Gokaill Startet 5.November Link til dette innlegget Startet 5.November Hallo, Driver og vurderer innkjøp av liten og gammel sjark til fritidsbruk. Med mål om å fiske for maksgrense på 50 000 kr per år, samt fiske til eget bruk. Er det noen som kan gi noen råd til en nybegynner på hvor mye man kan forvente i utgifter per år? Båtplass og forsikring har jeg kontroll på, men hvor mye man må forvente å bruke utover dette blir for meg vill gjetning. Må tenke meg to ganger om før jeg kjøper noe som kan bli veldig dyrt i lengden. Har budsjett på 200-300k. Synes denne var litt stilig, selv om den er litt over budsjett: https://www.finn.no/415084801 Må vel ikke nødvendigvis være en sjark, men jeg synes nå de er så stilige - tenker no å gjøre dette mest for hobbyens skyld tross alt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Mulig @Karlsenkystfiske har noen tips om han er aktiv her fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Skal du drive med garn bør/må du ha en sjark ellers blir du bare plaget. juksa? Billig. Garn og teiner blir fort dyrt. Både i anskaffelser av bruk og rigging av båt.. hydraulikk, aluminium på dekk osv. men når alt er opp å går er det jo ikke mye ekstra kostnader annet enn normalt vedlikehold og diesel. Jeg tenker som så at de 50k dekker alt. Så gratis hobby og masse fin sjømat med hjem slipp annenhvert år, utbedringer av båt, oljeskift og diesel. Samt båtplass, parkeringsavgift og forsikring. men mye avhenger jo hvor i landet du bor. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Driver sjark på heltid for øyeblikket, men i en skala som er en god del høyere enn ditt mål. Men jeg kan hvertfall si at det er helt umulig å komme med en fasit på utgifter. Utgiftene i din klasse vil normalt holde seg en plass imellom 10.000kr og 500.000kr i løpet av ett år. Hvorfor et slikt spenn, lurer du sikkert på. Det er fordi om du er heldig, så kan du ha båt lenge uten at du har noe trøbbel, og da er det ikke så store utgifter. Men når du velger å kjøpe en gammel og godt brukt sjark, så finnes det ingen garanti på hvor lenge ting varer, og plutselig står du der for eksempel med en havarert motor. Jeg kan jo ta et lite eksempel hos meg. Jeg har nå ligget i opplag siden i august og rett før jeg la båten i opplag, så røk forbruksbatteriene mine. Med to store batteri på 235ah hver, så kostet dette meg 15.000,-. Nå for to uker siden, så kom jeg ombord til en sort olexskjerm. Det viste seg at Olexen hadde tatt kveld. Dette kostet meg ytterligere 40.000,- og få fikset. Så da har jeg nå brukt 55.000,- i reparasjoner imens båten har ligget i opplag og jeg ikke har tjent ei krone i mellomtiden. Så og komme med noe godt estimat på utgifter er veldig vanskelig uten å vite stand på båt pg driftsgrunnlaget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Meget fornuftig herr @bellen. Selv om jeg ikke kommer nærmere fiske enn å hente opp en bit laks fra fryser'n, ville jeg nok anslått kr. 50000/år som et minimum. Absolutt minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November 51 minutes ago, bellen said: Men når du velger å kjøpe en gammel og godt brukt sjark, så finnes det ingen garanti på hvor lenge ting varer, og plutselig står du der for eksempel med en havarert motor. Hvis det er snakk om en hobby uten det helt store omfang, så ville jeg nok ha vurdert noe så enkelt som ei gammel plastsjekte med en motor som er i god stand. Når det er veldig enkle systemer og få ting som kan gå i stykker, og man eventuelt klarer å fiske for 50.000,- så har man raskt et lite overskudd. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Hulda skrev 8 minutter siden: ville jeg nok anslått kr. 50000/år som et minimum. Ja, det er nok et ganske reelt tall. Da er han på samme beløp som du har lov til å fiske for på fritidskvoten. Så kommer diesel, forsikring, havneutgifter og fiskeutstyr i tillegg. Så da blir dette et minusprosjekt. Selv budsjetterte jeg for 100.000 i reparasjoner i år, men foreløpig ligger jeg på kanskje nærmere 500.000 i år på grunn av uforutsette ting. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Blir litt feil å sammenligne en 35 foter og en malo 22 da. Men at ting kan bli kostbart er helt sikkert, selv med en liten båt. ser bare hvor mye mer omfattende hydraulikkanlegget er i min nåværende båt med tannhjulspumpe. Stor tank, sikkerhetsventil, retningsvelger for nødstopp, og de ekstra slangene alt det medfører. Sammenlignet med min forrige hvor jeg hadde en vtm42 pumpe med alt innebygd. Slange tur og slange retur, ferdig. 2-3 liter olje kontra 40 liter. Men har man en enkel og grei båt med motor av nyere dato så kan man komme billig unna med båtholdet. Mindre ting som kan gå galt betyr mindre uforutsette utgifter i årenes løp Sitér dette innlegget Link to post
Gokaill Svart 8.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November Tusen takk for svar alle sammen, setter stor pris på hjelpen og all tips. Ja, jeg tenker en relativt liten sjark, noe ala båten jeg lenket til, en Malo 22 fot. Men de jeg har sett på er ofte 40 år gamle, men gjerne med nyere motor. Jeg er forberedt på at det kan oppstå uforutsette kostnader for flere titusen kroner, men at det kan havne på flere hundre tusen kroner hadde jeg kanskje ikke sett for meg. Hva slags reparasjoner er det da snakk om? En annen ting er om båten er like utsatt for feil dersom den ligger mye i havn (noe den vil gjøre, da dette blir fritidsbruk)? Hvis det er reelt med utgifter på 100k+ hvert år (eller noen år) så tror jeg jeg dette prosjektet blir upopulært på hjemmebane og at jeg må vurdere en litt enklere båt😂 Sitér dette innlegget Link to post
Gokaill Svart 8.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November Og ja, jeg tenker kun å rigge for juksa. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Vet ikke hvor værhardt det er der du tenker å fiske men kjøl, vridbart og mesan er jo en sikker vinner uansett da. Men er det i litt skjermet farvann kan man jo ha liksågod nytte av en pilothouse båt med påhenger. Ei ordentlig spylepumpe, sløyekar og et sæplast kar på dekk så har man igrunn det man trenger. Og juksamaskina da støtter uansett valget på en ordentlig sjark. Få haler/spill i senter helst foran senter på båten så blir det enklere å dra line, teiner og garn når hobbyen har tatt helt av. ang 6 sifrede utgifter så regner jeg med det dreier seg om store garnhalere som havarerer eller annet utstyr som man finner på større sjarker. Det begrenser seg egentlig til motor og gir evt propellanlegg hvis man har mindre båter, som kan være kostbart å skifte ut/overhale. Men har man mulighet å ordne ting selv så trenger ikke båtholdet bli dyrere enn man ønsker. Uforutsette ting skjer jo med alt som snurrer rundt men sånn er det bare malo har solide båter. Selv har jeg en grimsøy 29, som jeg er veldig fornøyd med. Den har lillebrødre på 26 og 23 fot som kan være mer aktuelle for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November Ang båt i havn, så har jeg avfukter og en frostvakt i lugaren. Det holder det tørt og fint for elektronikken. Har og ei frostvakt i maskin (elektriske greier der og) for å sirkulere luft og holde det tørt. Ellers har den ikke vondt av å ligge i ro. Såklart hvis du tenker vinteropplag på 5-6mnd så kan man jo gjøre tiltak men. Brukes båten en gang i måneden eller mer så er det bare normalt vedlikehold som gjelder. Og påse at ferskvannssystemer er frostsikret osv. våt eksos og varmeveksler byr jo på saltvann i systemet og dertil fare for frost, så tørr eksos og kjølesløyfe er å foretrekke (sjark). Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November 4 hours ago, Gokaill said: Og ja, jeg tenker kun å rigge for juksa. Det kan man jo få til i fra nær sagt hvilken som helst båt. De blir det å finne en båt som er så enkel at den gir driftsutgifter på 25.000,- så kan man ha et overskudd på noen tusen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Gokaill skrev On 8.11.2025 at 14.28: Hvis det er reelt med utgifter på 100k+ hvert år (eller noen år) så tror jeg jeg dette prosjektet blir upopulært på hjemmebane og at jeg må vurdere en litt enklere båt😂 Da skal du ha maksimal uflaks om det er normen. En tusenlapp i måneden til diesel, 4-5.000,- for årlig opptak inkl anoder og bunnstoff, og en tusenlapp eller to for årlig service. Utgifter utover dette tenker jeg vil være ting som går i stykker (som de ikke gjør hele tiden), og investeringer i nytt utstyr. De fleste av disse utgiftene styrer du greit selv. Jeg har 50 år gammel båt, bruker den hver dag, og det kan gå flere år mellom hver gang noe uforutsett oppstår. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.