Jump to content

Onwa kartplottere, kupp eller kast?

Sailing Moana

Recommended Posts

Onwi kartplottere får man kjøpt rimelig fra Kina. Google-søk sier ikke så mye om kvaliteten. Man kan blant annet finne Onwa KP-27A til rundt 4500 kr. 7 tommers skjerm, gratis «k-chart» kart over hele verden og innebygd AIS. Kan også bruke andre kart på minnebrikke. Prismessig får man ikke AIS-tranceiver en gang til denne prisen fra mer anerkjente merker. Er dette en enkel og rimelig metode å skaffe seg AIS, med backup-plotter til kartbordet på kjøpet? Noen med erfaringer?

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Jeg kjøpte en tidligere versjon Onwa kartplotter direkte fra Kina for noen år siden. Den var grei nok, men treg software (trykk, vent, skje), og vanntetthet var og så som så for da jeg sendte den til reparasjon (til et firma i Molde🤔?) så insisterte firmaet på at plotteteren måtte ha vært i en båt som hadde sunket.

Jeg tror ikke det blir flere slike på meg da differansen i pris når de selges for i Norge er for  liten opp til etablerte merker 

Jeg kjøpte en 27A for et år siden. Kjøpte den kun pga ais transponderen. Monterte ved kartbordet nede i seilbåten, så den er i tørt miljø der. Ingen problem, men det er virkelig gårsdagens teknologi. Ganske treg og gammeldags. Men en billig måte å skaffe seg ais transponder på.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev for 17 timer siden:

Jeg kjøpte en 27A for et år siden. Kjøpte den kun pga ais transponderen. Monterte ved kartbordet nede i seilbåten, så den er i tørt miljø der. Ingen problem, men det er virkelig gårsdagens teknologi. Ganske treg og gammeldags. Men en billig måte å skaffe seg ais transponder på.

Omtrent den bruken jeg også ser for meg. Litt vanskelig å skjønne spesifikasjoner, med det ser ut for at disse har NMEA2000? Kan den i såfall sende posisjon til vhf? Og kan AIS info sendes til f.eks. et i70s display? Mener jeg har sett noe AIS greier i menyene på den. Må vel ha overgang fra NMEA til seatlk i såfall.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Okkaby skrev for 10 timer siden:

u får jo egen AIS transponder fra Onwa. Da med 5W SOTDMA. Disse får du jo for under 3000 fra Kina fatter.

Dette er selvfølgelig et alternativ, men ble litt tatt av tanken på backup kartplotter nedendørs til ikke mye mer penger enn kun transponder. 

Jeg skjønner ikke helt poenget med å spare penger på sånnt utstyr når man har båt til 500k-1000k. det er forsvinnende lite i forhold til totalen båtpenger som blir brukt.  Jeg sier ikke at alle Kinaprodukter er dårlig. Men jeg liker å ha kvalitetskomponenter ombord, med en kjendt leverandør, der det enkelt kan skaffes deler og heldt får service av en norsk forhandler om noe skal skje.  Jeg synes også det er fint å kunne støtte en norsk bedrift også, selv om ting blir litt dyrere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har en ganske så håpløse erfaring med Norsk leverandør av såkaldt kvalitets produkt(Raymarine), som viser seg å ikke ha noe bedre  kvalitet enn billigste søppel fra Kina fatter. Så har ikke problem å kjøpe ting fra utlandet. 

Så det sitter Onwa AIS i Baljen, kostet jo kun 1/4 av tilsvarende fra feks Raymarine, som i min verden er et søppel produkt, med like håpløse/ubrukelige service i Norge. 

30 minutes ago, Okkaby said:

Jeg har en ganske så håpløse erfaring med Norsk leverandør av såkaldt kvalitets produkt(Raymarine), som viser seg å ikke ha noe bedre  kvalitet enn billigste søppel fra Kina fatter. Så har ikke problem å kjøpe ting fra utlandet. 

Så det sitter Onwa AIS i Baljen, kostet jo kun 1/4 av tilsvarende fra feks Raymarine, som i min verden er et søppel produkt, med like håpløse/ubrukelige service i Norge. 

Ok det var jo triste greier. Har kunn hatt Garmin utstyr og nå Lowranse, men aldri hatt problem med noe av dette. Heller ikke varmeren fra Webasto.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Helt uenig med Okkaby.

Nivået på onwaplotteren er lavere enn på 20 år gamle raymarineplottere. Kan selvfølgelig ikke uttale meg om hans erfaringer med service, men har hatt raymarineprodukter i båtene siden 2003 og har opplevd få problemer. Syns kvaliteten på produktene og utviklingen virker bra. Skulle gjerne hatt 100 båtpenger og oppgradert til nyeste versjon av all elektronikken ombord. Da hadde raymarine vært høyaktuell leverandør. Men det er jo 1/3 av verdien på båten, så det blir for dyrt i denne omgang..

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Virker som ditt statistiske grunnlag er enda smalere enn ved såkalt "svogerforskning":glimter:

abbor skrev for 2 timer siden:

Virker som ditt statistiske grunnlag er enda smalere enn ved såkalt "svogerforskning":glimter:

Når en sjekker litt på nett, på diverse store forum ute i den store verden, så vil en se Raymarine har mye kvalitets problemer.

Så har jo min Axiom vært på rep 3 ganger på de første 2-3 år, å fremdeles så er den ikke i orden. Men har nå gitt opp, da den må til UK for service, siden Norge ikke har annet enn service light.

Så har radar vært å få byttet wifi modulen, som også er en kjent sak, hvor denne ikke holder mål. Så pr nå, så brukes en svin dyr Axiom kun til radar skjerm, samt viser tankmålere når ikke radar brukes. Plotter funksjonen gir jeg faen i da plotter kun kan lese Raymarine sitt eget kart, og dette er uten autorute funksjon. Navionics kart kan den ikke lese etter en tidligere oppdatering, og de finer ingen feil på service påstår de. Så når axiom eller radar stopper fungere neste gang, så blir alt knust i småbiter og sendt i eske til Raymarine.  Så jo jeg har god erfaring med dette søppel til et såkalt premium merke. 

Nå er ikke jeg noen Raymarine fan, bare Kina hater:ler:, så jeg har ikke noe behov for å forsvare Raymarine.

Jeg har vært medlem på verdens største båtforum, thehulltruth.com, i over 20 år og har snart postet 20 000 innlegg i båtelektronikk delen. Jeg har ikke lagt merke til at det er mer klager på problemer med Raymarine enn de andre merkene. Har fått med meg at det har vært en god del problemer med WiFi forbindelse til radar, men der har jeg bare ledd av løsningen helt siden den ble introdusert. Det er jo talentløst å bruke WiFi for å koble til sikkerhetskritisk utstyr, heldigvis er radaren også tilgjengelig med Ethernet. Nå kan det sies mye også om ytelsen på Raymarine sine radarer, men her det vel pålitelighet og ikke ytelse som diskuteres. 

Heisann, jeg begynte å forhandle Onwa sine produkter i Norge i sommer. Har kjøpt hjem de fleste plotterne og kjenner meg ikke igjen i kritikken som kommer her i forumet.
Jeg opplever produktene som innovative teknisk sett, ingen andre leverandører har de kombinasjoner av AIS og plotter som Onwa har.

Opplever noen vannintrengning i en plotter ville jeg vel tatt kontakt med leverandør og ikke et lokalt verksted.
Det jeg opplever som tregt på plotterne er å scrolle i de gratis K-chart kartene, men har man en Navionics brikke er det ikke noen forskjell fra andre produsenter. Scrolling i menyer føles helt utmerket.

Kommunikasjonsmessig er de og helt på topp med NMEA0183, NMEA2000 og WiFi.

At folk velger å importere selv fra Kina får være hver enkelt sitt valg. 
Det kan sikkert oppleves billig der og da men ønsker man oppfølging, service og eventuell reklamasjon eller garanti har man en situasjon.

Heldigvis er det mange som setter pris på gammeldags service fra en norsk leverandør, på 4 mnd. har jeg solgt f.eks. 30 AIS'er.

Om noen har kommentarer eller spørsmål til Onwas produkter står jeg til disposisjon, bare å sende meg en epost.

MH

XL Marine AS

Ingve Kjelsrud

post@xlmarine.no

Bergen skrev On 25.10.2025 at 20.39:

(til et firma i Molde🤔?) så insisterte firmaet på at plotteteren måtte ha vært i en båt som hadde sunket.

XL Marine skrev 17 minutter siden:

Opplever noen vannintrengning i en plotter ville jeg vel tatt kontakt med leverandør og ikke et lokalt verksted.

Regner med at multinavigator er det firmaet i Molde som det var snakk om. De var vel offesiell leverandør (?) av Onwa i Norge, men de lagde vel en del bråk her på forumet, jamfør tråden under:

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 34 minutter siden:

Regner med at multinavigator er det firmaet i Molde som det var snakk om. De var vel offesiell leverandør (?) av Onwa i Norge, men de lagde vel en del bråk her på forumet, jamfør tråden under:

Ser at dette er 10 år siden, så jeg husker ikke detaljene, men jeg leverte den inn på et lokalt PC verksted (den var død), og dette firmaet sendte den videre til det som jeg tror var Multinavigator (noe som gir mening, siden de var importør). 
Jeg husker heller ikke om den faktisk ble reparert og at jeg fikk den igjen.

Mest imponerende med hele saken var at jeg sendte en mail til Kina med spørsmål om CE merking, og fikk en link tilbake til en tråd på båtplassen….,

XL Marine skrev On 28.10.2025 at 22.03:

Heisann, jeg begynte å forhandle Onwa sine produkter i Norge i sommer. Har kjøpt hjem de fleste plotterne og kjenner meg ikke igjen i kritikken som kommer her i forumet.

Det jeg opplever som tregt på plotterne er å scrolle i de gratis K-chart kartene, men har man en Navionics brikke er det ikke noen forskjell fra andre produsenter. Scrolling i menyer føles helt utmerket.

Om noen har kommentarer eller spørsmål til Onwas produkter står jeg til disposisjon, bare å sende meg en epost.

Jeg kan jo si litt om hva jeg ikke liker på plotteren 27A. Merk at jeg bruker det K-Chart greiene som fulgte med. Som forøvrig virker greie. Det er tre ting. 

1. plotteren skroller ikke skikkelig etter båten. Den havner langt ut mot kanten av skjermen før den følger med. 

2. Det er relatert, men jeg finner ingen måte å velge f.eks 1/3 offset sånn at man utnytter skjermen til å vise mer av det kartet som er foran båten. Min 20 år gamle raymarine gjør dette. Hadde vært nyttig på en såpass liten skjerm.

3. Den viser bare et kartblad om gangen. Så når man nærmer seg slutten av bladet kommer ikke fortsettelsen før man er passert grensen. Og da forsvinner det forrige bladet med en gang. Så hvis man beveger seg i samme retning som grensen mellom to kartblad blir det bare kaos. Man kan selvfølgelig flytte kursoren over på neste kartblad, men da vises ikke kart der båten er.

Heisann, dette var gode konkrete spørsmål.

Når det gjelder det første høres det ut som enten GPS antenne eller AIS modulen sliter litt, har du kontroll på om du har god dekning av satellitter i satellitt bildet?

Offset skal jeg sjekke.

Har du forsøkt med kartbrikke fra for eksempel. Navionics og sett om det er det samme? Du har sikkert noen kjente som har en slik liggende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...