Øyeren24 Svart 4.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November Da har Vaiana fått litium lader og Start batteri lader montert👍 ble montert double 220v stikk på styrbord og babord side i motor rommet for fremtidelig varmt vanntank med landstrøm. DC-Dc lader er også montert og venter på automatsikringer for fullføre innstalasjonen . Hadde ledig slott i dashbordet så da ble det et vdo volt instrument til forbruk batteri ( da har jeg kontroll på start&forbruk kontinuerlig under kjøring. Blir selfølgelig en victron shunt med app også. inn med litium batteri neste! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 10.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November Da er bilen Litium oppgradert og koblet om alle poler. (bilder av resultat kommer) Det sto et Agm batteri til start og det var veldig uegnet kan man si. Forbruksbatteriene var kast og veide deretter. Sparer mange kg nå med så lett batteri som Litium scanbatt sitt :) Kobler også opp victron shunt for måle forbruk og amper. Batteriene som sto i var usikret og jeg har montert fester og stropper opp batteriene for sikkerhet skyld. Idag gikk dagen på montere ny Axiom 12+ kartplotter :) var noen gamle hull i dashbordet så felte inn noen nye brytere og loddet opp allt av ledninger til bryterne. Brukte Fein saga til dette og gikk utmerket. Nå kan jeg skru av og på plotteren på bryter hvis den henger seg opp. Under plotteren skal jeg lage et skreddersydd teak bord til tlf og div ( poster når den er ferdig produsert) Løsnet paneler bak dashbordet for montere seatalk backbone system med ais sender. Bilder kommer :) blir fort mye utstyr og verktøy når man bygger og oppgraderer i båten. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November "Kopp" holder til Nidelv 320 ferdig renovert 👍 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November Masse godsaker til båten fra seatronic ankommet 👍 Båten skal få bacbone seatalk system naturligvis 👍 monterer allt av nmea2000 komponenter på en behandlet x fineer plate som kan enkelt taus ut og inn under dashbordet om jeg trenger justere noe. Eller evt salg i fremtiden så blir ais og enheter med videre ( personlig) Nye vhf'n montert på plass ( veit ikke helt hvor jeg skal plassere mikrofonen men 😄 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Gulborg Svart 14.November Link til dette innlegget Svart 14.November Steike, dette blir bedre enn bra. Utrolig flinke dere er , gøy å se at noen tar vare på og oppgraderer skutene sine.. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November Gulborg skrev for 1 time siden: Steike, dette blir bedre enn bra. Utrolig flinke dere er , gøy å se at noen tar vare på og oppgraderer skutene sine.. Mange takk Gulborg 😎💪 Her skal det bli bedre en det var iallefall 😁 fra trevirke til komponenter. Når våren kommer skal motoren for service og double racor 900 filtrering hvis jeg rekker 😄 morro du svinger innom her og kommenterer ! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November FØR Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November Og etter 😎 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 14.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November Denne tlf holderen skal dekke over gamle plotteren har stått slik gamle hull blir dekt over av en praktisk heltre teak plate til oppbevaring av tlf og div 😎👍 Bilder kommer når den er montert Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
KH Scand Svart 14.November Link til dette innlegget Svart 14.November Imponerende arbeid dette her Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 14.November Link til dette innlegget Svart 14.November Som gammel maler, er jo dette en fryd for øyet. . Hvilke fremgangsmåte bruker du. Sikkert interessant for flere dette Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 14.November Link til dette innlegget Svart 14.November Dette var mye bra arbeid 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November KH Scand skrev On 14.11.2025 at 17.01: Imponerende arbeid dette her Sinvano skrev On 14.11.2025 at 23.44: Dette var mye bra arbeid 😊 Tusen takk ! Hyggelig og høre 😊👍 og ikke minst fantastisk dere kommenter og kommer innom forum tråden her ! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November Gulborg skrev On 14.11.2025 at 19.17: Som gammel maler, er jo dette en fryd for øyet. . Hvilke fremgangsmåte bruker du. Sikkert interessant for flere dette Først og fremst så slipper jeg helt ned slik jeg kan behandle treverket "riktig" 😊 Unntak om Klarlakken er god og bare ripette. innsiden av dashbordet med kopp holderen har jeg kun mattet godt ned med 240-340 papir og penslet 2 strøk fordi lakken var god. Utsiden derimot var fukt preget og slipt dårlig så treverket fikk hologram mer ( samme som en dårlig polert bil) Bruker man osilerende rundt gående slipemaskin så fester korningen det til papiret og lager runde osilerende riper som lager stygge merker og riper. Samtidig matter den ned tre strukturen når man sliper istedenfor slipe med treverket. Får en kjempe fin glans i treverket on man gidder følge regla fra 120-340korning og slipe med treverket naturligvis. Flere lag med lakk trengs og matte mellom vært strøk :) bruker eldre type 3 stjerners gulvlakk halvblank med rask herding. Test alltid produktet før man påfører i tilfelle den ikke herder skikkelig. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November Da var "Hanskerommet" montert. Noe knotter bestilt fra Ali Express også monterer jeg på messing tupp fra Marine forhandler så ser dem oem ut 👍 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November "BILDE FØR" LIKER IKKE ledninger som henger og slenger så limte på noen vinkler for gjøre det mere ryddig og brukervennlig ved inspeksjon. På x fineer platen ( som er behandlet til orientering 😉) skal nmea2000 seatalk nettverket monteres . Ais er en trak b350 som jeg driver og omprogramerer til nytt Mmsi Nomr og kallesignal. Lagt og egen kurs med strøm opp hitt " da veit jeg systemet har en politelig kilde og ikke strømtyver fra andre kilder... Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 17.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November Da kom sikringene 100a til Dc-Dc laderen og koblet opp! Nå mangler bare sence ledninger til laderen slik den skrur seg av og på automatisk etter under 13,3volt. Voitronic laderen har mange forskjellige systemer og er veldig smart. Trur den skal bli en god upgrade til 200a skanbat batteriet. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Da var pynte plata ferdig til førerplassen slik kaptein kan alltid ha plan B kartet sitt tilgjengelig på tlf. Denne skal som sagt dekke over gamle hull i dashbordet og være funksjonell. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
larsand Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November blir bra dette.. jeg har byttet ut litt treverk i nimbusen. har brukt eik baderomsterskler å limt sammen da disse er ferdig tørket Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 19.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November larsand skrev On 18.11.2025 at 9.45: blir bra dette.. jeg har byttet ut litt treverk i nimbusen. har brukt eik baderomsterskler å limt sammen da disse er ferdig tørket Ja ikke sant fantasien setter grenser ! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 19.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November Idag kom copi filter av Racor 1000 Dæven dissa var større en forventet 😄 Sammenlignet med racor 500 filter til mindre båter. Tenkt og bygge double racor filtrering system med vende ventil hvis man får motor stopp Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Gullfisk Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November Her er det mye fint arbeid og stor fremdrift👍. Jeg syntes jeg tok i med et Racor 900 i min båt, men du har jo fått to reservetanker du nå… Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Gullfisk skrev On 19.11.2025 at 22.29: Her er det mye fint arbeid og stor fremdrift👍. Jeg syntes jeg tok i med et Racor 900 i min båt, men du har jo fått to reservetanker du nå… Ja! jeg har vist 450liter diesel og 2x racor tanker til reserve! haha jaja filterne koster jo omtrent like mye så why not.. tenker kjøre 10 micron immat dem er så store? men ja dem var MASSIVE! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Kjøpte brukt ais på finn! men få omprogramert den om er ikke like enkelt som raymarine ais700 class b ais sender! den er det mulig og skifte mmsi nomr uten betale eller levere til levrandøren sin. ( hadde slik ais i gamle båten NIDASEA! ) Er du interessert og bytte navn eller mmsi nomr i raymarine ais700 kan du følge noen råd herifra https://www.cruisersforum.com/forums/f13/diy-mmsi-re-programming-169815-9.html IALLEFALL! Ettter betalt lisens fra em trak (reset ais sender) og ny lisens fra telenor kystradio med nytt kallesignal og mmsi nomr er ais senderen min ready to go! lagde lite sammendrag under slik andre kan se fremgangsmåten. ikke vanskelig men koster 600kr. verdt det! Dett er sikkerhet folkens :) Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November bilder neste side! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.