Jump to content

15mm dørkplate. Hva kan jeg bruke fra den lokale bygger´n?


Torsen67

Recommended Posts

Skal bytte ut en dørkplate 60 x 50 mm da jeg skal montere nytt bordunderstell fra ett stort til ett mindre. På overflaten skal det limes på Nautolex dørkbelegg. Endeved blir satt inn med penetrerende olje fra Owatrol, og undersiden blir malt. Hva kan jeg bruke av kryssfiner? Har sett på denne platen, men blir jo overkill å kjøpe en hel plate i denne størrelsen: https://www.fritzoeengros.no/produkter/kryssfiner/spesial-kryssfiner/marine-kryssfiner/kryssfiner-spesial-forte-marine/10973

Link to post

Det er også enkelte trelastforhandlere som kapper plater og med det har stående kapp i forskjellige dimensjoner. Skaffet deler av dørken min på det viset, fikk bedre kvadratmeterpris for kapp enn hele plater. Støtter forslaget om forskalingsfiner, stivere og generelt mer stabil finer enn poppel, selv om denne skal være limt med vannfast lim.

Link to post
Torsen67 skrev 33 minutter siden:

Er ikke de oljet?

Forskalingsplater kommer som oljede og filmbelagte, det er den siste du bør velge om du tenker lime dørkbelegg på plata😊 Da jeg la belegg på platene jeg skiftet ut slipte jeg så vidt gjennom filmen (ned til første finerlag) på den siden av plata som skulle limes, da filmen kan være for glatt for en del limtyper. Mattet også undersiden før maling med et par strøk med 2K polyuretanmaling, med ekstra strøk i "endeveden".

Link to post
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Forskalingsplater kommer som oljede og filmbelagte, det er den siste du bør velge om du tenker lime dørkbelegg på plata😊 Da jeg la belegg på platene jeg skiftet ut slipte jeg så vidt gjennom filmen (ned til første finerlag) på den siden av plata som skulle limes, da filmen kan være for glatt for en del limtyper. Mattet også undersiden før maling med et par strøk med 2K polyuretanmaling, med ekstra strøk i "endeveden".

 

Flott, da skal jeg se etter denne typen. Er dessverre dårligere utvalg i 15 mm enn 12 mm. Men bør være helt uten poppel? Kan virke som det ikke er så stivt? Vil jo helst ha minst mulig svikt.

Link to post

Jeg brukte fenolhartz-belagte kryssfinér-plater. Samme som i tilhenger-bunn og lasteplan og sidelemmer. Kan limes. Kanskje Netto-trailer har mindre størrelser. 

Eller Hofstads eller en eller annen produsent av personbil-tilhengere.

Bare som forslag jeg kom på......

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Link to post
Torsen67 skrev for 11 timer siden:

Men bør være helt uten poppel? Kan virke som det ikke er så stivt? Vil jo helst ha minst mulig svikt.


Som Hulda nevner, for kryssfiners del vil styrken og stabiliteten også henge sammen med antall lag i kryssfineren, der poppel, som et mykere material, ofte kommer med færre lag i forhold til tykkelsen enn bjørk. Som eksempelvis vist på bildet under med poppel (9 lag) og forskalingsplate i bjørk (11 lag). Sammen med at bjørka har over dobbelt så hardt trevirke som poppel, gir dette økt stivhet til bjørkas fordel, men det medfører også at disse platene veier mer enn poppel.

 

I tillegg er ofte kryssfiner av poppel, i større grad enn forskalingsfiner, preget av at det gjelder å ha et fint ytre, mens innsiden er det ikke like nøye med. For å holde produksjonskostnadene nede består gjerne kryssfiner (som ikke er ment å brukes til konstruksjon) av et lappverk av mindre flak og hull på innsiden. Det finnes unntak, men ut fra hva jeg har sett ser jeg en tydelig tendens. Slikt ivaretar ikke kryssfinerens styrke i særlig grad.

 

Tykkelsen på laminatet (avstanden mellom de to ytre lagene) er også med på å gi styrke til plata (så lenge det ikke er for mye hulrom innimellom), så forskjellen i stivhet mellom poppel og bjørk vil bli mindre jo tykkere platene er. 15mm kryssfiner er til dels fleksibelt, og i alle fall for platene jeg har liggende, betraktelig mer fleksibelt for poppel sin del.
 

I ditt tilfelle ville jeg ha tenkt forskalingsfiner framfor poppel, med mindre du har god støtte også under midten av dørkplatene.

 

IMG_9725.jpeg

Link to post
tilplan skrev 19 minutter siden:

Litt hull midt i platen betyr lite for styrken. Det er avstand mellom de ytre lagene og styrken på dem som betyr mest.

Litt gjør ikke så mye nei, men har kjøpt plater av rimeligere type (som ofte er poppel eller andre hurtigvoksende treslag) der det i enkelte lag har stått særs dårlig til. Dette medfører at det ikke er direkte forbindelse mellom lagene over et større område, da reduseres styrken. Den opprettholdes hvis det er forbindelse mellom lagene, men reduseres/forsvinner om denne ikke er til stede.
 

Sjansespillet man tar ved (for) rimelig lagd kryssfiner er at man ikke vet hvordan ståa er inni plata. Er man uheldig får man hulrom/dårlig forbindelse mellom lagene mot enden av emnet man har skjært til, da vil plata kunne flekse mer enn om hulrommet var plassert mer midt i emnet. Kan fort gå godt, men er greit å være klar over, så vet man hva som kan være årsaken hvis ei plate oppfører seg uregelmessig med tanke på fleksing😊

Link to post
Hulda skrev for 19 timer siden:

Det er antall lag som i hovedsak bestemmer stivhet, ikke treslaget. Treslaget kan bestemme råtebestandighet og skruefeste. Jo fler lag, dess stivere. 

 

Enig. Platen blir oljet i endeveden med Owatrol penetrerende olje. Undersiden blir malt med egnet maling for båt og nautolex dørkbelegg er vanntett og blir i tillegg limt,. Dette er en kalesjebåt som så og si alltid er tørr. Så tenker at uansett hva jeg velger så vil dette holde i mange år. Men tenker jeg går for en plate som er limt sammen med vannbestandig lim.

Link to post
Hakkannen skrev for 18 timer siden:


Som Hulda nevner, for kryssfiners del vil styrken og stabiliteten også henge sammen med antall lag i kryssfineren, der poppel, som et mykere material, ofte kommer med færre lag i forhold til tykkelsen enn bjørk. Som eksempelvis vist på bildet under med poppel (9 lag) og forskalingsplate i bjørk (11 lag). Sammen med at bjørka har over dobbelt så hardt trevirke som poppel, gir dette økt stivhet til bjørkas fordel, men det medfører også at disse platene veier mer enn poppel.

 

I tillegg er ofte kryssfiner av poppel, i større grad enn forskalingsfiner, preget av at det gjelder å ha et fint ytre, mens innsiden er det ikke like nøye med. For å holde produksjonskostnadene nede består gjerne kryssfiner (som ikke er ment å brukes til konstruksjon) av et lappverk av mindre flak og hull på innsiden. Det finnes unntak, men ut fra hva jeg har sett ser jeg en tydelig tendens. Slikt ivaretar ikke kryssfinerens styrke i særlig grad.

 

Tykkelsen på laminatet (avstanden mellom de to ytre lagene) er også med på å gi styrke til plata (så lenge det ikke er for mye hulrom innimellom), så forskjellen i stivhet mellom poppel og bjørk vil bli mindre jo tykkere platene er. 15mm kryssfiner er til dels fleksibelt, og i alle fall for platene jeg har liggende, betraktelig mer fleksibelt for poppel sin del.
 

I ditt tilfelle ville jeg ha tenkt forskalingsfiner framfor poppel, med mindre du har god støtte også under midten av dørkplatene.

 

IMG_9725.jpeg

 

Ja, kjenner igjen nederste plate i poppel. Har sett flere plater som er sånn og har stusset over dette. Nei, jeg har ingen tverrstøtte på platen. Den som ligger der i dag er nok original men er fortsatt stiv. Problemet er at jeg kun finner den øverste platen du refererer til i stoore plater. Har ikke mye lyst til å bruke flere tusen NOK på en såpass liten plate. Det er andre ting om bord som også skal fikses på.. Nå tenker jeg mest stivhet før tresort egentlig, og grunnen til det er at skal mye til for at denne platen blir våt. Owatrol penetrerende olje i endeveden, samt alulister som blir skrudd og limt på. Limt nautolex på toppen og egnet båtmaling på undersiden. Har sendt mld til Fritzøe for et par dager siden vedr en mindre plate, men har ikke hørt noe. Et mareritt å få tak i små plater for en privat forbruker dessverre. Litt synd da det er litt moro å snekre egne småprosjekter.

Link to post
Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Har ikke mye lyst til å bruke flere tusen NOK på en såpass liten plate.

Den ser jeg, absolutt. Har flere ganger tydd til kryssfiner i poppel der jeg har trengt plater, men ikke ser for meg det er hensiktsmessig å bruke bedre saker😅

 

Du tenker montere nytt bordunderstell til plata? Et alternativ, hvis plass/hulrom under plata, er å lime og skru på tverrgående avstivere under plata, gjerne i et mer skruefast treslag, slik at du får et stabilt og godt feste til bordunderstellet. Skruehodene blir skjult av dørkbelegget, med mindre dette ikke er heldekkende.

Link to post

Hva med noen av disse alternativene? Er furu bra? Synd de ikke skriver hvor mange lag finer..

 

https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/kryssfiner/fritzoe-kryssf-furu-woodworld-15x1200x600/

 

Skjønner ikke helt om de mener at jeg bare skal betale for den biten jeg ønsker kappet eller om jeg må kjøpe hele platen? Og kan man lime dørkbelegg på denne?

https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/platekapp/fritzoe-15mm-twin-film-x-finer-wire-kappet-150x300/

 

Denne kan også kappes..

https://thaugland.no/butikk/byggevarer/bygningsplater/platekapp/fritzoe-15mm-furu-x-finer-kappet-122x244/

 

 

 

 

Link to post

Olje herdede forskaling splatter bygde jeg benker av til tidligere båt. Mattet de med slipemaskin, og limte på tynne lister av furu. Deretter ble alt sauset med west epoxy med grafikk tilslag, for å imitere fuger. Slipte ned, og lakket med båtlakk, 1 komponent. Må være 20 år siden, kanskje 25, og de holder enda. Har stått i vær og vind.

Link to post
aileenll skrev On 12.11.2025 at 16.44:

Er det tørt, der platen brukes ( inne i overdekt båt)? Bjerk er et av våre sterkeste treslag. Men bjerk er og det som lettest blir angrepet av råte. Hjelper ikke med sterkt lim og god overflatebehandling , når bærelagene er humus.

 

Eneste sjanse for at det blir vått, er om noen går dryppende våt badebukse / bikini. Og om treverket da i det hele tatt kommer i kontakt med treverket tviler jeg på. Oversiden blir jo vanntett og sidene der er det alulister som er skrudd og limt inn. Undersiden blir malt med 2-komp maling. Må vel da ta flere år før dette kan råtne? Dette en kalesjebåt, men kalesjen er tett, samt at jeg har solclleventilator som sørger for at det aldri er rått i båten. Men allikevel vil bjerk slite?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...