Jump to content

Båtblader

roaldbj

Recommended Posts

Båtplassens medlemmer har svært mye kunnskap om båter.

Jeg er interessert i å få gode råd om gode båtmagasiner.

Min erfaring er at de norske og skandinaviske magasinene er greie når det gjelder "alminnelige" tema, mens de utenlandske (engelskspråklige) har større opplag og kan tillate seg å ha mer spesieliserte temadekninger.

Jeg må tilføye at jeg anser Redningsselskapets magasin for å være svært godt skrevet.

Spørsmålet gjelder synspunkter på gode båtmagasiner.

Selv har jeg nok en forkjærlighet for

- Passagemaker

- Motor Boats Monthly

- Power & Motoryatch

- Motor Boating

Hører gjerne om andres syn på båtblader

Redigert av roaldbj (see edit history)

Grei liste over anbefalt litteratur -- men du glemte Motor Boat & Yachting. Det er heller ikke lett å komme utenom Wooden Boat, selv om det kan være litt sidrumpa til tider.

Men da er listen komplett!! :flag:

Båtmagasinet har jeg mistet tiltroen til for lengst. De ha en egen evne til å skryte alt opp i skyene, gjerne den samme måneden som vedkommende båtprodusent har en feit helsides annonse i bladet. De er alt for lite kritisk til det som leveres, og er like nesegrus beundrende overfor Volvo Penta som jeg er i forhold til BildeBilde YAMAHA. Bare det helt enkle å fote seg i litt sjø gjennom salongen på en båt med oppbygget sittegruppe, f.eks., har de aldri kommentert. Har du skostørrelse over 44 må du jo regne med å gå på trynet så det suser... Og så skryter de plassutnyttelsen opp i skyene, de mener tydeligvis at det ikke går an å få mange nok huler med madrass i bunnen. :puke:

Båtliv har jeg større tro på, selv om det har tapt seg litt etter at østlendingene overtok. Det virker i alle fall mer ærlig på meg, men det er jo en subjektiv menning, tillikes med min mening om BM.

Seilas er OK, jeg abonnerte på det et års tid eller så, men det ble for smalt for meg, det virker som om de tar sikte på å treffe kun en bestemt "meniget".

Egentlig savner jeg gode gamle Sjøsport ... :cryin:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Båtmagasinet har jeg mistet tiltroen til for lengst.

De er alt for lite kritisk til det som leveres,

og er like nesegrus beundrende overfor Volvo Penta som jeg er i forhold til BildeBilde YAMAHA.

Takk for den interessante oppklaringen :lol: Man kjenner seg selv best skjønner jeg :wink:

Jeg leser et meste av svenske, danske, norske og engelske båtblader. Hender at det blir noen amerikasnke blader også. De faste er

Motorboat Monthly

Motorboat&Yachting :smiley:

Båtliv

Båtmagasinet

Båtnytt :smiley:

Vi Båtägare

De med :smiley: er favorittene

De danske er omtrent som de norske mener jeg. Amerkanske blader har mye fokus på POWERBOATS.

Takk for svært verdifulle innspill. Jeg er helt enig.

Jeg vil gjerne nevne at jeg i tilegg til mange andre nordmenn er medlem av den svenske krysserklubben (SXK)

se http://www.sxk.se/.

Jeg er imponert over hvorledes krysserklubben stadig kommer med oppdateringer av flyfoto over utehavner og opplysninger om moringer og annet som kan benyttes for fortøyning.

Jeg har ikke forstått hvorfor, men jeg opplever stadig at svenskene er dyktigere til å tiltrekke seg båtglade mennesker enn det vi er i sør/øst Norge.

Jeg er inneforstått med at enkelte kommune gjør et kjempearbeid, eksempelvis for Bolærne og Oskarsborg, men jeg savner et sammenfattet tilbud i likhet med det vi finner i Sverige

Denne tråden gjelder imidlertid båtblader.

Jeg avventer flere gode innspill.

Er nok mer glad i de nordiske en utenlandske, men det har nok noe mer språket å gjøre. Er intressert i nyheter og det som er pr. dato men mener fortsatt at stoff om populære bruktbåter hører hjemme i et godt båtblad.

Stoff om 50 fotere ala Røkke har svært lite interesse. Men det har kanskje noe med lommeboka å gjøre? :lol:

Båtmagasinet ligger mitt hjerte nær, deretter Båtliv. Det siste kommer ut med færre utgaver enn BM, desverre.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Stoff om 50 fotere ala Røkke har svært lite interesse. Men det har kanskje noe med lommeboka å gjøre? :lol:

Båtmagasinet ligger mitt hjerte nær, deretter Båtliv. Det siste kommer ut med færre utgaver enn BM, desverre.

Helt enig med Astor sine betraktninger om de norske bladene, men begge de nevnte blir slått på min liste av svenske "Praktisk Båtagande" som er et glimrende blad, med svært gode reportasjer og beskrivelser av vedlikehold/nymonteringer.

Syns de engelske og amerikanske bladene blir mer å regne som Playboy magasiner...(flotte å se på, men de fleste er uoppnåelige) :wink:

Men for all del: det er lov å drømme seg bort, særlig nå om vinteren!

Denne her kunne jeg godt tenke meg at du utdypet litt. At vi østledninger har mindre peiling på båt eller...?

:lol: Ja, nå kan du lure!! :wink:

Nei, det har mer med instilling og holdning å gjøre. Jeg syntes det var helt topp å ha et vestlig motvektsblad til Båtmagasinet og at det var synd at det ble slutt med det. Båtlivet her vest er nok en smule annerledes enn i de isdekte områder østpå, ser du, og da hadde det jo vært greit å kunne beholde en variant som svarte på behovet hos mesteparten av kystens befolkning. Men jeg forstår Stein Viken som overlot roret til andre. Det står likevel stooor respekt av hva han fikk til. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For min del er artiklene i Praktisk Småbåtliv av Thore Hansen, det ypperste av det ypperste

når det gjelder maritime artikler. Jeg kjenner selvsagt meg selv igjen i enkelte situasjoner

som vederfares ms/Bodils mannskap . Større humoristisk beskrivelse av livet til sjøs finnes

bare ikke. :lol::lol::lol::lol: STOR takk til Thore og til redaktør Stein T Viken. Jeg leser

fortellingene om "Båsen" om og om igjen og går aldrig lei. :cheers::cheers:

Alle har jo rett til egne meninger, men når noen sier at Båtliv er det beste norske bladet, begynner jeg å lure på hva slags stoff de egentlig er interessert i. :headbang: Jeg kjenner ikke de utenlandske bladene, men for meg er det norske Båtmagasinet det mest aktuelle bladet. Jeg synes de er meget kritiske i de fleste av sine tester. Det er også det eneste bladet jeg vet om som tester og skriver om det siste innen elektronikk og navigering. artiklene om nødnavigasjon i de siste numrene har vært helt topp. :flag: I vert fall for meg. For seilbåtinteresserte synes jeg at Seilmagasinet er klart det beste. De går utenpå Seilas mange ganger. I vert fall for oss som er interessert i nyheter og praktisk stoff.

Båtplassens medlemmer har svært mye kunnskap om båter.

Jeg er interessert i å få gode råd om gode båtmagasiner.

Interessant problemstilling - jeg hadde akkurat tenkt å sette igang en slik tråd for å få hjelp til å finne "mitt båtblad", men når jeg fant denne, fant jeg ut at det var bedre å slenge seg på her. Mens vi hadde seilbåt abonnerte jeg på Seilmagasinet (og i perioder Seilas), og jeg syntes at Seilmagasinet var relativt bra. Men når vi gikk over til motorbåt (i 1999) ville jeg heller abonnere på motorbåtblader (eller i det minste blader som hadde mye motorbåtstoff). Jeg begynte med bladet som da het Praktisk Båtliv, men det ble for "Vestlandsorientert" for meg (i den forstand at nesten alle havnetips o.l var fra vestlandet, og i tillegg var det altfor få tester av aktuelle motorbåter/familiebåter). Jeg gikk derfor over til Båtmagasinet, som jeg til tider har vært brukbart fornøyd med. For noen år siden var det imidlertid altfor mye fokus på "hurramegrundtbåter" som f.eks. store RIB'er med noen få sitteplasser, mange hestekrefter og stor fart. Når dette gjentok seg nummer for nummer holdt jeg på å si opp, men jeg fortsatte likevel. De siste par årene har de etter min mening blitt noe bedre, og de har nå hatt en del tester av feriebåter i forskjellige kategorier. Men når jeg tenker meg om, er det ikke vanskelig å komme opp med en lang rekke familie-/feriebåter (både norske og utenlandske) som de absolutt burde ha testet. Nå dreier ikke alt seg om familiebåter, og jeg synes det er ok med tester av skjærgårdsjeeper og andre båttyper også, men jeg vil anta at majoriteten av abonnentene er mest interessert i turbåter :yesnod: .

For å få litt "perspektiver" på ting kjøpte jeg i går for første gang Motorboat & Yachting (MBY), og selv om de i stor grad fokuserer på båter som er langt over mitt ambisjonsnivå, må jeg si at jeg ble litt imponert over testene de utfører. I nummeret jeg kjøpte testet de blant annet Skorgenes 375, og der ble det påpekt en del vesentlige ting som jeg er overbevist om at ikke norske blader ville fokusert på. I tillegg tar de med en skikkelig vurdering av den testede båten opp mot aktuelle konkurrenter, og det er svært nyttig. Testene til Båtmagasinet blekner i forhold til dette.

Utover tester av familie-/feriebåter, motorer og utsyr, er jeg interessert i skikkelige presentasjoner av nye båter og nytt utstyr, inntrykk fra båtmesser, opplæringstemaer, tips på havner/øyer som bør besøkes, samt "gjør-det-selv-tips". På flere av disse områdene synes jeg Båtmagasinet er for dårlige.

Selv om MBY "imponerte" med grundige tester og en del annet interessant stoff, sikter de på et annet marked enn mitt, så jeg kommer nok ikke til å bli fast leser av dette.

Jeg har også lest en del Båtliv i det siste, og en del av nummerne er bedre nå enn jeg opplevde dem for fem-seks år siden, men i en del av dem er det ikke mye interessant (nr 1-2006 var tynt), så jeg er fortsatt på utkikk etter "mitt favorittblad".

Jeg leser et meste av svenske, danske, norske og engelske båtblader. Hender at det blir noen amerikasnke blader også. De faste er

Motorboat Monthly

Motorboat&Yachting :smiley:

Båtliv

Båtmagasinet

Båtnytt :smiley:

Vi Båtägare

De med :smiley: er favorittene

De danske er omtrent som de norske mener jeg. Amerkanske blader har mye fokus på POWERBOATS.

Båtnytt, er det svensk eller dansk? Hva er fokus der - motor eller seil, og hvilket "sjikt"? Hvor kjøper du det (eller abonnerer du)?

Hilsen hos

Selv om MBY "imponerte" med grundige tester og en del annet interessant stoff, sikter de på et annet marked enn mitt, så jeg kommer nok ikke til å bli fast leser av dette.

Båtnytt, er det svensk eller dansk? Hva er fokus der - motor eller seil, og hvilket "sjikt"? Hvor kjøper du det (eller abonnerer du)?

Motorboat Monthly retter seg inn mot de litt mer normale båtklassene enn MBY. Jeg leser begge fast.

Båtnytt er svensk. Kjøpes på Narvesen. Jeg pleier å kjøpe bladet i Sverige. Det er blanding av seil og motorbåt

Motorboat Monthly retter seg inn mot de litt mer normale båtklassene enn MBY. Jeg leser begge fast. Samme forlag som MBY og Yachting World etc, og de flytter litt rundt på journalister og redaktører mellom bladene. Alle bladene har samme høye klasse mener jeg

Båtnytt er svensk. Kjøpes på Narvesen. Jeg pleier å kjøpe bladet i Sverige. Det er blanding av seil og motorbåt

:yesnod: Men Bådnytt har ikke samme kvalitet som Båtnytt synes jeg

kansje inte, ibland kan det vara någon artikkel som lockar til kjöp.......

jag köper inte varken Båtnytt eller Vibåtägare...tycker mest det er reklam i dessa idag.

jag prenumerer på Praktiskt båtägande får PåKryss (SXK medlem) og jag får Båtliv eftersom

klubben er med i SBU, motsvarande KNBF !

sen kjöper jag ibland någon engelsk tidning ex. Practical Boatowner..den er ganske bra tycker jag

o så har jag ju Baatplassen förståss, tror det finns mer o finne her :yesnod:

S/Y Gunga Din

Båtnytt er svensk men jag tror det finns en dansk Bådnytt, har kjöpt den några gånger på Kastrup!

:yesnod: Men Bådnytt har ikke samme kvalitet som Båtnytt synes jeg

Takk for oppklaring her. Jeg får kanskje prøve å kjøpe Båtnytt (og Motorboat Monthly) av og til, men det er dårlig utvalg i flere av Narvesen-kioskene i nærheten, bl.a. på Storo - heldigvis bedre på CC-vest.

Hilsen hos

Kjøpte et toårs abonnement på Practical Boatowner og Yachting World - koster litt der og da, men så er det gjort for to år - anbefaler bladene!

Holder også Seilas og Seilmagasinet - synes Seilmagasinet er best.

Har man motorbåt, og ikke bryr seg om seiling, så blir det helt andre blader.

Er det virkelig nødvendig å holde fire blader? - nei! Er det verdt det? JA!

:yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Shipohoii ! Abbonnerte for noen år tilbake på Båtmagasinet og Praktisk Båtliv . Ble lei begge to etter hvert . Båtmagasinet hadde stadige " tester " av påhengere og sjærgårdsjeeper , som ikke helt ligger i mitt kjølvann ( min gate ) .

Praktisk Båtliv avsluttet jeg også abbonnementet mitt på da de hadde en reportasje fra en eller annen sydhavsøy der de spiste hunder , med ett digert stygt bilde av en svidd hund hengende etter bakbena med overskåret strupe . :puke::puke::puke::puke::puke:

DA,...sa jeg takk for meg , samtidig som jeg ringte dem og gav uttrykk for hva jeg mente om denslags . Har ikke kjøp bladet siden heller .

Dessuten så er de nå også ikke akkurat så rimelige da , lite sideantall , og gjenntagelser av tema stadig vekk ( påhengere ). Samt gjengangere av annonsører ,...blir liksom ikke noe spennende da ,...eller ?

mvh Kjølen

Det er betydelig mer matnyttig å finne her på Baatplassen.no enn du finner i alskens båtblader som attpåtil er full av reklame. Her på forumet finner du svar på omtrent alt !

Båtblader har jeg sluttet å lese for flere år siden, de var dyr og hadde en veldig fokus på såkalt "produktomtale" av nye båter og duppeditter.

Men finner jeg et båtblad av mer praktisk jordnær art så tegner jeg abonnement igjen.

Leste en gang bladet som het Praktisk Småbåtliv ? Det var et bra blad som jeg tror ble produsert her i Bergen, og da med mye lokalt stoff om turer og steder i området. :flag:

Redigert av Som (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...