Mastiff Startet 27.Oktober Link til dette innlegget Startet 27.Oktober Jeg syns det kommer inn under båt og båtliv, så vidt... Båtstøvlene mine, Muckboot fra Felleskjøpet til rundt 1500 kroner, med veldig godt grep på både dekket og veien ned til brygga, som er for j... glatt når det regner, og som er passe varme til å bruke hele året, har begynt å glise litt vel mye. Her er den verste: Hva bør jeg bruke for å lime de greiene der? Det er jo også et problem å holde dem samlet mens limet tørker, jeg kan bli lei av å stå i støvlene over natta for å holde press på dem... Jeg vurderer å prøve med Bostik H910 Super Grip Fast Cure, som jeg har liggende til fugepistolen. Men der står det: "Ikke egnet for underlag av PE, PP, PC, PMMA, PTFE, myk plast, neopren, bitumen, bevegelige fuger, akvarier og bassenger." Og jeg vet ikke om støvlene består av en av de plasttypene eller om det er snakk om ekte gummi, jeg vet altfor lite om plast. Har noen som faktisk vet hva de snakker om (i motsetning til meg) et forslag til hva slags lim jeg bør bruke? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Oktober Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Beste middelet jeg har prøvd: Løs opp så mye isopor du klarer i en liten skvett bensin (bare et par tre fingelbøl bensin, der går mye isopor i den). Fordel utover sålen og press sammen med tape og la stå til neste dag eller kanskje litt lengre. Ha på såpass at der tyter ut litt og tørk dette av. Det er ikke så veldig klissete men limer godt. Har prøvd flere "normale" limtyper på MC-støvlene og de holder bare minutter mens bensin/isopor har holdt i et halvt år nå. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Mastiff Svart 27.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Det var virkelig en ny variant, takk! Problemet er at jeg tviler på at jeg kan presse greia sammen med tape langt nok bak til at alt blir holdt sammen. Jeg håpte helst på noe som tørker forholdsvis fort. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 27.Oktober Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Kjøpte lim hos skomaker en gang. Husker ikke herdetid, men limte fast såle på sykkelsko utsatt for mye traume. Så hvis du har en skomaker i nærheten hør der👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober @willmasta Takk, men hadde jeg hatt det, ville jeg levert den inn der. Det er ingen rett i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Mastiff skrev for 4 timer siden: Hva bør jeg bruke for å lime de greiene der? Mulig noe https://www.google.com/search?q=skomakerlim&oq=skomakerlim&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIKCAEQABiiBBiJBTIKCAIQABiABBiiBDIKCAMQABiABBiiBNIBCDY3NzlqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 har et pargamle seilersko som jeg bruker når jeg skal ned til kjølsvinrt, der løsnet den ene sålen klasket på TEC-7 og klemte sammen , det har holdt i mange år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 27.Oktober Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Eg har lappa gummistøvlar samstundes som eg lappa dykkedrakta. Det holdt i årevis, men støvlane er ikkje mykje brukt. Tokomponent lim. Beaver. Kjøpt på fue.no Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Takk for svar, @Roger jo og @Ask. Jeg skal gjøre et forsøk med Supercolle kontaktlim som var en av variantene i det google-søket. Jeg ser at det tørker på 10-30 minutter, kortere hvis man varmer det opp med en føner når det er tørket. Så lenge kan jeg nok stå stille i støvelen. Jeg bestiller nå fra Skinnlåven, de har det inne. Jeg kommer tilbake med melding om hvordan det gikk! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Finnes sikkert noe som er helt supert for den gummien som er i sålen, og i støvelen, men når en ikke vet det med 100% sikkerhet, så er det ikke lett å gi det korrekte svaret. Jeg ville brukt Biltema Multibond, eller liknende. Det pga at jeg har stor suksessrate med det på alle slags underlag, og fordi jeg har det i hus/båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Ikke limt så store ting, men til mindre rep av hull og såler så har jeg brukt lim som AquaSure og LiquiSole. disse er lagd for å være fleksible når de er herdig herdet. Relativt lang tørketid da, så jeg har brukt limklemmer osv for å holde ting sammen Ser ut som at liquisole er utgått og erstattet av denne: https://www.clasohlson.com/no/Casco-Rubberfix-50-ml/p/35-1300-2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart Onsdag 10:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:45 Jeg rakk ikke å vente på kontaktlimet, jeg trengte støvlene, så jeg tok sjansen på å bruke Bostik H910 Super Grip Fast Cure, som vel tilsvarer Biltemas Multibond, bortsett fra at det herder mye fortere. En time med skrutvinger som presset passe ned, og nå har jeg vært ute fem-seks minst ti ganger siden jeg limte (det var lenger tid siden enn jeg trodde...). Foreløpig holder det. Jeg legger inn ny melding her hvis de løsner igjen, ellers er saken avsluttet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart Onsdag 11:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:10 Jeg har veldig god erfaring med Casco Rubberfix. Og veldig dårlig erfaring med vanlig kontaktlim . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Steihy Svart Torsdag 07:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:36 Min skomaker solgte meg noe som het Shoe-Goo (skogugge). Kan også brukes til å bygge opp gummisåle. Blankt og renner pent ut, jeg lagde pene tåkapper på turstøvler. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.