Jump to content

Hva bør jeg lime sålen på støvler med?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg syns det kommer inn under båt og båtliv, så vidt... :ler: Båtstøvlene mine, Muckboot fra Felleskjøpet til rundt 1500 kroner, med veldig godt grep på både dekket og veien ned til brygga, som er for j... glatt når det regner, og som er passe varme til å bruke hele året, har begynt å glise litt vel mye. Her er den verste:

image.png.c9ba77cf268653007c0fafff117ffb0b.png

Hva bør jeg bruke for å lime de greiene der? Det er jo også et problem å holde dem samlet mens limet tørker, jeg kan bli lei av å stå i støvlene over natta for å holde press på dem... :fniser: Jeg vurderer å prøve med Bostik H910 Super Grip Fast Cure, som jeg har liggende til fugepistolen. Men der står det: "Ikke egnet for underlag av PE, PP, PC, PMMA, PTFE, myk plast, neopren, bitumen, bevegelige fuger, akvarier og bassenger." Og jeg vet ikke om støvlene består av en av de plasttypene eller om det er snakk om ekte gummi, jeg vet altfor lite om plast.

Har noen som faktisk vet hva de snakker om (i motsetning til meg) et forslag til hva slags lim jeg bør bruke?

Beste middelet jeg har prøvd: Løs opp så mye isopor du klarer i en liten skvett bensin (bare et par tre fingelbøl bensin, der går mye isopor i den). Fordel utover sålen og press sammen med tape og la stå til neste dag eller kanskje litt lengre. Ha på såpass at der tyter ut litt og tørk dette av. Det er ikke så veldig klissete men limer godt. Har prøvd flere "normale" limtyper på MC-støvlene og de holder bare minutter mens bensin/isopor har holdt i et halvt år nå.

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Hva bør jeg bruke for å lime de greiene der?

Mulig noe 

https://www.google.com/search?q=skomakerlim&oq=skomakerlim&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIKCAEQABiiBBiJBTIKCAIQABiABBiiBDIKCAMQABiABBiiBNIBCDY3NzlqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

har et pargamle seilersko som jeg bruker når jeg skal ned til kjølsvinrt, der løsnet den ene sålen klasket på TEC-7  og klemte sammen , det har holdt i mange år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for svar, @Roger jo og @Ask. Jeg skal gjøre et forsøk med Supercolle kontaktlim som var en av variantene i det google-søket. Jeg ser at det tørker på 10-30 minutter, kortere hvis man varmer det opp med en føner når det er tørket. Så lenge kan jeg nok stå stille i støvelen. :fniser: Jeg bestiller nå fra Skinnlåven, de har det inne. Jeg kommer tilbake med melding om hvordan det gikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...