Jump to content

Kystverket ferdig med IALA-merkingen

Pequod

Recommended Posts

Endringene består ikke bare av nye sektorer på lykter, en del lykter som tidligere hadde sektorer har også blitt erstattet av røde eller grønne blink. Så sørg for å ha oppdaterte kart ved navigasjon i mørket. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dette høres bra ut. Da er det bare å håpe på at kartleverandørene oppdaterer kartene sine. Selv bruker jeg OpenCPN kartsystem med kart fra o-charts. Jeg lastet nettopp ned oppdaterte kart (uke 41 i år)  for Østfold, Oslo og Agder og det er ikke vanskelig å finne fyr med gammel karakterstikk.

hollenderboen.jpg.3347626503a1703196e706783e0e3c7f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ref kartutstnittet over, hvor det er veldig mange hvite soner, noen av dem har én smal sammenhengende rød eller grønn sone i mellom.  så lurer jeg på hva som er status nå.  Det er to muligheter:

• Splitte opp disse de røde og grønne sonene i enda smalerere røde og grønne soner.
  • Skrote enkelte hvite soner.
  • Ref det som er skrevet over, et tredje alternativ som tilsynelatende er brukt enkelte steder er å skrote sektorlykten og erstatte med en helfarget blinkende fyrlykt.

Fra et brukerperspektiv, så er det første best - men hvor smale kan sonene være før de fører til mer støy enn nytte?  Jeg ser jo en liten ulempe, at det kanskje blir vanskeligere å orientere seg over hvor man er.  Man er i en rød sone - men hvilken av dem?  I dag er det jo stort sett et ikke-problem pga GPS - men ref nyhetsbildet de siste årene, så er det jo slik at man ikke alltid nødvendigvis kan stole på GPS.  Så er det det andre momentet også, man trenger kanskje ikke egentlig bry seg så mye om hvilken sektor man er i dersom man kan stole på at det er best å slå mot styrbord når man er i en rød sone.

Det er selvfølgelig også trasig om sektorfyrlykter byttes ut med blinkende markører - de gir langt mindre informasjon.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 26 minutter siden:
  • Splitte opp disse de røde og grønne sonene i enda smalerere røde og grønne soner.

Det kan bli ganske smale sektorer ja.

store_faerder.jpg.00da644621f4ef0c6c67aabd15777c9f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Man kan jo ha mange meninger om hvordan dette skal eller bør gjøres. Hovedsaken her er jo at det er konsekvent og at vi finner et mønster her.  Husker da vi hadde nattnavigasjon i marinen, var avhengie en del steder av å være akkurat i sektorbytte, for å hvite hvor vi var. Men det var jo en helt annen verden med papirkart og stoppeklokke!!   Vi gikk en del urene leder!  men det var veldig lærerikt.  Føler meg veldig trygg på navigasjon når jeg er på sjøen, men benytter meg jo av elktriske kart så klart!

Noen som vet om Navionics/Garmin karttene er oppdaterte?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 uker senere...
Kappa skrev 7 minutter siden:

Noen ganger tenker jeg at det var litt enklere da stakene bare var svarte og røde

Slik? Hentet fra boken Motorbåten, praktisk håndbok for motorbåteiere av Bjørn Andersen og Birger Dannevig utgitt 1955.

merking.jpg.d7abf127c17d54bacc9bf91ab16f6f3e.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...