Jump to content

Testet inverter fra Kina


JRK

Recommended Posts

Innlegg for de som er spesielt interreser i Kinavarer:

 

Temu, Aliexpress, Amazon og Alibaba er alle leverandører med ekstremt billige produkter sammenlignet med Norge. Ett av produktene som finnes til en brøkdel av prisen er invertere. Derrfor kjøpte jeg en, mest for å teste, men også anvende om den fungerer. Valget falt på et ukjent merke for meg Tataliken til Kr. 746,-, 3500W ren sinus, men det står klart att kontinuerlig belastning er 1200W ett sted of 1300 et annet sted i produktbeskrivelsen på nettet. Bare kinesik bruksanvining fulgte med. 

 

Åpnet pakken og der skinner det en rød og fin aluminiumskapsling med stålplate under og i begge ender. Demonterte enheten:

- Alle skruer var bare forniklet, så de ble byttet ut til Syrefast

- Elektronikken ellers så velbygd ut. men litt tynne tilførselsedninger 4x 2,5m2 innvendig på 12V, og kretskort var ullakert. Dette ble lakkert.

Koblet så 12V til inverteren:

- Leverte 218,6 V Belastet etterhvert med støvsuger, hårføner og varmepistol alle med 1200 W, da falt spenningen til 196V. Inverteren trekker da 105A målt med biltema tangampermeter

- Koblet så til oscilloscopet. Auda dette var jo ikke sinus og langt fra trappetrinn kurve. Dette var ren firkantpuls og mye overharmoniske. Klagde på produktet og fikk valget om å returnere eller få Kr166,- som kompensasjon

- Prøvde å teste over tid, batteriet hold 40 minutter. Da var temperaturen steget til 68 grader. Viftene støer ganske mye

- Inverteren er oppgitt tl å slå seg av ved 10 volt. mMålingen er feil, den kutter ut ved 10,6, men det er vel like greit.

Egentlig har ikke dette produkt noe å gjøre i båt, Men har noen få bruksområder, støvsuger, hårtørrer. Jeg vurderer å køpe ett litum batteri og montere de i en kasse med inverteren oppå og en kabel slik at jeg kan lade den fra ett 12V uttak. Den blir således en løs enhet uten noen tilknytning til 230V anlegget ombord. (her har jeg en ordentlig sinus inverter på 300W som rekker for meg)

IMG_5135[1].JPG

IMG_5134[1].JPG

IMG_5132[1].JPG

Link to post

Overhodet ikke overrasket. Jeg er faglig skadet etter år med miljøtester av maritim elektronikk/utstyr på jobben. Som du sier kvalitet koster penger.

Men på den annen side foregår jo mer og mer av elektronikkproduksjon i Kina og det er ikke tvil om at tinge er blityt bedre og billigere med årene.

Som skrevet skulle aldri koble den til båtens elsystem, men vurdrer den som en stand alone med eget batteri.

 

Link to post

Måtte ta en sjekk på Kinainverteren min også. Fikk bare deler av sinusen inn på skjermen men den så nå fin nok ut...

PXL_20251026_130724852.jpg.5c5ac59d9f9fb701603caf9c5af50a93.jpg

 

Det er en slik en jeg kjøpte:

Screenshot_20251026-141240.png.b288b1f2520f2fabe4c40b029626cc4e.png

 

Litt tvetydig beskrivelse for 6000w er spissbelastning på 24v, kontinuerlig last på 12v er 1500w...

 

lassepelle skrev 20 minutter siden:

Jeg har brukt denne i over et år med godt resultat.

Ohmske laster som varmeelementet svelger hvilken som helst kurveform og er fornøyd med det. Litt verre med elektronikk, da kan lett ting slutte å virke...

Link to post

Jeg har også testet kinaomformer og er strålende fornøyd. Kjøpte først en på 2,5kW kontinuerlig effekt etter jeg fant en brasilianer som også hadde testet de. Den fungerte flott. Sinusen så flott ut, viftene ble smart styrt og gode greier. Med 1,5 kW belastning blir den litt varm men ikke mer enn å regne med. Eneste problemet var at jeg kjøpte for liten. For gassovnen ble kastet ut og inn kom kombiovn og oppvaskmaskin. 2,5kW ovn på 2,5kW inverter gikk akkurat ikke. Så da ble det oppgradert til 4kW kontinuerlig effekt og gode greier.

 

Ellers lades lifepo4 med isolert justerbar strømforsyning og alt i båten går på inverter. Da har jeg lignende funksjon som Multiplus har der jeg kan justere max landstrøm og resten forsynes fra batteriene for å ta effekttoppene. Og båten er isolert med mindre vekt og effekttap enn skilletrafo har.

 

Sinus målt på utgangen. Ørlite forvrengt i nullgjennomgangen men egentlig meget pen.


https://a.aliexpress.com/_EHxWcus

 

Messenger_creation_6682500C-C134-4A93-BFC0-F1056F190C7C.jpeg

Link to post
11 hours ago, Hulda said:

Kan noen gi meg en god grunn til å velge Victron?

 

Lovlig produkt. Hvis båten brenner, så kan man regne med at man har en forsikring som gjelder. Forutsetter dog også at installasjonen er utført på riktig måte.

 

Importerer man selv i fra Kina, så har man jo ikke lengre krav på noen forsikringsutbetaling, i det tilfellet at det oppstår en brann som er relatert til det utstyret man har importert selv, all den tid at det er en ulovlig installasjon.

Link to post
Arne2 skrev 40 minutter siden:

 

Lovlig produkt. Hvis båten brenner, så kan man regne med at man har en forsikring som gjelder. Forutsetter dog også at installasjonen er utført på riktig måte.

 

Importerer man selv i fra Kina, så har man jo ikke lengre krav på noen forsikringsutbetaling, i det tilfellet at det oppstår en brann som er relatert til det utstyret man har importert selv, all den tid at det er en ulovlig installasjon.

Det er klart. Jeg tenkte eventuelt å kjøpe noe som er CE-merket om det skal være en fast installasjon. Eventuelt ta fra Tyskland, merker som Regony, Li Time (hvis de leverer 220 V) etc.

Link to post
Hulda skrev for 14 timer siden:

Kan noen gi meg en god grunn til å velge Victron?

Utover CE merking vil jeg nevne at de er langt framme teknologisk. De fleste moderne produkter snakker med hverandre via bluetooth, eller netwerk, og de har svært lavt effekttap. Ett godt eksempel er DC/DC TR 50A. Det ble oppdaget støy på VHF og dette ble løst med en frekvensendring via nettverket. Temperatur er viktig med tanke på livslengde. En tommelfinger regel er at elektronikk halverer livslengden for hver 10ende grad over 30 grader. Kan godt hende at de andre større leverandørene også har fått dette.

Link to post
5 hours ago, Hulda said:

Det er klart. Jeg tenkte eventuelt å kjøpe noe som er CE-merket om det skal være en fast installasjon. Eventuelt ta fra Tyskland, merker som Regony, Li Time (hvis de leverer 220 V) etc.

 

Da går det nok bra. Hovedsaken er jo at produktet er CE merket av importør eller de som har myndighet og rett til å CE merke innenfor EU. Ellers så gjelder nok kravene om CE merking og at EU sine krav til sikkerhet skal være oppfyllt, enten produktet er en del av en fast installasjon eller ikke. Det er jo da et krav at den som importerer produktet til EU og/eller tar det i bruk der, kan bevise at alle relevante EU normer og krav til sikkerhet er oppfyllt. Når det gjelder kravet til "lovlig installatør", så er det jo slik at det ikke finnes noe krav til oppbevaring av dokumentasjon, så da blir det jo egentlig bare kvaliteten utførelsen av installasjonen selv, som er beviset på "fagmessig utførelse".

 

Hvis man her et utstyr som er imporert til EU, av "godkjent importør", og installasjonen er korrekt fagmessig utført, så skal det vel godt gjøres at det medfører noen avkorting av en forsikringsutbetaling.

 

Link to post

All elektronikk for lading og konvertering har elektronikkomforming. Dess mer monitorering/overvåking, nettverk osv, desto mer elektronikk, som kan feile, således har du helt rett. Men som skrevet i forrige innlegg det å få ned temperaturen er det viktigste for livslengden.

 

Når det gjelder batteriladere, så kan man jo transformere ned spenningen med en 50 Hz trafo, og enkel elektronikk, som bare lader, så kan en få relativt lavt tap, og solide, men dyre produkter, da 50Hz trafo er dyrt. Men en fordel med store trafoer er høy induktivitet som er mer robust mot forstyrrelser i elnetet.

 

Når det gjelder inverter/vekselrettere og DC/DC ladere så blir effekttapet større med 50Hz.  Med moderne switcheteknologi med høyere frekvenser anvender man trafoer som er en brøkdels størrelse av 50Hz, og gjerne med mosfet som har mindre tap og derfor mindre varmetap. Men det også slik at får å få oppvirkningsgraden på DC/DC, så dropper man komponenter for isolering mellom inn og utgang. Har man skilletrafo så spiller jo ikke dette så stor rolle. Dette er jo spesielt viktig for å spare strøm når man bruker batteri.

 

Som en kurositet. har hatt en vekselrettere som gikk på 50Hz. Denne var vifteløs og klarte 250W og var omentren så stor som en bruskasse. Tror virkningsgraden lå på 70%, og den duret godt. Men den tålte hva som helst ;)

 

 

 

Link to post

Victron invertere er designet for bruk i et fuktig og salt miljø. I de fleste modellene er kretskortene er lakkert med en spesiell lakk, noe som kalles conformal coating. Dette hindrer korrosjon av komponenter, loddinger og kobber på kretskortene. Vi har brukt dette mye med gode resultater på produktene vi utvikler og produserer. 

Link to post
11 hours ago, bellen said:

Noen som har prøvd frekvensomformerene fra Kina? Har gått i anskaffelse av en som jeg har tenkt å ha til et lite prosjekt ombord. Ikke hovedsaklig til frekvensstyring, men til softstart og omforming fra 1 til 3-fase

 

Vd bruk av frekvensomformer, så må man jo ha AC inn, og da blir det totalt sett mye tap i en båt. 

 

I båt: 12VDC til 230AC via inverter.

I inverter: 230VAC i inngangskrets til stabilisert DC i mellomkrets, DC til variabel AC i utgangskrets.

 

Hadde det vært mulig å få tak i en 3 fase inverter med DC inngang, der man kan styre frekvensen på en AC utgang, ved hjelp av et styresignal, så hadde man jo hatt en enklere og mer effektiv løsning. 

 

Vet ikke om det er mulig å få tak i en slik inverter med variabel frekvens 3 fase utgang. Dette tilsvarer jo sånn omtrent en frekensomformer uten inngangskrets, så man skulle jo tro at det var godt mulig  produsere noe slikt. Skulle vel tro at en elektrisk bil fungerer omtrent slik, for her har man jo lagret DC på batteriene, mens motorene drives vel av variabel frekvens AC?!

 

Edit:

 

Sjekket litt videre på denne muligheten. Det ser ut som at standard industielle frekvensomformere bruker ca 300-500 Volt DC i mellomkretsen, slik at eventuelt å mate mellomkretsen med 12V, det vil nok hjelpe lite fra eller til. Men på den annen side så kan det se ut som at en børsteløs DC motor virker på akkurat den måten. Den får en DC spenning inn, som så omformer denne til en 3-fase AC spenning som så igjen driver det som i virkeligheten er en 3-fase AC motor. for eksempel en slik en som denne:

 

https://www.alibaba.com/product-detail/Histren-HLBL6320-Power-Tools-36V-Brushless_1601481634682.html 

 

Liten utgave:

 

https://www.alibaba.com/product-detail/Histren-HLBL5030-12V-Brushless-DC-Motor_1601481689196.html

 

Og denne:

 

https://www.alibaba.com/product-detail/CHW-GW4632-BLDC2430-DC12V-24V-Micro_62131690089.html

 

Det ser ut som prinsippet er en innebygd inverter som omformer i fra DC til 3 fase AC med ønsket frekvens.

 

Det ser også ut til at man kan plukke så vel DC til 3 fase omformer og motor i fra en "Ståhjuling". Link-2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...