Jump to content

Lading av batteri

Pondus 32

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tre 25 volts 125 ampere batterier som er tre år gamle. Ett av batteriene måtte jeg etterfylle batterivann. Oppdaget dette da det var tomt for strøm. Disse batteriene benyttes kun til forbruk og ikke oppstart(egne batt.)

Greier ikke å lade opp batterine med motorgange men det er montert lader til batt som går på landstrøm.

Sp .mål. Er det bare å kople bå landstrømmen og slå på laderen eller må jeg ta av toppene på batteriene først? Eller?

Bubba! :crazy:

Tror nok jeg ville være veldig skeptisk til det batteriet du måtte fylle da jeg antar de 2 andre hadde normalt nivå. Forutsetter da att alle er kobla i parallell.

Men det er nok litt for lite informasjon her til at de beste batteri-guruene kommer på banen!

Mangla det like mye på alle cellene, eller var det ei enkelt som pekte seg ut? Hvor lenge har batteriet stått flatt? Regner med du har to dynamoer da starteren med batterier angivelig er 24V?

Klarer du ikke å lade opp et batteri på 375Ah med motoren over tid vil jeg tro du kan ha ett dynamoproblem i tillegg. Om så, kan det være den indirekte årsaken til mulig deffekt batteri?

Som du skjønner så er det en masse "løse tråder" her.

Se om du kan finne en med litt batteripeiling i båthavna der du ligger. Det kan være en mulighet for å kunne konkludere videre.

Om "pustehullene" i proppene er åpne er det helt greit å lade med dem på. Er du ikke sikker, så sjekk, eller skru dem delvis opp.

Batterier ombord er et omfattende tema. Det virker som om du har vanlige syrefylte baterier. Jeg ville brukt følgende fremgangsmåte:

1) Lading av hvert batteri separat med alle kabler frakoblet, ladingen kan gjerne gå over 2 døgn for hvert batteri, men følg med på voltmeteret.

2) Ta kontakt med noen som disponerer batteritester (f.eks. ansatte på bilverksted). De kan belaste batteriene separat og registrere om batteriene har mistet noe av sin kapasitet.

3) Dersom batteriene er i orden begynner den store jobben med å finne svakheten i det elektriske anlegget. På dette feltet er det mange tråder på båtplassen.

Har det ene batteriet brukt litt vann? Og så da? Batterier gjør gjerne det. Det betyr at det har fått mye ladestrøm og høy spenning. Så fint da. At de 2 andre i parallell ikke har brukt særlig med vann har sikkert en naturlig forklaring. Kanskje batteriet som har brukt vann er det første i rekken med parallelle batterier? Pluss inn på det første, minus inn på det første. ledninger videre til det neste. Ledninger videre til det siste. Med litt dårlig kontakt i en av ledningene fra det første batteriet får jo de neste batteriene det temmelig slapt.

Når man parallellkobler batterier kobler man pluss inn på det første batteriet i rekka og minus inn på det siste. Så kobler man resten av plusser sammen og resten av minuser sammen slik som man ellers ville gjort. Nå er alle batterier garantert like god eller like dårlig lading og varer omtrent like lang eller like kort tid.

Lotus

Batterier ombord er et omfattende tema. Det virker som om du har vanlige syrefylte baterier. Jeg ville brukt følgende fremgangsmåte:

1) Lading av hvert batteri separat med alle kabler frakoblet, ladingen kan gjerne gå over 2 døgn for hvert batteri, men følg med på voltmeteret.

Voltmetret kan du glemme.

Gjør sånn du:

Skru an patteripol-skoene og demonter alle kabler fra disse, rengjør alle kabler, polsko og batteripoler. Det beste til sånn rengjøring er rent varmt vann og en stålbørste. Renggjør også selve batteriene. Du kan nemlig ha selvutlading pga smuss og fukt. Skru av batterivann-toppene på batteriene og mål syrevekten. En syrevektmåler får du lånt på en bensinstasjon, og dem kan forklare deg hvordan du bruker denne og verdiene på skalaen. Du vil nå finne ut tilstanden på hver enkel batteriselle, jeg vil tro at det batteriet som brukte mye vann har lav syrevekt, det vil si lite strøm og eller defekt selle. Det kan oppstå en indre kortslutning i en batteriselle på grunn av at blyplatene svulmer eller avleiringer. Fyll opp med batterivann til riktig nivå og lad det dårlige batteriet i minst ett døyn med en lader på ca 5-6 A, når du skal toppe et batteri er det ingen vits i å stormlade det. La så batteriet stå til avkjøling/hvile ett nytt døyn, Mål så syrevekt igjen og du vil finne tilstanden på batteriet. Har du nå stor differanse i syrevekten er det defekt. Gjenta dette på alle batteriene før du monterer polsko og kabler igjen. Nå har du toppet alle dine batteri og dem er klare til bruk.

Lykke til.

Når man parallellkobler batterier kobler man pluss inn på det første batteriet i rekka og minus inn på det siste. Så kobler man resten av plusser sammen og resten av minuser sammen slik som man ellers ville gjort. Nå er alle batterier garantert like god eller like dårlig lading og varer omtrent like lang eller like kort tid.

Lotus

Dette var ikke så dumt et tips, Lotus - du eliminerer kanskje på denne måten en årsak til dårlig lading /ødelagte batteri /nedsatt totalkapasitet på mange av de parallellkoblede batteribankene?

Ellers så er rådene fra Steinar S meget bra, er selv blitt "lurt" til å tro at alt er OK bare ved å se på spenningsverdien på voltmeteret, -det jeg da trodde var bra, datt drastisk ned bare ved litt påkoblet belastning og var følgelig ubrukbart.

Så nå skal jeg etter denne "påminnelsen" ta det nødvendige forebyggende vedlikehold på mine to båter, med å rengjøre alle koblingspunkter og måle syrevekten / kontrollere væskenivå - samt koble om på de parallellkoblede forbruksbankene etter Lotus's forslag! :yesnod::wink::seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...