Jump to content

Hva finnes av brukbare Baugmotor for 19fots båt uten å tømme lommeboka helt?

Okkaby

Recommended Posts

Siden vi sliter med mye strøm her i området, så vurderes det kjøp av Baugmotor, så en kan ligge i ro i 2-3 knops strøm.

Lowrance å Garmin har jo fine, men svin dyre. Minn Kota har noe i alle prisklasser.

Så har vi Motor Guide med feks XI5. Noen som har erfaring med denne? Er jo fornuftig priset for feks 

Må ha GPS styring, så den holder posisjonen å en kan fiske med Agn..

Motorguide Xi3 og Xi5 kommer begge i både ferskvanns og saltvanns utgaver. Motorguide er nå et firma i Navico divisjonen av Brunswick, det er også Simrad og Lowrance, så disse motorene integrerer med din Elite FS. 

Team Colibri har mye erfaring med disse og kommer sikkert til å svare. Du kan også ringe til Mjøsservice og snakke med Stener som har solgt disse motorene i mange år. 

abbor skrev 32 minutter siden:

Motorguide Xi3 og Xi5 kommer begge i både ferskvanns og saltvanns utgaver. Motorguide er nå et firma i Navico divisjonen av Brunswick, det er også Simrad og Lowrance, så disse motorene integrerer med din Elite FS. 

Team Colibri har mye erfaring med disse og kommer sikkert til å svare. Du kan også ringe til Mjøsservice og snakke med Stener som har solgt disse motorene i mange år. 

Ja så Mjøsservice har de, men ser ut som de kun har påhengs varianten nå. Baugmotor var ikke tilgjengelig på siden deres lengre.

Eneste dumme her, er at de er 24V, så må evt bygge en lithium bank i vanntett boks, som kan lades hjemme, samt finne måte å feste den  til dekk fremme. Enkleste hadde vært 12V, siden jeg har goe kapasitet der, med 2x75ah som enkelt kan utvides til 3x75.

Trodde jeg postet på fiskersiden.no, drev på begge sider samtidig. Her på baatplassen.no kommer nok ikke Team Colibri til å svare, men du kan sikkert få kontakt med han på andre måter. 

Mjøsservice skaffer nok sikkert det du ønsker. 

En 12V motor gir for lite skyvekraft, for litt større båter så trenges 24 eller 36V. 

Motorguide produseres vel ikke lenger. Der har vel Lowrance sine egne motorer tatt over. Men de er dyre …

De billigste er vel Watersnake eller Haswing. Sistnevnte tror jeg ikke selges i Norge, men finnes på Drev.se

De rimeligste fra Minn Kota koster ikke så

mye mer, men det er ferskvannsvarianter.

saltvannsmodellene er noe dyrere. 

abbor skrev 3 minutter siden:

Trodde jeg postet på fiskersiden.no, drev på begge sider samtidig. Her på baatplassen.no kommer nok ikke Team Colibri til å svare, men du kan sikkert få kontakt med han på andre måter. 

Mjøsservice skaffer nok sikkert det du ønsker. 

En 12V motor gir for lite skyvekraft, for litt større båter så trenges 24 eller 36V. 

Får fin tenke litt på batteri løsning. Må nok uansett bli et lithium. Men dårlig med plass for lagring av dette fremme. Så må trekkes kabler akter. Men fremdeles holdes i så liten størrelse som mulig.

TåT skrev 2 minutter siden:

Motorguide produseres vel ikke lenger. Der har vel Lowrance sine egne motorer tatt over. Men de er dyre …

De billigste er vel Watersnake eller Haswing. Sistnevnte tror jeg ikke selges i Norhen, men finnes på Drev.se

De rimeligste fra Minn Kota koster ikke så

mye mer, men det er ferskvannsvarianter.

saltvannsmodellene er noe dyrere. 

Har nå et bra utvalg av Motorguide her

https://www.sportfishtackle.no/no/marinelektronikk-bat/el-motorer/baugmontert-el-motor#{"FVarum":"Motorguide"}

Samt Mjøssservice selger deres påhengs variant.

Ja er det med Minn Kota at deres SW variant er passe dyr. Å her er det 100% saltvann. Eneste ferskvann, er når båten ligger i båsen i elveutløpet mellom ture ut.

TåT skrev 5 minutter siden:

Jo’a, men begge saltvannsutgavene er utsolgt, og slik jeg har forstått kommer de ikke igjen. 

TåT skrev 1 minutt siden:

Ser også ut til at Mjøsservice ikke har baugmonterte varianter inne 

Så ikke det før nå med utsolgt. Ja så de kun hadde påhengs inne hos Mjøs.

Å Lowrance sin model, blir i overkant dyr, for de ca 15 ture på år hvor den evt skal brukes.

Men ser denne er inne. Men er 12V men ser ut å ha bra kraft.

https://seatronic.no/patriot-marine-hydra-skypoint-54-baugmontert-elektrisk-motor-65lb-nms740960

abbor skrev 11 minutter siden:

Siden jeg ikke følger noe særlig med på trollingmotorer så hadde jeg ikke fått med meg at de har sluttet å produsere Motorguide, men ser det finnes Xi5 Saltwater på lager hos noen forhandlere i USA. 

Så litt på Ebay hvor de er tilgjengelige. Men var like dyrt i frakt som innkjøp hehe

Lazyjack skrev 22 minutter siden:

Jeg har ikke noe kjennskap til bruk av "baugmotor" og lurer på om noen vil forklare hvorfor og hvordan den brukes?

Gjør livet litt enklere når en skal fiske ute på 150 til 250m dybde.

Renner omtrent altid 1 til 3 knops strøm her vi fisker, da blird et håpløst å agnfiske etter storfisken. 

Å ankre opp med vanlig anker blir for håpløse jobb. Da er det enklere med baugmotor som holder en på posisjon med gps styring. Og storfisken får mulighet å ta agnet:tommel_opp:

Disse nye, er jo så smarte, en bare må gjøre et enkelt trykk på fjernkontrollen, å den holder båten i ro på posisjonen.

Okkaby skrev 45 minutter siden:

Gjør livet litt enklere når en skal fiske ute på 150 til 250m dybde.

Renner omtrent altid 1 til 3 knops strøm her vi fisker, da blird et håpløst å agnfiske etter storfisken. 

Å ankre opp med vanlig anker blir for håpløse jobb. Da er det enklere med baugmotor som holder en på posisjon med gps styring. Og storfisken får mulighet å ta agnet:tommel_opp:

Disse nye, er jo så smarte, en bare må gjøre et enkelt trykk på fjernkontrollen, å den holder båten i ro på posisjonen.

Ok. Så da bruker en kun denne baugmotoren som holder båten i posisjon med bruk av gps?

Og hovedmotor og ror er ikke i bruk?

Lazyjack skrev 17 minutter siden:

Ok. Så da bruker en kun denne baugmotoren som holder båten i posisjon med bruk av gps?

Og hovedmotor og ror er ikke i bruk?

Hovedmotor er ikke i drift til dette nei, er jo en påhengsmotor. Så lite egnet til dette formål.

Så brukes den vel også av mange til dorging samt drift fiske etter bestemt kurs/rute. 

Men Dorging er nok mer i ferskvann.

For min del er det et elektrisk overflate anker.

Okkaby skrev 53 minutter siden:

Hovedmotor er ikke i drift til dette nei, er jo en påhengsmotor. Så lite egnet til dette formål.

Så brukes den vel også av mange til dorging samt drift fiske etter bestemt kurs/rute. 

Men Dorging er nok mer i ferskvann.

For min del er det et elektrisk overflate anker.

Det nevnes GPS styring og at de dom er kraftige nok til å holde tilstrekkelig fart er svindlere og det blir vrient med stort strømforbruk og lading.

Hva med å gjøre drt enkelt og ha en 12 volts bsugmotor med GPS, men uten tilstrekkelig skyvekraft. Så kan påhengsmotor på bensin gå på feks tomgang og ta mesteparten av skyvet og samtidig lade 12 volts batteri mens den rimeligere baugmotoren bare finjusterer litt på fart og retning med lavt batteriforbruk?

Påhensgsmotoren har man jo uansett, så hvorfor ikke bruke den?

19 fot skrev 8 minutter siden:

Det nevnes GPS styring og at de dom er kraftige nok til å holde tilstrekkelig fart er svindlere og det blir vrient med stort strømforbruk og lading.

Hva med å gjøre drt enkelt og ha en 12 volts bsugmotor med GPS, men uten tilstrekkelig skyvekraft. Så kan påhengsmotor på bensin gå på feks tomgang og ta mesteparten av skyvet og samtidig lade 12 volts batteri mens den rimeligere baugmotoren bare finjusterer litt på fart og retning med lavt batteriforbruk?

Påhensgsmotoren har man jo uansett, så hvorfor ikke bruke den?

Påhengsmotor vil styre båten i den retningen den står når du slipper rattet. Den må da justeres etter hvordan baugmotor vrir seg for å holde posisjonen. En vil da.fort ende med at de to ikke styre samme vei.

Blir jo håpløst om en av to ombord må sitte å styre retningen på påhengsmotor konstant. Strøm å bølger går ofte motsatt hverandre. Så da vil ikke dette fungere uten manuell styring av påhengsmotor. 

Er det 12V Motor, så vil den kunne kjøre lenge uten problemer, når påhengsmotor går på tomgang å lader kontinuerlig hvis en har 2 eller 3 batterier ombord.

Nå skal ikke jeg ligge ute i kuling å flere meter høye bølger. Dette fisket drives kun i fint vær. Så det sksl nok ikke så mye kraft til for å holde båten. Da vil strømtrekk ikke bli så gale heller.

19 fot skrev for 22 timer siden:

Her beveger du deg nok langt utenfor ditt kompetanseområde. 

En 36V trollingmotor kan gi en hastighet på 4-6 knop for en 20 fots båt.

Når motoren er i virituelt ankermodus roterer motoren og justerer turtallet automatisk for å holde posisjonen. 

Okkaby skrev On 8.11.2025 at 21.52:

Men ser denne er inne. Men er 12V men ser ut å ha bra kraft.

https://seatronic.no/patriot-marine-hydra-skypoint-54-baugmontert-elektrisk-motor-65lb-nms740960

Uten å ha hastverk, er jeg delvis på jakt etter frontmontert el.motor selv også. For min del skal den mest brukes til sjøørretfiske nær land. 

Den Patriot-motoren var jeg ikke kjent med. Jeg forsøkte å søke etter noen brukererfaringer, men fant lite. Har du sett noe slikt? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...