Arne2 Svart Mandag 11:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:18 Ja, det er i prinsipp 3,5 måter å oppnå en nødvendig funksjonalitet på: 1. Skillerele. 2. Diodebasert isolator. 3. 3-Veis bryter. 4. 2 enkle batteribrytere. Har aldri brukt noen av disse "avanserte løsningene", alternativ 1 eller 2 og har ikke savnet dem på noen måte heller. Den første seilbåten jeg hadde, hadde 2 enkle batteribrytere, ett for hvert batteri. Det fungerte 100% og fordelen med en slik løsning, det er jo at også blir 100% umulig å ikke forstå hvordan løsningen fungerer. De to neste båtene hadde en slik 3 veis bryter, og det fungerer også helt fint. På den båten som jeg har nå, så kan man for eksempel bruke bryteren i posisjon 2 hele tiden og så bruke forbuksbatteriet både til forbruk og start av motor, så lenge det er strøm på forbruksbatteriet. Så holder man batteri 1, startbatteriet fulladet og i beredskap, og skulle forbruksbanken være tom en dag, så skrur man over i posjon 1, og så har man både forbruk og start i fra "startbatteri". På denne måten så blir startbatteri egentlig bare "reservebatteri". Setter man bryter over i posisjon 1+2, så lader man begge batteribankene, men er den ene banken flat, så er det vel ikke så lurt å koble sammen før motoren går. Med en liten motor på 25 hester og ditto startmotor, så er det jo ikke noe problem å få tingene til å fungere på denne måten, og i min båt så kan jo forbruksbatteriene levere minst like mye startstrøm som startbatteriet. På de 3 båtene som jeg har hatt, så oppdaget jeg jo sånn litt etter hvert, at det bare dreide seg om at man har koblet 2 batteribanker i parallell, via mekaniske brytere, og at disse batteriene leverer spenning of strøm til akkurat de samme kursene og på den båten som jeg har nå, så kan vel "forbruksbanken" levere sånn omtrent dobbelt så mye startstrøm som startbatteriet. (Nokså like standard AGM batterier, 70 Ah til start og 2x100Ah til forbruk.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 11:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:38 Jeg må innrømme at bruk av slik bryter/vender med 1, 2, 1+2 og AV kan fungere problemfritt og enkelt, forstår jeg ikke. Selv har jeg "gammeldagse" skilledioder, og da går alt av seg selv. Batteriene tar til seg det de selv vil ha av lading og kan ikke tappe ut hverandre (er helt skilt fra hverandre), og det er ikke noe jeg selv må huske på. Jeg har også en sensekabel fra dynamo til forbruksbatteriet. I tillegg har jeg hovedbryter på hvert batteri som jeg slår av når jeg forlater båten, og det klarer jeg å huske på å gjøre. Dette har fungert i snart 40 år (med de samme skillediodene). Argofet er egentlig det samme, bare med litt mindre tap. Skulle mot formodning startbatteriet streike, har jeg en løs startkabel liggende. Dermed blir det å slå på de to hovedbryterne når jeg kommer i båten, bruke den og slå av bryterne når jeg fortøyer i hjemmehavnen, enten jeg har vært ute på en kveldstur eller 3 måneders båtferie. Det kaller jeg et brukervennlig opplegg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart Mandag 11:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:41 6 minutes ago, Lars H. said: Skulle mot formodning startbatteriet streike, har jeg en løs startkabel liggende. Synes det blir enklere å stille på 3-veis bryteren enn å bruke startkabler, men smak og behag.. Med 3-veis bryter får man også koblet ut det batteriet som er flatt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 12:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:54 Arne2 skrev 1 time siden: Synes det blir enklere å stille på 3-veis bryteren enn å bruke startkabler, men smak og behag.. Helt klart, men hvor ofte streiker et startbatteri som har et godt laderegime? Jeg har aldri opplevet det siden jeg kjøpte båten i 1987. Hos meg dør startbatteriet (som kun brukes til start) langsomt når det nærmer seg 10 år slik at jeg kan kjøpe nytt i tide. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart Mandag 13:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:41 Arne2 skrev for 22 timer siden: Synes det blir enklere å stille på 3-veis bryteren enn å bruke startkabler, men smak og behag.. Med 3-veis bryter får man også koblet ut det batteriet som er flatt. Ja, spesielt på en seilbåt skjer gjerne det der med at man ikke får start typisk når man trenger motoren mest. Hvis dere leser mine tidligere innlegg nøye, så vil dere se at jeg har koblet 1+2 bryteren litt forskjellig. Men funksjonen blir helt lik. Hos meg er bryteren altså en velger mellom å bruke forbruksbatteriet til start eller forbruk. Da blir altså 1+2 å bruke forbruksbatteriet til begge deler, 1 - blir forbruksbatteri til start (og mørklagt båt), 2 blir normalstilling forbruk til forbruk. Fordelen med dette er at startbatteriet har sin egen "0-1" bryter, som alltid skal stå på når motoren går. Når man dreier på en 1+2 bryter er det nemlig en viss risiko for å bryte for begge batteriene. Med min kobling har det ingen betydning, annet enn at det blinker i lyset. Dynamoen har alltid last fra startbatteriet. Om startbatteriet skulle kortslutte helt, så kan jeg selvsagt isolere dette ved å slå av 0-1 bryteren. Tegning (chatgpt og meg): Sitér dette innlegget Link to post
Helge Klinge Svart Mandag 19:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:55 Hei Lars H., J-Å og Arne2(håper jeg ikke har glemt noen nå) -takker for alle gode innspill. Jeg har fått en del nyttige tips fra dere og må litt i tenkeboksen. Jeg får tegne opp de forskjellige alternativene og tar og (risiko)vurderer dem alle. Ha en fortsatt fin kveld. mvh Helge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.