Sarasin Startet Søndag 09:17 Link til dette innlegget Startet Søndag 09:17 Hei alle. Da begynner kulda å melde seg, og vi skal klargjøre båten for vinteren. Siden dette er første gang med denne båten, tenkte jeg å be om litt råd og tips til hvordan gjøre dette beste mulig og hva de viktigste tingene er å huske på. Det hele er snakk om en Årø 28 AC, med en BMC motor om det er relevant. Båten skal ligge på vannet over vinteren her på Tjøme, så det blir nok ikke hundrevis av minusgrader, men det er jo vinter og blå her også. I båten har vi varmtvannstank, vanntank, toalett og de andre naturlige tingene. Hva skal jeg ha frostvæske i? Skal jeg ha noe i dieseltanken? Skal jeg ta av noen slanger eller lignende for å unngå at noe sprekker? Skal dieseltanken være full? Kan jeg sette batteriene på lading med landstrøm gjennom hele vinteren? Gode tips til hvordan legge på ekstra beskyttelse på kalesje? Hva med puter osv som ikke kan fjernes (enkelt) fra båten? Fuktsamlere? Er det andre ting jeg har oversett eller glemt? Sitér dette innlegget Sikkerhet > Funksjon > Komfort > Visuelt Link to post
index Svart Søndag 17:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:22 Tøm vanntank og evt varmtvannstank, fyll litt frostvæske i toalettet, pump ut og steng kuleventilen. Dieseltanken trenger du ikke tenke på. Kople fra vannpumpe og la kranene stå åpne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Søndag 18:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:09 Tømme tanker: Bruk trykkluft til å blåse ut vannet. Pumpe til å pumpe opp jolle etc holder. Hulda gjør ingenting. Har kun to små varmovner. Men Hulda ligger nedi vannet, ikke oppå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 19:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:23 Demonter utedusjen, om båten har det. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart Mandag 11:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:54 Ask skrev for 16 timer siden: Demonter utedusjen, om båten har det. Fjerner du kun dusjhodet da? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
-morten- Svart Mandag 11:58 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:58 16 hours ago, Ask said: Demonter utedusjen, om båten har det. Om du vet hva Årø 28 er, så er det det en snekke, produsert sist på 70 tallet, første gang. lite trolig at det er utedusj. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart Mandag 12:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:04 Gew77 skrev 7 minutter siden: Fjerner du kun dusjhodet da? Ja. Min noverande båt har berre kaldtvatn i cockpiten. Dusjhovudet har ein knapp som må haldast inne for at vatnet skal koma ut. Den førre båten, som var frå 1981, hadde ettermontert blandebatteri ute. Då skrudde eg av dusjslangen, og lot kranane stå opne. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart Mandag 18:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:30 -morten- skrev for 6 timer siden: Om du vet hva Årø 28 er, så er det det en snekke, produsert sist på 70 tallet, første gang. lite trolig at det er utedusj. Dersom ikke noen har funnet på å montere en iløpet av 50 år eller noe sånt Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.