janragnar Startet Onsdag 08:29 Link til dette innlegget Startet Onsdag 08:29 Vi vurdere å kjøpe en Skorgenes 330 Sonic som ligger i Ålesund, å lurte på om noen har no tips på frakt av denne til vestfold? Eventuelt en fin rute man kan kjøre den nedover Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 09:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:40 Er ikke så mange fraktebåter som tar båter på dekk som går lengre enn stavanger for tiden. Og strekket mellom Ålesund og Stavanger er foruten Stadt og Sletta (før Haugesund) innaskjærs og godt beskyttet. Planlegg avgang ut i fra været og du er rundt Stadt etter 3 timer. Selve ut og rundt Stadt tar mindre enn 1 time. Uproblematisk på en dag med greit varsel. Resten av løypa ned tile Bergen er fin. Stort sett samme leia som alt av kystdampere og hurtigruta tar bortsett fra at mindre båter går gjennom stemmene ved Lindås og ikke utom Fedje. Bergen - Haugesund og Stavanger (Tananger) er også godt beskyttet foruten Sletta som er utsatt for nordvest men tar bare en halvtimes tid. røfflige tider i 20-22 kn Ålesund - Måløy 60 nm - 3 timer Måløy - Bergen 110 nm - 6 timer Bergen - Stavanger (tananger) - 85 nm - 4 timer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HRH-Z Svart Onsdag 20:33 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:33 Hei. Jeg stemmer på at du går turen selv, vi hentet en Viknes 1030 i Ulsteinvik på våren i 2024 og angret ikke et sekund på at vi valgte og gjøre det. Det er en mengde flotte plasser og kjempefin natur hele veien og vel verdt turen, det blir bare urettferdig og nevne plasser og besøke da det er kjempeflott uansett. Men jeg anbefaler og sette av god tid slik at du ikke må gå ut i tvilsomme værforhold. Sørg for at båten er nyservet med nye dieselfiltere, dersom du er litt kyndig så anbefaler jeg deg og gjøre det selv. Man kan lese mye av innholdet i filtrene samt ved drenering av dieseltank og det er alltid en fordel og se det selv, ikke bare bli fortalt at alt er i den skjønneste orden.. Ta med ektra sett med dieselfiltre. Vi tok det litt som en ferie og brukte 13 dager til Holmestrand, da gikk vi korte etapper samt at vi gikk litt på kryss og tvers, det eneste vi angrer litt på er at vi ikke brukte ennå lenger tid. Vi kommer definitivt til ta turen i motsatt rettning oppover kysten om et par tre år, og da blir det som pensjonist, dvs med et ubegrenset tids-aspekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Onsdag 23:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:36 Jeg anbefaler også å ta turen selv. Flott tur som lar dere se steder dere vanligvis ikke besøker på egen kjøl, når hjemmehavn er i Vestfold. Da blir du også godt kjent med nybåten Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 00:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 00:47 Enig med de andre her! Ta turen selv! En opplevelse dere ikke vil være foruten! Bare sørg for å følge været nøye og ta i mot rådene til de erfarne skipperne her inne! @sap_2000 har mange gode råd og ruter i sin tråd med leveringer av båter langs kysten! @Bjørn Løvjomås er en annen ringrev å lytte til! Selv senhøsten er fin på sjøen!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chiefengineer Svart Torsdag 05:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 05:54 Ta turen selv ja, det er ikke noen navigasjonsmessige utfordringer på denne ruta. Bare en fin seilas. Det er været du må se i og tilpasse seilasen etter. Men sørg for at båten er skikkelig testet og gjennomprøvd, gjerne brukt på en helgetur rett i forkant av overdragelse slik at du unngår unødige overraskelser. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Torsdag 06:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:35 Selv fikk jeg fraktet min båt på båt fra Kvaløya til Hitra, men med en Skorgenes og diesel ville jeg gått turen selv ja. Veldig bra måte å bli kjendt med båten på Problemet her er jo om du har for kort tidsperiode, for det er sansynlig å måtte ligge på været. Er mange steder man kan gå innaskjærs. God planlegging og tett oppfølging på vær og vind. Lurer du på lokale forhold, så spør her på Båtplassen! her er det kunskap og tips å få. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 10:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:13 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Ta turen selv ja, det er ikke noen navigasjonsmessige utfordringer på denne ruta. Bare en fin seilas. Det er været du må se i og tilpasse seilasen etter. Men sørg for at båten er skikkelig testet og gjennomprøvd, gjerne brukt på en helgetur rett i forkant av overdragelse slik at du unngår unødige overraskelser. -morten- skrev for 3 timer siden: Selv fikk jeg fraktet min båt på båt fra Kvaløya til Hitra, men med en Skorgenes og diesel ville jeg gått turen selv ja. Veldig bra måte å bli kjendt med båten på Problemet her er jo om du har for kort tidsperiode, for det er sansynlig å måtte ligge på været. Er mange steder man kan gå innaskjærs. God planlegging og tett oppfølging på vær og vind. Lurer du på lokale forhold, så spør her på Båtplassen! her er det kunskap og tips å få. Følger disse to! Og det er jo mulig med en Co-captain om behovet skulle være der........ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart Torsdag 14:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:17 Jeg gikk Stavanger Oslo, for mange år siden. Været meldte 5 synkende til 3ms. Det rette var 3 STIGENDE til 15ms. Fytti katta. redningshelikopteret flyd rund os en stund før det forsvant. Værmelding: 40 % treff!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Chilli Solbris Svart Torsdag 14:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:27 Faxen skrev 8 minutter siden: Jeg gikk Stavanger Oslo, for mange år siden. Været meldte 5 synkende til 3ms. Det rette var 3 STIGENDE til 15ms. Fytti katta. redningshelikopteret flyd rund os en stund før det forsvant. Værmelding: 40 % treff!! Og derfor er det viktig å følge med på sanntidsopplysninger på for eksempel appen Kystvær og hva medlemmene her inne melder når de følger med på slike hentetråder. Og som på fjellet: Det er ingen skam å snu! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 16:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:20 Faxen skrev for 1 time siden: Jeg gikk Stavanger Oslo, for mange år siden. Været meldte 5 synkende til 3ms. Det rette var 3 STIGENDE til 15ms. Fytti katta. redningshelikopteret flyd rund os en stund før det forsvant. Værmelding: 40 % treff!! Og da sjekket du meldingene for kysten, ergo Jærens rev, Obrestad fyr, Lista fyr etc og ikke Stavanger, Egersund og Farsund hvor prognosene kan melde 5, men fyret utpå kysten kan melde 15. Samme greia på sørlandet. Arendal kan vise 4-5 og Torungen fyr 12-14 og begge stemmer. En sjelden gang kan det være relativt stille inne langsmed kyste, mens noen få nm ut er det kuling. Men kikker man på windy ser man slikt og tar høyde for at den grensa fort kan bli noen mil lengre inn eller ut. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart Torsdag 21:22 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:22 Om du føler du trenger hjelp til å vurdere vær på de forskjellige strekningene, så er vi flere som gjerne hjelper til med å følge været for deg. @sap_2000er jo kjent over alt, å i de siste år har han også unnlatt å ta en Sap_2000 . For mange år siden brukte han nemlig M.Ais på telefonen. Å den glemte han å slå av. Dermed fikk vi jo med at han var på diverse buler som vi av hensyn til at det kan være mindreårige og sarte sjeler her, ikke kan nevne navnet på Det ble den gang et begrep ta en Sap😅 Men han er blitt meget god til å lese vær og strekninger over det ganske Land nå. Så liker han å hjelpe👍 Jeg bidrar også gjerne med hjelp til å følge været Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 01:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 01:52 Helt seriøst @janragnar! Med dette laget med deg skal det godt gjøres å ikke få en fin tur!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.