hesko Startet 28.Oktober Link til dette innlegget Startet 28.Oktober Hallo. Jeg har to aluminium stag/davitter allerede montert bak på båten min. Ønsker å henge opp lettten der. Jolle med motor veier rundt 150kg.har allerede kjøpt en elektriskvinsj. Har ikke montert dette enda. Legger ved en (dårlig) tegning som forklarer litt hvordan ting ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Hva er spørsmålet? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
hesko Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Beklager, noe uklart. Jeg lurer på om noen har noen forslag til hvordan jeg skal få dette til? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Du trenger egnede festepunkter i jolla slik at du kan få på plass 2 løfteskrev. Også må du sjekke at davitene tåler vekta. Sjakle fast noen passende taljer og tau for løftearrangement og mulighet for å sjakle jolla direkte i daviten slik at den ikke henger på løftearrangementet/vinsjen. Jolla må nok også stemples av litt når den henger der under gange, pleier å bli mye bevegelse (har en 10 fot rib hengende bak med lignende arrangement selv, dog er selve ‘daviten’ løfteskrevet hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
hesko Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Jeg så for meg å henge en bjelke i mellom de to som jeg kunne kjørt vinsjen over Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Avhengig av hvor høyt jolla blir hengende må du også ta med i styrkeberegningene at den kan dyttes av og eventuelt fylles med vann fra innhentende sjø (eller regn om den henger lenge nok uten tilsyn). Da snakker vi plutselig om helt andre krefter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
hesko Svart 30.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober Båten blir hengende høyt under seilas. Men tenker atnår båten er vel vinsja på plass at jeg fester den med jekkestroppper Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Har aldri satt opp en slik daviter, men forsøker meg med et par ord, ettersom det ikke er så mye diskusjon. Hvis dette er en stålbåt, så har man vel en liten korrosjonsproblematikk mellom aluminiumsdavitere og stålskrog? Hvis det er snakk om et aluminiumsskrog, så blir det vel samme problematikk rundt bolter og skrog/davitere. Eller så skulle det vel ikke være så vanskelig å få dette sterket nok, mht innfesting, når det dreier seg om et metallskrog (?!). Hva med å henge jolla eller båten sidelangs og med hulrom inn mot båten, slik at den ikke kan fylles med vann? Men ut i fra bildet så ser jo dette ganske bra ut, ved at lagt inn "lange momentarmer" mellom skrog og datvitere, slik at man får redusert kreftene så mye som praktisk mulig. Det ser jo ut som at det først og fremst vil bli strekkrefter i de øverste boltene, og bøymomoment i selve strukturen til daviterne. Bildet kunne jo også ha vært klarere. Det kan jo også se ut som at daviterne har en "knekksone" eller "svakhetspunkt" i områdene rundt de gjennomgående boltene, slik at det er her man må regne med at de ryker ved overbalastning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.