El barco de Sol Startet 14 timer siden Link til dette innlegget Startet 14 timer siden Jeg er oppvokst i Finnmark og det lå båtene på sjøen hele året. Kun opptak når vi bunnsmurte. Trolig var dette grunnet tradisjon og at det var mest trebåter. Bosatt i Osloområdet ble vår seilbåt vinterlagret på land. Det var liksom slik da det kun var få båter som ble liggende i sjøen. I mine pensjonistår er det blitt motorbåt. Lagres på land. En ihuga båtmann er bøs på meg og hevder en båt er bygget for vann og ikke land. Er det noe forskning på dette? Leser jo om "tørking av båt" ved oppsett. Reelt ? Jeg hører gjerne om erfaring og gjerne om seriøse tester, om det finnes. Akkurat nå sol og sommer....på Tenerife ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Jeg har kun båten oppe hver andre/tredje år for skifte av anoder og flekking av bunnstoff. Men jeg bruker båten daglig hele året da. Her vestpå er det isfritt, så det er ingen utfordring. Men å ha båten på sjøen i Oslofjorden hvis den ligger innefrosset hele vinteren, det ser jeg ikke helt poenget med. Da er det like godt å ta den opp tenker jeg. Tørking er nok oppskrytt for plastbåter. Det er uansett ikke mange litrene skroget klarer å trekke til seg. Og det blir ikke mer over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Tror ikke det finnes noen tester på dette, men har hatt helårs båt på sjøen i 30 år nå, gjevnlig bruk har resultert i få problemer kontra de fleste andre jeg kjenner som har båten i 8 md kaldt opplag. Mistenker at flere båter er stemoderlig behandlet før/ under opplag, derav hylekor og fortvilelse da ting ikke virker i mai. Gjør man en innsats så har båten det helt fint på land, men da mister man også potesielt fine vinterturer. Skal man ha båten på sjøen bør man bo nærme da det krever mye ettersyn, både med vinterstormer, is og snø. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden index skrev for 2 timer siden: Tørking er nok oppskrytt for plastbåter. Det er uansett ikke mange litrene skroget klarer å trekke til seg. Og det blir ikke mer over tid. Man risikerer heller frostsprenging ved å ta båten på land. Om det er en del liter vann i laminatet kan det fort bli en del skader. Altså en normal båt i god stand vil ikke frostsprenge, men om det har vært dårlig reparerte skader, etc, kan disse bli verre av å ha båten på land (har selv opplevd dette). Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.