Jump to content

Riktig propell for NB 750 med Yanmar 4jh2-dte


_Bliss_

Recommended Posts

Er på jakt etter manglende rpm..

Er det noen som har funnet riktig propell til NB 750 med 88hk yanmar?

Mangler noen omdreininger. Får vel ca 3200. Var under båten å skrape rein propellen i september. Er ikke noe sælig groe ellers. Virker som de fleste har 18x20" Og manger maks turtall som skal være 3600.

Har forstått det slik at 1" ned i stigning kan utgjøre ca 150-200rpm. 18x18 eller 18x19 burde vel være optimalt?

Link to post
  • 2 uker senere...

Har båten tidligere oppnådd riktig turtall med gammel propell? I så fall bør du spekulere på hvorfor dette har endret seg.
 

Har du dratt mye ræl ombord så vekten har økt? Er motoren like sprek som før? Kanskje sjekk av dyser, turbo osv. er det som skal til. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har ikke hatt båten så lenge så det er jeg usikker på, men har intrykk av at det er flere med samme båt og motor som har samme utfordring.

Er ikke så mye ræl ombord., vanntank er også nesten tom. Vvb har jeg ikke. Ikke sort røyk, mistenker ikke turbo. Dysesjekk står på programmet, men usikker på om det er årsaken.

Link to post

Jeg kjenner ikke denne motoren. Om den er utstyrt med en røykbegrenser som reduserer dieselmengden når turbotrykket er for lavt vil dårlig turbo ikke avsløres med sort røyk. Et manometer som måler trykket i innsugsmanifoilen vil uansett gi status for turboens tilstand. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei. Jeg hadde NB750 med Yanmar4jh2ute 96.HK.  Propell 18x20 Oppnådde heller ikke optimalt turtall. Vurderte å prøve 18x19 ev. 18x18. Kom aldri så langt for jeg solgte og ble landkrabbe. Mener også at 18x18 blir optimalt, særlig hvis du har tenkt å innrede deg for ofte overnattingsturer og vil ha litt med deg.

Link to post

Jeg kommer nok ikke til å laste den så mye for ferieturer, blir mest brukt til dagsturer og fiske. Men med litt ekstra utstyr ombord+ full vanntank, har man fort 200kg ekstra. Skal ikke så mye til før deg blir noen kg ut av det. Er fristende å prøve 18x18. Det kan selvsagt ha med dyser og turbo å gjøre også, men siden  det er flere som har/ har hatt samme utfordringer er det ikke utenkelig at det er for tung propell..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...