-morten- Startet Torsdag 07:02 Link til dette innlegget Startet Torsdag 07:02 Hei Jeg føler jeg har en perfekt hyttebåt i dag. Hytta er basen til mitt båtliv. Trenger egentlig ikke større båt. Men selv jeg blir ikke yngre, og studerer og har studert båter siden jeg var 12 år. Type, modeller og bruksmønster, er jo noe som stadig er i endring. Etter som om jeg har en fantastisk hytte med utsikt over nesten hele Trondheimsleia, vil jeg ikke ha behov for stor bobåt. Deler også et Landsted på Nord-Møre, som vi får ansvar for etterhvert. Så til spørsmålet, Finnes det Noen alternativer til akselbåter mellom 26-29 fot, med moderne design bra sjøegenskaper og bra masjfart. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en båt som er like rask som båten jeg har nå, men synes man må kunne masje rundt 22-25 knop. For her oppe på Trøndelagskysten har vi lange avstander. Skal jeg være ærlig får jeg mindre og mindre lyst på drev. Og jeg har veldig lyst på en motor som ikke er undermotorisert. men må si jeg liker best båter i det segmentet planende med drev. Nordstar, Sargo,Pargon, Aquador og Targa 27.2 selv om den er en mill dyrere enn de andre. Nå vet jeg jo at Viksund, Viknes, NB og Saga er gode båter som leveres med akslinger, men synes designet er dørge kjedelig og stort sett like som de båtene jeg begyndte å se på på 80 tallet. Det har vært ekstremt lite fornyelse. Ble mange spørsmål her men hadde vært fint med betraktninger blandt båtfolket her. altså kalesjebåt blir det ikke igjen. Jeg bor ikke på sørlandet. Skal jeg ha båt med drev må den være lettdrevet med en motor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
enslagsgjest Svart Torsdag 07:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:37 Jeg mener at noen Minor 27 kom med aksling. Redigert: Her ser du en som var til salgs med aksling: https://bergenmarinesenter.no/boat/308910385/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
hanto1 Svart Torsdag 07:40 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:40 Noe slikt ? https://testguide.batmagasinet.no/dagsturbat/styrhusbat/westline-27/svensk-toffing-med-strak-aksel/4045 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Torsdag 08:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:05 23 minutes ago, hanto1 said: Noe slikt ? https://testguide.batmagasinet.no/dagsturbat/styrhusbat/westline-27/svensk-toffing-med-strak-aksel/4045 Norhval 27 - Långsjö Båtbyggeri AB flott skute som dekker mine behov! fin innredning og utestyring. Ser ut som det er navnebytte Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart Torsdag 08:19 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:19 Kunne hatt noe tilsvarende walkaround selv, men mange av disse båtene vil alt for mye på for få fot. Få er laget for god komfort for 2, mens mange tilbyr halvdårlige og trange løsninger for 4 stk. Har ikke fått sett Norhval / Westline 27 selv men absolutt en tilsynelatede pen og praktisk båt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 08:41 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:41 -morten- skrev 20 minutter siden: Norhval 27 - Långsjö Båtbyggeri AB flott skute som dekker mine behov! fin innredning og utestyring. Ser ut som det er navnebytte Langsjø båtbyggeri som er designer og skaper av denne båten har tatt den tilbake etter westline gikk konkurs og fra nå bygge de selv . Opprinnelig heter den Manko 27. Fra nå skal den hete Norhval som spiller på designernes etternavn. Vi har endel med men eier av langsjø å gjøre og har vært med på få inn litt norske løsninger i N27. Jeg har også kjørt den endel, så bare send meg en PM om du lurer på noe. -morten- skrev 1 time siden: Og jeg har veldig lyst på en motor som ikke er undermotorisert. men må si jeg liker best båter i det segmentet planende med drev. Nordstar, Sargo,Pargon, Aquador og Targa 27.2 selv om den er en mill dyrere enn de andre. Nå vet jeg jo at Viksund, Viknes, NB og Saga er gode båter som leveres med akslinger, men synes designet er dørge kjedelig og stort sett like som de båtene jeg begyndte å se på på 80 tallet. Det har vært ekstremt lite fornyelse. Mange som har de samme betraktingene som deg og velger å "svelge" drevet og går for en Targa/ Sargo/ Nord Star. Jeg er ikke noe drev-elsker selv, men om man tar med kostnaden på et nytt drev på en båt fra 2015 inn i totalen, så har man mange problemfrie år foran seg ved riktig bruk og vedlikehold. Har sett flere som gjør det. Kjøper typisk 10 år gammel båt med DPH, kjøper nytt drev og selger det gamle rett og slett for å slippe å gå å tenke på "når ryker det" samt måtte putte penger inn i rep på et gammelt drev som fortsatt kan si pang i nær fremtid. Nye DPI med hydraulisk giring er skikkelig smooth, men kom vel i ca 2021/22. enslagsgjest skrev 59 minutter siden: Jeg mener at noen Minor 27 kom med aksling. Redigert: Her ser du en som var til salgs med aksling: https://bergenmarinesenter.no/boat/308910385/ Forløperen til Sargo 28 dette. Fantes i akselvjersjon, men ble som en treg buss kontra versjonen med drev. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart Torsdag 08:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:46 2 minutes ago, sap_2000 said: Langsjø båtbyggeri som er designer og skaper av denne båten har tatt den tilbake etter westline gikk konkurs og fra nå bygge de selv . Opprinnelig heter den Manko 27. Fra nå skal den hete Norhval som spiller på designernes etternavn. Vi har endel med men eier av langsjø å gjøre og har vært med på få inn litt norske løsninger i N27. Jeg har også kjørt den endel, så bare send meg en PM om du lurer på noe. Mange som har de samme betraktingene som deg og velger å "svelge" drevet og går for en Targa/ Sargo/ Nord Star. Jeg er ikke noe drev-elsker selv, men om man tar med kostnaden på et nytt drev på en båt fra 2015 inn i totalen, så har man mange problemfrie år foran seg ved riktig bruk og vedlikehold. Har sett flere som gjør det. Kjøper typisk 10 år gammel båt med DPH, kjøper nytt drev og selger det gamle rett og slett for å slippe å gå å tenke på "når ryker det" samt måtte putte penger inn i rep på et gammelt drev som fortsatt kan si pang i nær fremtid. Nye DPI med hydraulisk giring er skikkelig smooth, men kom vel i ca 2021/22. Forløperen til Sargo 28 dette. Fantes i akselvjersjon, men ble som en treg buss kontra versjonen med drev. Takk for Info. jeg har jo netopp bytta båt, så det er ikke nært forestående altså, men tenker alltid fremmover på lang sikt. Eldre båt enn 5-10 år er helt uaktuelt, men levetiden på drev er vel ca der. Som Sargomann, hva synes du om dobbelt førersete, Kontra enkelt på Norstar? jeg synes dobbelt førersete virker rett og slett teit Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart Torsdag 15:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:39 -morten- skrev for 6 timer siden: Eldre båt enn 5-10 år er helt uaktuelt, men levetiden på drev er vel ca der. Drev lever som regel lengre, men avhengig av tung/ lett installasjon, type bruk og vedlikehold. Men man kan vel si at man har opp mot eller rundt 10 relativt problemfrie år med et DPH eller DPI drev. -morten- skrev for 6 timer siden: Som Sargomann, hva synes du om dobbelt førersete, Kontra enkelt på Norstar? jeg synes dobbelt førersete virker rett og slett teit -morten- skrev for 6 timer siden: Som Sargomann, hva synes du om dobbelt førersete, Kontra enkelt på Norstar? jeg synes dobbelt førersete virker rett og slett teit Sargoene har begge deler. 31 og 33 og 45 har ett sete ved førerplass feks. Om man liker passasjersete ved siden eller ikke er individuelt. Jeg kjører som regel alene så spiller ingen rolle, men om man har med gjester eller passasjerer er greit med litt avstand. Haar man med den nye dama er vel egentlig et twin-sete ideelt S28 har 2 side by side, S36 har 2 + 1 og S45 har 1 + 3. Flere som har blitt solgt til å fra passasjerer har blitt bestilt med bare ett sete ved førerplass, så fører får være i fred. Virker som de fleste i næring vil ha det slikt, men har inntrykk at i privatbruk er flere seter i førerretning noe de fleste setter pris på. Trenger ikke sitte helt sammen dog. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart Fredag 05:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 05:50 14 hours ago, sap_2000 said: Drev lever som regel lengre, men avhengig av tung/ lett installasjon, type bruk og vedlikehold. Men man kan vel si at man har opp mot eller rundt 10 relativt problemfrie år med et DPH eller DPI drev. Sargoene har begge deler. 31 og 33 og 45 har ett sete ved førerplass feks. Om man liker passasjersete ved siden eller ikke er individuelt. Jeg kjører som regel alene så spiller ingen rolle, men om man har med gjester eller passasjerer er greit med litt avstand. Haar man med den nye dama er vel egentlig et twin-sete ideelt S28 har 2 side by side, S36 har 2 + 1 og S45 har 1 + 3. Flere som har blitt solgt til å fra passasjerer har blitt bestilt med bare ett sete ved førerplass, så fører får være i fred. Virker som de fleste i næring vil ha det slikt, men har inntrykk at i privatbruk er flere seter i førerretning noe de fleste setter pris på. Trenger ikke sitte helt sammen dog. Er i tilfellet S28 som blir aktuell for meg. Synes det må være rart med en som sitter kloss intill hele tiden på tur og ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bonus Svart Fredag 07:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:04 sap_2000 skrev for 16 timer siden: ... Drev lever som regel lengre, men avhengig av tung/ lett installasjon, type bruk og vedlikehold. Men man kan vel si at man har opp mot eller rundt 10 relativt problemfrie år med et DPH eller DPI drev ... Om man velger en båt med lett installasjon og godt vedlikeholdt(e) drev, så holder de lenge. Vi hadde en 2006 Windy 37 GM med 2 x D4-260 på DPH drev. Brukte båten veldig mye. Solgte i 2018, eneste som var gjort med drevene var skifte av shims fra plast til den kraftigere metallversjonen. Det skal sies at gearkonene begynte å vise tegn til slitasje da vi solgte, det karakteristiske gearingsdunket var ikke like tydelig lenger. Men, som @sap_2000 skriver, W37 er en lett og lettdrevet båt. Og, på den tiden ble DPH levert med D6-370. 2 x D4-260, godt vedlikehold og fornuftig kjøring ble 'søndagskoledrift' for disse drevene. Jeg ville ikke vært redd for drev under slike forhold. Og, det begrenser veldig valg av båt i aktuell størrelse med relevant marsjfart om man ikke vil ha drev. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart Fredag 07:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:19 Vi har Saga 315 fra 2010 med 300hk VP. Syns ikke dette er en kjedelig båt når det plutselig begynner å blåse 16-20 m/s. Trygg er en god beskrivelse. Har hatt båter hvor det kun var 12-14 m/s og det var skikkelig kjedelig. Men fart på Saga, det kan man glemme. Siterer en god venn: "steike hvor fort de kjører. De kan ikke trives på sjøen siden de må så fort i land" Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 07:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:34 6 minutes ago, El barco de Sol said: Vi har Saga 315 fra 2010 med 300hk VP. Syns ikke dette er en kjedelig båt når det plutselig begynner å blåse 16-20 m/s. Trygg er en god beskrivelse. Har hatt båter hvor det kun var 12-14 m/s og det var skikkelig kjedelig. Men fart på Saga, det kan man glemme. Siterer en god venn: "steike hvor fort de kjører. De kan ikke trives på sjøen siden de må så fort i land" Ikke konstruksjonen jeg mener. Det er designen som er gammelmodig og kassete. Har ikke behov for bobåt. Liker mer moderne materialvalg og moderne innovativt design. Drar ikke på sjøen i 20 m/s. På Trøndelag og Mørekysten er det så lange avstander at jeg synes det er praktisk å masje på 22-25. Jeg sier ikke at Saga er dårlige båter. dessuten om 4-5 åer er en 2010 model helt uaktuelt. Må maks være 5-10 år gammel. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Escaro Svart Fredag 07:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:43 For info så er en ny båt snart klar fra Saga: https://www.sagaboats.no/2025/10/08/saga-355-2/ Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 10:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:32 -morten- skrev for 3 timer siden: Er i tilfellet S28 som blir aktuell for meg. Synes det må være rart med en som sitter kloss intill hele tiden på tur og ved finmanøvrering. Ja, det er smak og behag. Noen båter ble levert høyglans mahogny kasse påmontert skinnene til stol 2 slik at man ved behov kan sette på stolen som også kan snus å bli endel av salongen. Bonus skrev for 2 timer siden: W37 er en lett og lettdrevet båt. Og, på den tiden ble DPH levert med D6-370. 2 x D4-260, godt vedlikehold og fornuftig kjøring ble 'søndagskoledrift' for disse drevene. Jeg ville ikke vært redd for drev under slike forhold. Enig, når alle de forutsetningene er tilstede. Ofte mangler en eller fler av de på en 10+ år gammel båt. I motsjø er akslingbåter med motor i midten og dyp baug uslåelige pga baugform og balanse. Farten er ofte problemet men, N27 gjorde ca 31 kn med D4 320. 28-29 med 270. W/ N 27 er mykeste båten i motsjø jeg har kjørt relativt til størelse. Noen bilder jeg hadde som viser skrogformen. Legg merke til den dype og spisse baugen uten steglister. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart Fredag 11:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:25 Vakkert skrog ja, samtidig bæring akter for stabilitet. Veldig pluss med tunell på enmotors! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.