Dreamer Startet Fredag 15:55 Link til dette innlegget Startet Fredag 15:55 Ombord i Dreamer har jeg 2 stk Vetus-Deutz DTA-67-A. Disse har gått jevnt og trutt i mange år, men etter hvert har det dukket opp et problem. Det er oppdaget store tæringer på kjølere og intercoolere. Disse har gradvis blitt verre og verre, og har i år resultert i lekkasjer. Det ser ut til at metallet som er benyttet i kjølerne, ikke tåler sjøvann. Det betyr at hvis O-ringene lekker, starter tæringen på ytre kapsling. Andre som har tilsvarende erfaringer med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 16:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:28 Det er slik at det er o-ringene som er det 'galvaniske skillet' i en del kjølere. Det er derfor av største betydning at disse fungerer. Blir det elektrisk kontakt mellom 'bundel' og hus/endelokk så er løpet kjørt. Men jeg ville forsøkt å reparere med et eller annet multimetall basert på aluminium. Fin vinterjobb før jul. @Lars H.hadde en runde på sin Yanmar for et par år siden og byttet hele kjøleren. Hulda har en sak her. Nå skal det understrekes at kjøleren til Hulda lakk ikke, og o-ringen som ble skiftet var sikkert 30 år gammel. Men ingen korrosjonsskade. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 18:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:06 Hulda skrev for 1 time siden: Det er slik at det er o-ringene som er det 'galvaniske skillet' i en del kjølere. Det vil vel uansett bli kontakt via festeboltene? Eller er de isolert med plastforinger? Fikk meg til å tenke på diskusjon når dykkerflasker i aluminium kom på 70-tallet. Messingkranene, med koniske gjenger, skulle skilles elektrisk fra flasken med gjengetape. I praksis viste det seg å være umulig uansett hvor mye tape man brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 18:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:22 Du tenker litt feil. Bundelen 'henger' på o-ringene uten å ha elektrisk kontakt verken med huset eller endelokkene på kjølemedie-siden (sjøvannssiden). Det er derfor riktig o-ring er så viktig. Dessuten tetter o-ringene både mot atmosfæren og at kjølemediet ikke forurenser det kjølte produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.