Jump to content

Koblingsskjema for Victron Argofet skillerelé med 2 batteribanker

Helge Klinge

Recommended Posts

Hei alle,
Jeg har en Mørebas 8400 DL og skal koble dynamoen til batteriene. Jeg har et startbatteri og et forbruksbatteri. Jeg vil kjøpe et Vicron Argofet skillerele og så lurer jeg på om noen har et koblingsskjema som jeg kan bruke?
I vedlegget finnes et forslag som ser lovende ut etter min mening - mener jeg har funnet det her inne på baatplassen.no, men husker ikke hvem som la det ut her. Det eneste er vel at det mangler en jordingsforbindelse fra skillereleet.
Fint hvis noen elektrokyndige personer kan kommentere dette og komme med forslag om det er OK, eller trenger noen endringer..
mvh
Helge

Koblingsskjema med skillerele og to batterier.png

Synes ikke at dette ser helt riktig ut. Enten man skal benytter skillerele, eller batteriisolator, så bør man vel følge produsenten sitt opplegg for koblingsskjema. Har aldri koblet opp noen av disse to, men prinsippet bør vel uansett være at først så har man en 100% angivelse av det produktet man skal bruke, og så går man gjennom produsentens koblingskjema og øvrig teknisk dokumentasjon for det produktet man har valgt.

https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/cyrix-battery-combiners

https://www.victronenergy.no/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

Hei, først og fremst takk for responsen og så vil jeg jo gjerne vite hva som ikke ser helt riktig ut?

Jeg har Victron sin bruksanvisning og koblingsskjema, se vedlegg og deres koblingsskjema ser dere nedenfor.

Her er deres løsning når man har 3 batterier-jeg har bare 2. B+ koblingen tror jeg ikke jeg trenger, men skal sjekke det. På skissen jeg fant her inne for en tid siden er det ikke tegnet en jordingskabel fra skillereleet, men det skal på plass selvfølgelig.

Jeg takker for alle innspill som kan hjelpe meg her slik at koblingene blir korrekte.

Vis, eller forklar, gjerne på en detaljert måte, hvis det noe feil med koblingsskjemaet jeg la ut her. 

mvh

Helge

image.png.55a3a76302ace3b016d815b0601dee80.png

Ja, da har vi jo riktig dokumentasjon:

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Argofet-EN-NL-FR-DE-IT-ES-SE-TR.pdf

Og så må man se denne informasjonen i sammeheng med hvordan dynamo og batteri vanligvis er koblet opp:

https://elombord.no/prim-elsystemer/dynamo/

Hvis man så også visste eksakt hvilken dynamo det dreier seg om, så er man vel et par steg videre.

Du trenger egentlig ikke vite så mye mer om dynamoen enn at du kopler opp som du foreslo over, inkludert en liten minusleder til selve Argofet som du påpekte. Om dynamo da ikke lader så trenger den antakelig spenning på B+ for å starte. Det ordnes ved å gi den spenning fra tenningslås/D+ via den siste lille ‘stiften’ på Argofet som heter IG (om jeg husker rett navn). Dette står også greit beskrevet i arket som følger med Argofet.

Hovedbryter på minus er effektivt for å legge alt dødt, men kan også være greit å ha minst en til slik at du kan ha ‘kun forbruk’ ved landligge. Det vanligste er vel en på start og en på forbruk på pluss-sida. Ingen grunn til å fore dynamo og evt andre komponenter på motoren med strøm når en ligger surret fast. 

Yanmar 4JH-HTE, da spørs det jo om vi ikke har et koblingsskkjema å gå iut i fra på side 146-147:

https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanual/JH_series_OPM_0AJHM-M00201.pdf

Noen som har tid til å kikke på om dette blir rett? (Har det litt travelt akkurat nå.)

Det ser jo forholdvis enkelt ut, men hvis man går opp til fagprøve i et hvilket som helst elektrofag, så er jo grunnprinsippet for "faglig utførelse" og "bestått" at man har lagt til grunn og kan forklare og risikovurdere produsentens dokumentasjon. Hvis man "bare vet", eller "tror", uten utgangspunkt i nødvendig dokumentasjon, da er det jo vanligvis stryk.

Helge Klinge skrev for 20 timer siden:
Hei alle,
Jeg har en Mørebas 8400 DL og skal koble dynamoen til batteriene. Jeg har et startbatteri og et forbruksbatteri. Jeg vil kjøpe et Vicron Argofet skillerele

Kanskje litt flisespikkeri, men Argofet er egentlig ikke et relé. Det er felteffekttransistorer som slipper strøm gjennom bare én vei (en elektrisk "ventil"). Den kobler altså ikke inn og ut ved gitte spenninger, men ligger inne hele tiden. Derfor må også startbatteriet lades gjennom Argofet (som skjemaet ditt korrekt viser). Det sikrer at startbatteriet ikke kan tømmes fra forbrukssiden. Ulempen er at det kobles en ekstra komponent mellom dynamo og startbatteri. Et brudd i denne forbindelsen kan skade dynamoen. Derfor foretrekker noen av oss DC-DC ladere eller VSR. 

30 minutes ago, J-Å said:

Kanskje litt flisespikkeri, men Argofet er egentlig ikke et relé. Det er felteffekttransistorer som slipper strøm gjennom bare én vei (en elektrisk "ventil"). Den kobler altså ikke inn og ut ved gitte spenninger, men ligger inne hele tiden. Derfor må også startbatteriet lades gjennom Argofet (som skjemaet ditt korrekt viser). Det sikrer at startbatteriet ikke kan tømmes fra forbrukssiden. Ulempen er at det kobles en ekstra komponent mellom dynamo og startbatteri. Et brudd i denne forbindelsen kan skade dynamoen. Derfor foretrekker noen av oss DC-DC ladere eller VSR. 

Ja, det er selvfølgelig korrekt. Synes heller ikke at det er flisespikkeri, men helt nødvendig å forstå hvordan tingene fungerer. Og det skader selvfølgelig ikke å ha en fullstendig dokumentasjon på plass, slik at man kan gjøre en god nok riskovurdering, inklusive også risiko for å skade dynamoen. Ved første øyekast så kan det jo ellers se ut som at det er et samsvar mellom Yanmar sitt koblingsskjema og det første forslaget over. Men hva med den tilkoblingen til dynamoen, som på Victron sitt koblingsskjema er merket D+(61), hvordan kobler man dette i forhold til Yanmar sitt koblingsskjema? (Kunne ikke se det i farten.) 

Eller, siden det "bare" dreier seg om en "diodekobler", blir det da så enkelt at koblingen som er merket D+(61) utgår?

Det ville vel også være en fordel å utarbeide en løsning for batteribryter som følger "bransjestandard"? Dette har jo også med sikkerhet å gjøre.Ville valgt en batteribryter på pluss for begge batteriene. (Tror jeg.)

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Yanmar 4JH-HTE, da spørs det jo om vi ikke har et koblingsskkjema å gå iut i fra på side 146-147:

https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanual/JH_series_OPM_0AJHM-M00201.pdf

Om det er en Yanmar 4JH-HTE trådstarter har, så er den linken feil. Jeg har selv en Yanmar 4JHE og komplett servicemanual som dekker 4JHE, 4JH-TE, 4JGH-HTE og 4JH-DTE. Den har jeg scannet og den finnes her.

Direktelink til det elektriske i kapittel 9 her, og til selve dynamoen her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Arne2 skrev 1 time siden:

Eller, siden det "bare" dreier seg om en "diodekobler", blir det da så enkelt at koblingen som er merket D+(61) utgår?

@Fantino har forklart bruk av D+ (men jeg tror tilkoblingen på Argofet er merket "Energize"). Det er L på dynamoen som er D+(Ladelampe).

Chatgpt:

Sitat

Typical Yanmar / Hitachi Alternator Terminals

Terminal Label Function Wire size / type
B Battery output Heavy output cable to battery + or starter solenoid post Large (8–10 mm² or #8–#6 AWG)
L Lamp Charge warning light / alternator excitation Small (1 mm²)
R Regulator / Sense Voltage sensing or ignition input Small (1 mm²)
E or ⏚ Earth / Ground Case ground or negative terminal Small to medium (2.5–4 mm²)

1 hour ago, Lars H. said:

Om det er en Yanmar 4JGH-HTE trådstarter har, så er den linken feil. Jeg har selv en Yanmar 4JHE og komplett servicemanual som dekker 4JHE, 4JH-TE, 4JGH-HTE og 4JH-DTE. Den har jeg scannet og den finnes her.

Hei,

Først og fremst-takk for alle gode innspill-jeg vil helt klart ta hensyn til dem. Det er masse flinke folk her inne-så takk skal dere ha.

Jeg har en 4JH3-HTE som jeg kjøpte for noen få år siden. Den starter fint og går som en symaskin.

Jeg har koblet to saftige kabler til + og minus på dynamoen-mener kablene er 35mm2. Toks et bilde for noen få år siden for å få verifisert hva som var + og - på dynamoen, se nedenfor.

Så lurer jeg på om jeg har koblet riktig når det gjelder kablene fra dynamoen?

mvh

Helge

image.png

Vanskelig å si uten å se merkingen. Det er jo sannsynligvis koblet riktig hvis du har lading, men det er viktig å vite hva som er pluss og minus leder hvis du skal koble inn Argofet mellom dynamo og batteri.  Du kan evt. måle med et multimeter hvis du er usikker. Men + er vanligvis en tykk rød og koblet til terminal merket B, B+; BAT+ eller lignende.  Den tynne blå med røde striper er trolig D+(L). Om du trenger å bruke den, kan du sjekke om den har noen få volt når motoren står stille med tenningen på, og stiger til over 12V når motoren startes.

Ligner på denne. Stator voltage  er trolig til turtellerv02_3E501C6CC358A851A64DAC5B3BD2704E.png

image.png.f4ef637b4cf79bebb767b47828bf62e7.png

3 hours ago, Lars H. said:

Om det er en Yanmar 4JGH-HTE trådstarter har, så er den linken feil. Jeg har selv en Yanmar 4JHE og komplett servicemanual som dekker 4JHE, 4JH-TE, 4JGH-HTE og 4JH-DTE. Den har jeg scannet og den finnes her.

Hei,

Først og fremst-takk for alle gode innspill-jeg vil helt klart ta hensyn til dem. Det er masse flinke folk her inne-så takk skal dere ha.

Jeg har en 4JH3-HTE som jeg kjøpte for noen få år siden. Den starter fint og går som en symaskin.

Jeg har koblet to saftige kabler til + og minus på dynamoen-mener kablene er 35mm2. Toks et bilde for noen få år siden for å få verifisert hva som var + og - på dynamoen, se nedenfor.

Så lurer jeg på om jeg har koblet riktig når det gjelder kablene fra dynamoen?

mvh

Helge

Takker for svar igjen fra J-Å. Jeg får ta en prøvestart snart og måle med multimeter hva som skjer.  På bildet der det står battery - er det pluss?  Håper jo alt er OK og det er godt å ha noen elektrokyndige som kan rettlede meg i riktig retning.

mvh

Helge

3 hours ago, Lars H. said:

Om det er en Yanmar 4JGH-HTE trådstarter har, så er den linken feil.

Ja, det var feil link i fra min side. Jeg var nok alt for rask, i den svingen, så veldig bra at du oppdaget det. Ser ut til at du er enig i prinsippet om at det stedet man starter, det er med riktig dokumentasjon :-)

Men blir det ikke da koblingsskjemaet på side 9-3 og 9-22 i manualen som er utgangspunktet for oppkoblingen, og som så må kombineres med koblingskjemaet til Victron?

Hei, til Arne2 - det blir sikkert en kombinasjon mellom koblingsskjemaet på side 9-3 og 9-22 i manualen som blir  utgangspunktet for oppkoblingen, og som så må kombineres med koblingskjemaet til Victron

Jeg mener jeg har gjort det korrekt med de kablene jeg allerede har koblet til dynamoen. Rød kabel koblet til BATT på dynamoen og svart  kabel til ground/jord på dynamoen.  Så blir det å kombinere med koblingsskjemaet til Victron. Alt i alt- ikke så ulikt det jeg startet ut med, men det blir noen justeringer ser jeg.  Jeg trenger kanskje litt hjelp senere til å forstå koblingsskjemaene i manualen hvis noe skjærer seg, men jeg tror jeg har gjort det riktige, men jeg vet jo ikke 100% ennå. 

Kanskje det er noen funksjoner jeg ikke har fått med meg, men forsøker uten først.

Til J-Å. Når jeg starter motoren har jeg alltid kabel(svart 50mm2) fra motorblokk til minus på batteriet. Jeg kan litt elektro, men er ingen ekspert-så takker mye for dere som kan mye mer enn meg , noen av dere er sikkert eksperter på faget antar jeg... Igjen, jeg vil takke så mye for kunnskapen deres og for all hjelp!

mvh

Helge

Helge Klinge skrev 1 time siden:

Til J-Å. Når jeg starter motoren har jeg alltid kabel(svart 50mm2) fra motorblokk til minus på batteriet.

Ja, men din dynamo ser ut til trenge en egen minuskabel til motorblokken. Og ut fra bildet ser det ut til at du har det. Det kritiske for deg nå er at den kabelen som går fra BAT nå skal gå fra Argofet. Og så må du ha en ny kabel fra BAT til Argofet in.  Disse to kablene må absolutt ikke løsne eller svikte på annen måte. Dynamoen skal alltid ha belastning. Resten følger av skjemaet. 

Her er litt lesestoff, hvis du vil se på mer avanserte løsninger:

https://www.victronenergy.no/dc-dc-converters/orion-xs-dc-dc-battery-chargers

https://www.victronenergy.no/batteries/12,8v-lithium-superpack#downloads

Bare hyggelig hvis du får noe ut av kommentarene, men enda hyggeligere hvis du etterhvert oppdaterer med ferdigstillt løsning.

Hei J-Å, takker for responsen igjen. Jeg har koblet en svart 35mm2 kabel på ground/jording på dynamoen. Den kabelen kobler jeg til motorblokken. Jeg er klar over at den røde kabelen fra BATT på dynamoen skal kobles til Argofet(input). Så er det vel en rød kabel fra Argofet(Output1) til startbatteriet og en rød kabel fra Argofet(Output2) til forbruksbatteriet.

Jeg tenker på å bruke 35mm2 kabler der også. Så er det en del svarte minuskabler som også skal monteres. Jeg er litt konservativ når det gjelder tverrsnittet på kablene og tror de skal bli tykke nok, men er åpen for innspill fra dere.

Ellers takk for mer lesestoff mht mer avanserte løsninger.

mvh

Helge

Minus går stort sett som før, dvs. du må jo koble sammen minus mellom startbatteri og forbruksbatteri. Og så viser jo ikke det Argofet skjemaet hovedbrytere og evt sikringer.  Den minuskabelen til Argofet behøver ikke ha så stort tverrsnitt, det er bare for å forsyne selve boksen.

Det kan være greit å ha en nødkobling for å starte fra forbruksbatteriet. Det kan gjøres ved at forbruksbatteriet får en OFF, 1, 1+2 ,2 bryter. Jeg pleier å koble  bryteren "omvendt", slik den bare håndterer forbruksbatteriet. 1 (nødstartstilling) kobler da forbruksbatteriet  til starter, mens 2 kobler forbruksbatteriet til forbruk, og 1+2 kobler begge sammen (denne stillingen kan også brukes til nødlading av forbruksbatteri når Argofet svikter). Fordelen med å gjøre det på denne måten er at det ikke er noen risiko med å snu bryteren feilaktig til OFF når motoren går (med intensjon om å velge 1+2 nødlading f.eks.). Startbatteriet har da sin egen enkle bryter som ikke røres når motoren går.

12 hours ago, J-Å said:

Det kan gjøres ved at forbruksbatteriet får en OFF, 1, 1+2 ,2 bryter.

Men hvis man velger å bruke en slik 3 posisjonsbryter, så behøver man jo heller ingen ting annet. Da kan også behovet for et skillerele, eller isolator utgå, hvis man gidder å styre lading og forbruk manuelt. Har hatt en slik kjempenkel løsning på begge de to siste seilbåtene, og det har da fungert helt problemfritt. Uansett hva man velger så bør man jo ha ett komplett koblingsskjema og men klar forståelse av hvordan tingene fungerer. Jo enklere, jo bedre, det er nå mitt syn på saken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...