_Bliss_ Startet 26.Oktober Link til dette innlegget Startet 26.Oktober Er på jakt etter manglende rpm.. Er det noen som har funnet riktig propell til NB 750 med 88hk yanmar? Mangler noen omdreininger. Får vel ca 3200. Var under båten å skrape rein propellen i september. Er ikke noe sælig groe ellers. Virker som de fleste har 18x20" Og manger maks turtall som skal være 3600. Har forstått det slik at 1" ned i stigning kan utgjøre ca 150-200rpm. 18x18 eller 18x19 burde vel være optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November Noen kloke hoder som har noen meninger her? Har en 18x18 for hånd som jeg lurer på å gå for. Kan det bli for lett, at jeg kommer over 3600? Hvor mye kan en forvente at dette påvirker farten? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Hei! Ville ha gått for 18 x 18, ikke bra for motor og ha for tung propell. Sånn helt teoretisk vil du få samme fart med 18x18 ved 3600 o/min som med 18 x 20 ved 3200 o/min Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Har båten tidligere oppnådd riktig turtall med gammel propell? I så fall bør du spekulere på hvorfor dette har endret seg. Har du dratt mye ræl ombord så vekten har økt? Er motoren like sprek som før? Kanskje sjekk av dyser, turbo osv. er det som skal til. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
_Bliss_ Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November Har ikke hatt båten så lenge så det er jeg usikker på, men har intrykk av at det er flere med samme båt og motor som har samme utfordring. Er ikke så mye ræl ombord., vanntank er også nesten tom. Vvb har jeg ikke. Ikke sort røyk, mistenker ikke turbo. Dysesjekk står på programmet, men usikker på om det er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Jeg kjenner ikke denne motoren. Om den er utstyrt med en røykbegrenser som reduserer dieselmengden når turbotrykket er for lavt vil dårlig turbo ikke avsløres med sort røyk. Et manometer som måler trykket i innsugsmanifoilen vil uansett gi status for turboens tilstand. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Haba Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Hei. Jeg hadde NB750 med Yanmar4jh2ute 96.HK. Propell 18x20 Oppnådde heller ikke optimalt turtall. Vurderte å prøve 18x19 ev. 18x18. Kom aldri så langt for jeg solgte og ble landkrabbe. Mener også at 18x18 blir optimalt, særlig hvis du har tenkt å innrede deg for ofte overnattingsturer og vil ha litt med deg. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 8.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November Jeg kommer nok ikke til å laste den så mye for ferieturer, blir mest brukt til dagsturer og fiske. Men med litt ekstra utstyr ombord+ full vanntank, har man fort 200kg ekstra. Skal ikke så mye til før deg blir noen kg ut av det. Er fristende å prøve 18x18. Det kan selvsagt ha med dyser og turbo å gjøre også, men siden det er flere som har/ har hatt samme utfordringer er det ikke utenkelig at det er for tung propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.