Thomas_ja2787 Startet Lørdag 21:41 Link til dette innlegget Startet Lørdag 21:41 Hei! Har kjøpt meg en 2010 Bella Falcon 26 Fantino som jeg har hatt mye glede av denne sesongen, men oppdaget en liten vannlekkasje på eksosbendet like før jeg tok båten på land nå nylig. Båt og motor er kun gått 200 timer, den ble brukt de 4 første sesongene fra den var ny og har stått på land siden, til jeg kjøpte den i vår. Var rimelig spent på om det skulle bli mye trøbbel siden den hadde stått så lenge, men gått som ei klokke hele sommeren. Har nå demontert bendet, og stussen for kjølevannet fra motor var rimelig opptært, så bendet må byttes. Etter litt Googling fant jeg et bend i rustfritt: https://boatparts.no/velg-motor/mercruiser/motor/bp-ed3092900-2-8-3-l-diesel-316-ss-albue-eksos-for-mercruiser-motorer-den-vil-passe-qsd-2-8-4-2-dsd-2-8-4-2-erstatter-org-nr-805265a1 Noen her inne som har prøvd dette bendet? Er fristet til å prøve meg på et slikt i stedet for et orginalbend som tæres sundt på nytt etter noen år. Bendet er montert direkte mot turbo som er i stål og tilkoblet transom med gummislange. Røret som kommer fra transom er vel alu, men dette er jo ikke i metallisk kontakt med bendet. Er det noen som ser utfordringer med å sette inn et rustfritt bend her? Vil ikke gjøre noe galt her så jeg får problemer med tæring på andre deler, da får jeg heller leve med å må bytte bend en gang til. Ser jo at orginalbendene de selger nå er samme type som på de nye QSD-motorene, så kan vel kanskje hende at de er mere holdbar? Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Jeg ville montert det originale som leveres nå til dags, det som kom etterhvert på QSD. Det er produsert i rustfritt så vidt meg bekjent. Følger med støttestag og alt som trengs. https://www.ravnsgarage.no/riser-elbow-29 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_ja2787 Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Takk for svar! Ja hvis det originale er rustfritt er det jo bare tull å kjøpe et uorginalt til dobbel pris. Så på skissene på Ravns at det er en del større, så får ta noen kontrollmål. Er rimelig trangt i motorrommet så må se om det blir plass til den nye typen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.