men dersom det viser en positiv verdi, er dette jordfeilen du har. Du bør ta for deg alle forbrukere, og da du sannsynligvis må jukse litt med ekstra kabler for å få dette til, er kan det jo bli endel jobb. Noen kabelstumper og Wagoklemmer kan jo være kjekke å ha. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 19:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:25 eivindch skrev for 4 timer siden: Du trenger et tangamperemeter om er beregnet til å finne jordfeil Det var en måte å måle jordfeil jeg ikke har tenkt på. Er dette et tangamperemeter som er spesielt beregnet for å finne jordfeil og ikke noe annet? Jeg har et lite tangamperemeter med 3 måleområder, 6A, 60A og 100A i "samlingen" min. På 6A området er oppløsningen 0,001A, altså 1mA. Kanskje (dersom jeg hadde en jordfeil) kunne benytte dette, selv om jeg jo måtte mekke litt slik at jordlederen ikke komme innom kjeften sammen med de to varme lederne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart Søndag 19:53 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:53 Lars H. skrev 25 minutter siden: Det var en måte å måle jordfeil jeg ikke har tenkt på. Det er jo det som er prinsippet for jordfeilbrytere. Ikke noe spesielt tangamperemeter men det bør jo være noenlunde nøyaktig i de lave områdene. Jordfeilbrytere flest løser ut på 30 mA. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Arne2 Svart Mandag 03:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 03:29 18 hours ago, bellen said: Ombord hos meg går landstrømmen inn på ei fordelingstavle der den først går inn i en egen jordfeilbryter, denne har aldri løst ut. Videre går den til tre andre kurser, der to av kursene er til hver sin fastmonterte varmeovn, men begge desse var avslått, så feilen ligger nok ikke her. Siste kursen går til Multipluss'en. Hvordan skal jeg gå frem for videre feilsøking? Er det egne kurssikringer for disse kursene. Hvis det er det, så kan man starte opp med slå av alle kurssikringene, og så se om jordfeilvernet slår ut. Så kan man koble inn kurssikringene en og en og se når feilen dukker opp. På båtplassen min så slår jordfeilvernet ut nå og da, men det skyldes fukt i selve fordelingsskapet på brygga. Fukt i ledningssystem, koblinger og automatsikringer kan jo gi feil som det kan være vanskelig å finne, men litt uttørking av fukt slik at alt sammen blir tørt kan bidra til å få vekk feilen. Brukte litt tid på å feilsøke hos meg selv men fant ut at feilen lå i skapet på brygga, og løsningen ble å få det tørt nok inne i det skapet. Ellers, når det gjelder bruk av "megger" så er jo denne i prinsipp et Ohm-meter som jobber med 500 eller 1000 Volt. Det er jo ikke slik at man nødvendigvis må ha så høy spenning for å finne en feil, slik at man også kan måle overgangsresistans mellom fase og jord med at venlig Ohm-meter, slik at man slipper å ha noen risiko for å ødelegge noe. Det kan vel være feil man ikke finner når man bruker så lav testspenning, men det kan også være feil som man faktisk finner. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 03:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 03:56 8 hours ago, SveinHa said: Det er jo det som er prinsippet for jordfeilbrytere. Ikke noe spesielt tangamperemeter men det bør jo være noenlunde nøyaktig i de lave områdene. Jordfeilbrytere flest løser ut på 30 mA. Ja, det stemmer jo, men det er jo ikke en helt vanlig stømmåling, ettersom jordfeilvernet måler strømmen i begge lederne samtidig, og så summerer den opp differansestrømmen mellom de to lederne. Hvis man setter tanga på tangampermeteret rundt begge lederne samtidig, så skulle man i teorien kunne leste ut differansestrømmen, eller med andre ord "jordfeilstrømmen". Skal man få målt en jodfeilstrøm på denne måten, så må den jo være mindre enn 30 mA, slik at ikke vernet slår ut. Det skulle vært interessant om trådstarter tester ut denne metoden med å måle rundt begge faselederne samtidig, for å måle jordfeilstrømmen, og så gir en tilbakemelding, for det skulle da fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.