Jump to content

Mercruiser 1.7 dti lugger under marsjfart.

BaylinerKenneth

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en uttern D55 med en mercruicer 1.7 dti der den har de 3 siste turene begynnt å "lugge" noe under marsjfart. Det er ikke mye men det er merkbart. Jeg mistenker dieselfilter (har ikke vært byttet på ca 2-3 år). Men har lest at disse motorene har noen svakheter på både høy temperatur og wastegate ventil som kan henge seg.

Min motor har aldri hatt problemer med for høy temperatur i mitt eie. Og båten blir brukt regelmessig så skal vel en del til for at wastegate ventilen skal ha satt seg? Marsjer som regel på 3600rpm og sjekker av og til at den går opp til 4400rpm på max.

Kjøre båten alltid varm før gasspådrag.

Noen som har noen formeninger eller lignende erfaringer? Motoren er en 08er modell.

Takk for svar.

wastegateventilen er mekanisk arm som du kan kontrollere på turboen selv. Om den ikke fungerer (dvs henger seg opp) vil motoren enten ikke ha noe kraft (wastegate står åpen hele tiden) eller mer kraft enn vanlig (wastegate lukker hele tiden). Det første er klart merkbart - uten å være veldig skadelig. Det siste medfører fort totalhavari

Før du gjør noe annet, bytt dieselfilter -både grovfilter og finfilter og sjekk armen på waste gaten på turboen.

motoren er en 1,7 liters bilmotor som har blitt marinisert og fått mer hk enn i bilversjonen. Den er sårbar pga effektuttaket. I en D55 bør den funke bra for båten er lett. I tyngre båter sliten den mer. Jeg hadde den i Nidelv 690 - og der er nok motoren for liten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...