Torsen67 Startet 10.November Link til dette innlegget Startet 10.November Skal bytte ut en dørkplate 60 x 50 mm da jeg skal montere nytt bordunderstell fra ett stort til ett mindre. På overflaten skal det limes på Nautolex dørkbelegg. Endeved blir satt inn med penetrerende olje fra Owatrol, og undersiden blir malt. Hva kan jeg bruke av kryssfiner? Har sett på denne platen, men blir jo overkill å kjøpe en hel plate i denne størrelsen: https://www.fritzoeengros.no/produkter/kryssfiner/spesial-kryssfiner/marine-kryssfiner/kryssfiner-spesial-forte-marine/10973 Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Ville kjøpt 15 mm bjork kryssfiner. Mange, f.eks. OBS og Byggmax selger mange plater i i små format. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November OBS har også forskalingsplater i mindre dimensjoner. De er både stabile og sterke, gir meget skruefeste. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Det er også enkelte trelastforhandlere som kapper plater og med det har stående kapp i forskjellige dimensjoner. Skaffet deler av dørken min på det viset, fikk bedre kvadratmeterpris for kapp enn hele plater. Støtter forslaget om forskalingsfiner, stivere og generelt mer stabil finer enn poppel, selv om denne skal være limt med vannfast lim. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Laget ny tofte til jolla av den på 12 mm, og den virker stabil nok med mine tresifrede antall kilo.. 15 mm alternativ under. https://www.obsbygg.no/bygningsplater/kryssfiner-og-osb/2868879?channable=07312a6964003730373037313236363137393334&v=ObsBygg-7070712661793&gad_source=1&gad_campaignid=1648270710&gbraid=0AAAAADh9tkzpoK0fGGwB0U9kPZEK9c14X&gclid=EAIaIQobChMItenCpJzokAMV21KRBR3yYyMREAQYASABEgKPTPD_BwE https://www.obsbygg.no/bygningsplater/kryssfiner-og-osb/2962098 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November Hulda skrev for 5 timer siden: OBS har også forskalingsplater i mindre dimensjoner. De er både stabile og sterke, gir meget skruefeste. Er ikke de oljet? Får man limt dørkbelegg på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Torsen67 skrev 33 minutter siden: Er ikke de oljet? Forskalingsplater kommer som oljede og filmbelagte, det er den siste du bør velge om du tenker lime dørkbelegg på plata😊 Da jeg la belegg på platene jeg skiftet ut slipte jeg så vidt gjennom filmen (ned til første finerlag) på den siden av plata som skulle limes, da filmen kan være for glatt for en del limtyper. Mattet også undersiden før maling med et par strøk med 2K polyuretanmaling, med ekstra strøk i "endeveden". Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Hakkannen skrev for 7 timer siden: Forskalingsplater kommer som oljede og filmbelagte, det er den siste du bør velge om du tenker lime dørkbelegg på plata😊 Da jeg la belegg på platene jeg skiftet ut slipte jeg så vidt gjennom filmen (ned til første finerlag) på den siden av plata som skulle limes, da filmen kan være for glatt for en del limtyper. Mattet også undersiden før maling med et par strøk med 2K polyuretanmaling, med ekstra strøk i "endeveden". Flott, da skal jeg se etter denne typen. Er dessverre dårligere utvalg i 15 mm enn 12 mm. Men bør være helt uten poppel? Kan virke som det ikke er så stivt? Vil jo helst ha minst mulig svikt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Baderromsplater toler fukt veldig godt. Eg har brukt kapp frå baderromsplat på jolla. 15 år uten, og ikkje teikn til delaminering enno. 13 mm, og 60 cm breidda. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Poppel går sikkert bra. Bjerk er bedre når det ikke er i vann. Baderomsplater er utmerket det også. Da slipper du å male undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Jeg brukte fenolhartz-belagte kryssfinér-plater. Samme som i tilhenger-bunn og lasteplan og sidelemmer. Kan limes. Kanskje Netto-trailer har mindre størrelser. Eller Hofstads eller en eller annen produsent av personbil-tilhengere. Bare som forslag jeg kom på...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
NilsPils Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Jeg har brukt kryssfiner av norsk furu til dørkeplater, både i tresnekka og under dekk i Saowanee. Ingen problemer med det etter mange år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Torsen67 Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November NilsPils skrev for 2 timer siden: Jeg har brukt kryssfiner av norsk furu til dørkeplater, både i tresnekka og under dekk i Saowanee. Ingen problemer med det etter mange år. Og de føles stive nok? Det er mest svikt i platene jeg er redd for. Ønsker det stivt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Det er antall lag som i hovedsak bestemmer stivhet, ikke treslaget. Treslaget kan bestemme råtebestandighet og skruefeste. Jo fler lag, dess stivere. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Torsen67 skrev for 11 timer siden: Men bør være helt uten poppel? Kan virke som det ikke er så stivt? Vil jo helst ha minst mulig svikt. Som Hulda nevner, for kryssfiners del vil styrken og stabiliteten også henge sammen med antall lag i kryssfineren, der poppel, som et mykere material, ofte kommer med færre lag i forhold til tykkelsen enn bjørk. Som eksempelvis vist på bildet under med poppel (9 lag) og forskalingsplate i bjørk (11 lag). Sammen med at bjørka har over dobbelt så hardt trevirke som poppel, gir dette økt stivhet til bjørkas fordel, men det medfører også at disse platene veier mer enn poppel. I tillegg er ofte kryssfiner av poppel, i større grad enn forskalingsfiner, preget av at det gjelder å ha et fint ytre, mens innsiden er det ikke like nøye med. For å holde produksjonskostnadene nede består gjerne kryssfiner (som ikke er ment å brukes til konstruksjon) av et lappverk av mindre flak og hull på innsiden. Det finnes unntak, men ut fra hva jeg har sett ser jeg en tydelig tendens. Slikt ivaretar ikke kryssfinerens styrke i særlig grad. Tykkelsen på laminatet (avstanden mellom de to ytre lagene) er også med på å gi styrke til plata (så lenge det ikke er for mye hulrom innimellom), så forskjellen i stivhet mellom poppel og bjørk vil bli mindre jo tykkere platene er. 15mm kryssfiner er til dels fleksibelt, og i alle fall for platene jeg har liggende, betraktelig mer fleksibelt for poppel sin del. I ditt tilfelle ville jeg ha tenkt forskalingsfiner framfor poppel, med mindre du har god støtte også under midten av dørkplatene. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Litt hull midt i platen betyr lite for styrken. Det er avstand mellom de ytre lagene og styrken på dem som betyr mest. Se for eksempel på en H- eller I-bjelke, en fagverksdrager eller en honeycomb-plate. De er lette og sterke. Det må være noe som binder den sammen, men mye luft går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November tilplan skrev 19 minutter siden: Litt hull midt i platen betyr lite for styrken. Det er avstand mellom de ytre lagene og styrken på dem som betyr mest. Litt gjør ikke så mye nei, men har kjøpt plater av rimeligere type (som ofte er poppel eller andre hurtigvoksende treslag) der det i enkelte lag har stått særs dårlig til. Dette medfører at det ikke er direkte forbindelse mellom lagene over et større område, da reduseres styrken. Den opprettholdes hvis det er forbindelse mellom lagene, men reduseres/forsvinner om denne ikke er til stede. Sjansespillet man tar ved (for) rimelig lagd kryssfiner er at man ikke vet hvordan ståa er inni plata. Er man uheldig får man hulrom/dårlig forbindelse mellom lagene mot enden av emnet man har skjært til, da vil plata kunne flekse mer enn om hulrommet var plassert mer midt i emnet. Kan fort gå godt, men er greit å være klar over, så vet man hva som kan være årsaken hvis ei plate oppfører seg uregelmessig med tanke på fleksing😊 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 12:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:22 Hulda skrev for 19 timer siden: Det er antall lag som i hovedsak bestemmer stivhet, ikke treslaget. Treslaget kan bestemme råtebestandighet og skruefeste. Jo fler lag, dess stivere. Enig. Platen blir oljet i endeveden med Owatrol penetrerende olje. Undersiden blir malt med egnet maling for båt og nautolex dørkbelegg er vanntett og blir i tillegg limt,. Dette er en kalesjebåt som så og si alltid er tørr. Så tenker at uansett hva jeg velger så vil dette holde i mange år. Men tenker jeg går for en plate som er limt sammen med vannbestandig lim. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 12:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:35 Hakkannen skrev for 18 timer siden: Som Hulda nevner, for kryssfiners del vil styrken og stabiliteten også henge sammen med antall lag i kryssfineren, der poppel, som et mykere material, ofte kommer med færre lag i forhold til tykkelsen enn bjørk. Som eksempelvis vist på bildet under med poppel (9 lag) og forskalingsplate i bjørk (11 lag). Sammen med at bjørka har over dobbelt så hardt trevirke som poppel, gir dette økt stivhet til bjørkas fordel, men det medfører også at disse platene veier mer enn poppel. I tillegg er ofte kryssfiner av poppel, i større grad enn forskalingsfiner, preget av at det gjelder å ha et fint ytre, mens innsiden er det ikke like nøye med. For å holde produksjonskostnadene nede består gjerne kryssfiner (som ikke er ment å brukes til konstruksjon) av et lappverk av mindre flak og hull på innsiden. Det finnes unntak, men ut fra hva jeg har sett ser jeg en tydelig tendens. Slikt ivaretar ikke kryssfinerens styrke i særlig grad. Tykkelsen på laminatet (avstanden mellom de to ytre lagene) er også med på å gi styrke til plata (så lenge det ikke er for mye hulrom innimellom), så forskjellen i stivhet mellom poppel og bjørk vil bli mindre jo tykkere platene er. 15mm kryssfiner er til dels fleksibelt, og i alle fall for platene jeg har liggende, betraktelig mer fleksibelt for poppel sin del. I ditt tilfelle ville jeg ha tenkt forskalingsfiner framfor poppel, med mindre du har god støtte også under midten av dørkplatene. Ja, kjenner igjen nederste plate i poppel. Har sett flere plater som er sånn og har stusset over dette. Nei, jeg har ingen tverrstøtte på platen. Den som ligger der i dag er nok original men er fortsatt stiv. Problemet er at jeg kun finner den øverste platen du refererer til i stoore plater. Har ikke mye lyst til å bruke flere tusen NOK på en såpass liten plate. Det er andre ting om bord som også skal fikses på.. Nå tenker jeg mest stivhet før tresort egentlig, og grunnen til det er at skal mye til for at denne platen blir våt. Owatrol penetrerende olje i endeveden, samt alulister som blir skrudd og limt på. Limt nautolex på toppen og egnet båtmaling på undersiden. Har sendt mld til Fritzøe for et par dager siden vedr en mindre plate, men har ikke hørt noe. Et mareritt å få tak i små plater for en privat forbruker dessverre. Litt synd da det er litt moro å snekre egne småprosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart Onsdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:44 Er det tørt, der platen brukes ( inne i overdekt båt)? Bjerk er et av våre sterkeste treslag. Men bjerk er og det som lettest blir angrepet av råte. Hjelper ikke med sterkt lim og god overflatebehandling , når bærelagene er humus. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 16:15 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:15 Torsen67 skrev for 8 timer siden: Har ikke mye lyst til å bruke flere tusen NOK på en såpass liten plate. Den ser jeg, absolutt. Har flere ganger tydd til kryssfiner i poppel der jeg har trengt plater, men ikke ser for meg det er hensiktsmessig å bruke bedre saker😅 Du tenker montere nytt bordunderstell til plata? Et alternativ, hvis plass/hulrom under plata, er å lime og skru på tverrgående avstivere under plata, gjerne i et mer skruefast treslag, slik at du får et stabilt og godt feste til bordunderstellet. Skruehodene blir skjult av dørkbelegget, med mindre dette ikke er heldekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Torsdag 14:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:26 Hva med noen av disse alternativene? Er furu bra? Synd de ikke skriver hvor mange lag finer.. https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/kryssfiner/fritzoe-kryssf-furu-woodworld-15x1200x600/ Skjønner ikke helt om de mener at jeg bare skal betale for den biten jeg ønsker kappet eller om jeg må kjøpe hele platen? Og kan man lime dørkbelegg på denne? https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/platekapp/fritzoe-15mm-twin-film-x-finer-wire-kappet-150x300/ Denne kan også kappes.. https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/platekapp/fritzoe-15mm-furu-x-finer-kappet-122x244/ Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart Torsdag 19:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:11 Olje herdede forskaling splatter bygde jeg benker av til tidligere båt. Mattet de med slipemaskin, og limte på tynne lister av furu. Deretter ble alt sauset med west epoxy med grafikk tilslag, for å imitere fuger. Slipte ned, og lakket med båtlakk, 1 komponent. Må være 20 år siden, kanskje 25, og de holder enda. Har stått i vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden aileenll skrev On 12.11.2025 at 16.44: Er det tørt, der platen brukes ( inne i overdekt båt)? Bjerk er et av våre sterkeste treslag. Men bjerk er og det som lettest blir angrepet av råte. Hjelper ikke med sterkt lim og god overflatebehandling , når bærelagene er humus. Eneste sjanse for at det blir vått, er om noen går dryppende våt badebukse / bikini. Og om treverket da i det hele tatt kommer i kontakt med treverket tviler jeg på. Oversiden blir jo vanntett og sidene der er det alulister som er skrudd og limt inn. Undersiden blir malt med 2-komp maling. Må vel da ta flere år før dette kan råtne? Dette en kalesjebåt, men kalesjen er tett, samt at jeg har solclleventilator som sørger for at det aldri er rått i båten. Men allikevel vil bjerk slite? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.