stianlok Startet 21.Oktober Link til dette innlegget Startet 21.Oktober Hei, har havari på sirkulasjonspumpe på en 1997 mod KAD43. Jeg har tenkt til å bytte aksel lager og tettninger. Har en kollega som har gjort samme jobben, men han husker at han byttet noen gummi-overganger eller foringer samtidig, da dette ble hardt og morkent. Kanskje mot termostathus? Er det noen som har utført denne jobben og vet hva slags deler det er snakk om her? Min kollega husker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober Link til dette innlegget Svart 21.Oktober Dersom det er likt som med 41-motoren sitter det en kort gummisak mellom vannpumpe og termostathus som med fordel kan byttes. Denne var kilen å få riktig på plass ved montering på 41-motoren husker jeg. Med det samme kan det være hensiktsmessig å bytte o-ringene på rørene som går inn på varmeveksleren. Disse slites og blir urunde over tid, antagelig pga vibrasjonene de utsettes for. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
stianlok Svart 21.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober Brigg skrev for 2 timer siden: Dersom det er likt som med 41-motoren sitter det en kort gummisak mellom vannpumpe og termostathus som med fordel kan byttes. Denne var kilen å få riktig på plass ved montering på 41-motoren husker jeg. Med det samme kan det være hensiktsmessig å bytte o-ringene på rørene som går inn på varmeveksleren. Disse slites og blir urunde over tid, antagelig pga vibrasjonene de utsettes for. Veldig bra info. Ut fra marinedeler.no sitt bilde så viser de bilde av gummi foring og 2 O ringer. Ønsker å bruke eksisterende aksel (skal måle kast) og impeller. 1000kr pr motor er mye bedre enn de 12-13000kr jeg ble forespeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober Link til dette innlegget Svart 21.Oktober stianlok skrev 1 time siden: Ønsker å bruke eksisterende aksel (skal måle kast) og impeller. 1000kr pr motor er mye bedre enn de 12-13000kr jeg ble forespeilet. i sverige Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PanzerHans Svart 25.Oktober Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Bytt hele pumpa, det er bytteprogram på dem. De nye pumpene har bedre utforming på impelleren og gir økt sirkulasjon på kjølekretsen. Dersom du skal presse på selv så må du være skikkelig nøye med avstandene. Jeg hadde noen runder med dette selv, og om du skal ta service på pumpa, så ville jeg heller sendt den til noen som har gjort dette før. O-ringen som Brigg snakker om er kinkig å få på plass. Bytt både mellomstykket og o-ringer mellom pumpe og manifold (du kan og med fordel velge o-ringer som er litt tykkere her), og den høye o-ringen. Når du skal ha på den høye o-ringen er trikset å fylle vannfast grease på koppen oppe og nede og sørge for at ringen er skikkelig glatt. Da smetter den på plass med litt lirking. Tørr pakning er nesten håpløs å få på plass. Husk pakningslim på pakningen inn mot blokka, ellers så pleier den å gli av, og det lekker.... (snakker av erfaring her). Det er en del historier om at folk finne glykol i bunnen av motorrommet på vintere. Dette skyldes at o-ringene på mellomstykket mellom vannpumpe og termostathus er litt "tynne", når godset blir kaldt, så blir det mindre og lekker. Derav velge noen o-ringer som er litt overdimensjonerte. Delelista mi fra Olson parts: Tilkoblingsrør termostathus/varmeveksler Artikkelnummer: 113230 Antall 1 x kr 114,00 Totalt kr 114,00 O-ring Artikkelnummer: 113231 Antall 2 x kr 28,00 Totalt kr 56,00 Termostat 82 °C Artikkelnummer: 112582 Antall 2 x kr 195,00 Totalt kr 390,00 Tetningsring termostathus Artikkelnummer: 68683 Antall 1 x kr 139,00 Totalt kr 139,00 Tetningsring termostat Artikkelnummer: 114871 Antall 2 x kr 18,00 Totalt kr 36,00 Tetningsring vannpumpe/termostathus Artikkelnummer: 113234 Antall 1 x kr 45,00 Totalt kr 45,00 Sitér dette innlegget Link to post
stianlok Svart 25.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Kan være at Olsson part har forskjellige dele nr fra Olsson parts, men jeg ser jo at jeg mangler tilkoblingsrør 838739. Denne er vel av hardplast. Kanskje jeg kan dra innom VP å hente 2 stk. Kjøpt POS 6, 10, Også har jeg kjøpt O ringer (POS 6 nedenfor) for termostathus, MEN ikke POS 5, tilkoblingsrør. Hvorfor har du kjøpt termostat? Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Begge termostatene mine var orginale, så når jeg først skulle opp med alt så byttet jeg. Orginale termostater har 82 og 86? grader, mens i ettertid benyttes bare 82 grader orginalt og, så da skiftet jeg like gjerne det og. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.