JRK Startet 20 timer siden Link til dette innlegget Startet 20 timer siden Innlegg for de som er spesielt interreser i Kinavarer: Temu, Aliexpress, Amazon og Alibaba er alle leverandører med ekstremt billige produkter sammenlignet med Norge. Ett av produktene som finnes til en brøkdel av prisen er invertere. Derrfor kjøpte jeg en, mest for å teste, men også anvende om den fungerer. Valget falt på et ukjent merke for meg Tataliken til Kr. 746,-, 3500W ren sinus, men det står klart att kontinuerlig belastning er 1200W ett sted of 1300 et annet sted i produktbeskrivelsen på nettet. Bare kinesik bruksanvining fulgte med. Åpnet pakken og der skinner det en rød og fin aluminiumskapsling med stålplate under og i begge ender. Demonterte enheten: - Alle skruer var bare forniklet, så de ble byttet ut til Syrefast - Elektronikken ellers så velbygd ut. men litt tynne tilførselsedninger 4x 2,5m2 innvendig på 12V, og kretskort var ullakert. Dette ble lakkert. Koblet så 12V til inverteren: - Leverte 218,6 V Belastet etterhvert med støvsuger, hårføner og varmepistol alle med 1200 W, da falt spenningen til 196V. Inverteren trekker da 105A målt med biltema tangampermeter - Koblet så til oscilloscopet. Auda dette var jo ikke sinus og langt fra trappetrinn kurve. Dette var ren firkantpuls og mye overharmoniske. Klagde på produktet og fikk valget om å returnere eller få Kr166,- som kompensasjon - Prøvde å teste over tid, batteriet hold 40 minutter. Da var temperaturen steget til 68 grader. Viftene støer ganske mye - Inverteren er oppgitt tl å slå seg av ved 10 volt. mMålingen er feil, den kutter ut ved 10,6, men det er vel like greit. Egentlig har ikke dette produkt noe å gjøre i båt, Men har noen få bruksområder, støvsuger, hårtørrer. Jeg vurderer å køpe ett litum batteri og montere de i en kasse med inverteren oppå og en kabel slik at jeg kan lade den fra ett 12V uttak. Den blir således en løs enhet uten noen tilknytning til 230V anlegget ombord. (her har jeg en ordentlig sinus inverter på 300W som rekker for meg) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ble du sånn innerst inne veldig overrasket over resultatet? Skal ikke si at de kjente merkene er riktig priset, men pris og kvalitet har vel ofte en viss sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden RDDSPON Pure Sine Wave Inverter 4000W 5000W 6000W DC 12V 24V 48V To AC 220V 50Hz 60Hz Portable Power Bank Voltage Converter - AliExpress Jeg har brukt denne i over et år med godt resultat. Den driver kapselkaffemaskin uten problem og jeg har også testet vvb via inverter. Min vvb har 500w element så det har gått helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Overhodet ikke overrasket. Jeg er faglig skadet etter år med miljøtester av maritim elektronikk/utstyr på jobben. Som du sier kvalitet koster penger. Men på den annen side foregår jo mer og mer av elektronikkproduksjon i Kina og det er ikke tvil om at tinge er blityt bedre og billigere med årene. Som skrevet skulle aldri koble den til båtens elsystem, men vurdrer den som en stand alone med eget batteri. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Måtte ta en sjekk på Kinainverteren min også. Fikk bare deler av sinusen inn på skjermen men den så nå fin nok ut... Det er en slik en jeg kjøpte: Litt tvetydig beskrivelse for 6000w er spissbelastning på 24v, kontinuerlig last på 12v er 1500w... lassepelle skrev 20 minutter siden: Jeg har brukt denne i over et år med godt resultat. Ohmske laster som varmeelementet svelger hvilken som helst kurveform og er fornøyd med det. Litt verre med elektronikk, da kan lett ting slutte å virke... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.