Sailing Moana Startet Lørdag 15:39 Link til dette innlegget Startet Lørdag 15:39 Onwi kartplottere får man kjøpt rimelig fra Kina. Google-søk sier ikke så mye om kvaliteten. Man kan blant annet finne Onwa KP-27A til rundt 4500 kr. 7 tommers skjerm, gratis «k-chart» kart over hele verden og innebygd AIS. Kan også bruke andre kart på minnebrikke. Prismessig får man ikke AIS-tranceiver en gang til denne prisen fra mer anerkjente merker. Er dette en enkel og rimelig metode å skaffe seg AIS, med backup-plotter til kartbordet på kjøpet? Noen med erfaringer? Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Okkaby Svart Lørdag 18:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:15 Onwa selges jo av forhandlere rundt i verden/Europa og i Norge også. Deres AIS som er diskutert i annen tråd her inne, fungere jo også fint. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart Lørdag 18:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:39 Jeg kjøpte en tidligere versjon Onwa kartplotter direkte fra Kina for noen år siden. Den var grei nok, men treg software (trykk, vent, skje), og vanntetthet var og så som så for da jeg sendte den til reparasjon (til et firma i Molde🤔?) så insisterte firmaet på at plotteteren måtte ha vært i en båt som hadde sunket. Jeg tror ikke det blir flere slike på meg da differansen i pris når de selges for i Norge er for liten opp til etablerte merker Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Jeg kjøpte en 27A for et år siden. Kjøpte den kun pga ais transponderen. Monterte ved kartbordet nede i seilbåten, så den er i tørt miljø der. Ingen problem, men det er virkelig gårsdagens teknologi. Ganske treg og gammeldags. Men en billig måte å skaffe seg ais transponder på. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Okkaby Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden u får jo egen AIS transponder fra Onwa. Da med 5W SOTDMA. Disse får du jo for under 3000 fra Kina fatter. Sitér dette innlegget Link to post
Sailing Moana Svart 55 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 55 minutter siden Sun Flyer skrev for 17 timer siden: Jeg kjøpte en 27A for et år siden. Kjøpte den kun pga ais transponderen. Monterte ved kartbordet nede i seilbåten, så den er i tørt miljø der. Ingen problem, men det er virkelig gårsdagens teknologi. Ganske treg og gammeldags. Men en billig måte å skaffe seg ais transponder på. Omtrent den bruken jeg også ser for meg. Litt vanskelig å skjønne spesifikasjoner, med det ser ut for at disse har NMEA2000? Kan den i såfall sende posisjon til vhf? Og kan AIS info sendes til f.eks. et i70s display? Mener jeg har sett noe AIS greier i menyene på den. Må vel ha overgang fra NMEA til seatlk i såfall. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Sailing Moana Svart 53 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 53 minutter siden Okkaby skrev for 10 timer siden: u får jo egen AIS transponder fra Onwa. Da med 5W SOTDMA. Disse får du jo for under 3000 fra Kina fatter. Dette er selvfølgelig et alternativ, men ble litt tatt av tanken på backup kartplotter nedendørs til ikke mye mer penger enn kun transponder. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.