Lars H. Startet 11.November Link til dette innlegget Startet 11.November Det blir jo mer og mer vanlig med mye 230V utstyr i båtene nå for tiden. Vi ligger stort sett alltid med landstrøm, så behovet for inverter er lite. Men jeg har faktisk en liten 300W inverter liggende. Sist den ble brukt var for mange år siden til å drive en håndmikser for å piske krem til Irish Coffe. Den inverteren jeg har er på 300W med modifisert sinus, eller jeg ville vel heller kalle det modifisert firkantspenning, se bildet. Å bruke den på avansert elektronikk ville jeg ikke prøve på i det hele tatt. Men hva med å koble til ladere for mobiler, nettbrett, laptop og lignende? Noen med egen erfaring, eller noen som har hørt om at slikt utstyr kan ta skade med slik "modifisert sinus"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Har kjørt Laptoper og PC med forskellige omformere siden forre århundre kan ikke tenke meg at de første hadde ren Sinus, skal sjekk den siste i morgen. Fra Sunwind, men de har begtnt å selge sinusomformere . Vi anbefaler at du bruker en omformer med ren sinus, ikke modifisert sinus. Alle produkter som drives på 230 volt forutsetter ren sinuskurve. Modifisert sinus, eller riktigere sagt, firkantspenning, er en enkel og grov måte å lage 230 volt vekselstrøm på, og hvordan produktet håndterer firkantstrøm er umulig å forutsi. Det kan gå bra, men vi anbefaler omformere med ren sinus. Disse er blitt betydelig rimeligere de siste årene og vi i Sunwind har valgt å kun selge sinusomformere og ikke firkant for å unngå eventuelle problemer Lade småutstyr i båten. En gammel tråd Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November En laptop kjøre jo ikke direkte på 230. Sitter jo omformer. Så den vil neppe ta skade tenker nu jeg Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Kjørte en første generasjon Fein multiverktøy på omformer tilsvarende den @Lars H. har. Fungerte utmerket på omformer. Nesten gang jeg plugget den i kontakten hjemme bare smalt det! Noe i elektronikken til turtallsreguleringen eksploderte. Det var siste gang jeg brukte den omformeren. Jeg er overbevist om at det var en sammenheng. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November I båten har jeg ingenting av elektronikk som går direkte på 230V. Det er kun varmtvann, vifteovn, verktøy ol. som gjør det. Elektronikk går rett på 12V eller om de skal ha en annen spenning som f.eks. en laptop for 19V, via et 12V adapter. Til laptop når den brukes hjemme drives den med et tilsvarende originalt adapter med 230V til 19V. Men er det trygt å fore dette adapteret for PC'n, eller alle de små 230V til 5V USB laderne for mobil, nettbrett, DAB-radio osv med "modifisert sinus"? Kan jeg regne med at slike ladere tåler firkantspenningen min? Dette er vel ikke noen særlig aktuell situasjon, men man kan jo tenke seg en krisesituasjon hvor 230V er borte i lengre tid. Slik krise snakkes det jo mye om. Jeg tenker ikke så mye på det annet enn å ha nok ved i boden, men jeg kunne jo henge opp et 110W solcellepanel jeg har på sydveggen og koble det til et 12V batteri jeg har og få 230V fra inverteren for lading av laptop, mobiler osv. Da er det greit att ikke disse laderne/adapterne går fløyten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Jag har gjort sönder en laddare till en skruvdragare på en Inverter med fyrkantsvåg, numera använder jag en ren sinus Inverter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Jeg ville ikke ha brukt en inverter med firkantpuls til å forsyne noe annet enn rent resistive laster, ikke engang en panelovn med elektronisk termostat. Mest sannsynlig vil transformatoren i en strømforsyning gå i metning og store strømmer pga firkantpulsene vil stresse likeretterdiodene og filterkondensatorene slik at de overoppheter og blir ødelagte. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Etter hva dere mener og har erfaring med ser det ut til at inverteren min nok er moden for å pensjoneres, den er sikkert langt over 20 år. Kanskje jeg like så godt skulle slå til med en ny liten ren sinusinverter? Jeg ser at Seatronic har en på 300W til kr.899,- og det er mindre enn en kartong sigaretter! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Det er nok USB-C som er nye standarden for DC inn på laptoper. Der er det nok bedre å legge en powerbank eller 4 på preppelageret. Bare pass på at den leverer mer enn 60 watt. Så en USB-C lader som kan lade banken kjapt opp igjen, med 60 watt + når strømmen er tilbake, eller aggregatet er i gang.. Eksempler Bank https://sandberg.world/nb-no/product/travel-powerbank-20000-pd65w Lader til bank fra AC: https://www.dustin.no/product/5011107624/stromadapter Lader til bank fra DC: https://www.dustin.no/product/5011188869/bilstromadapter Favorittbanken, med "allways on"-mulighet og 130 watt max: https://sandberg.world/nb-no/product/powerbank-usb-c-pd-130w-50000 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Vel, nå er det slik at ingen av mine laptop'er har USB-C, hverken den på 10" som har mikro-USB, den på 14" (65W) firkantet Lenovo plug eller den på 17" (90W)med "gammeldags" rund plugg Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November 4 hours ago, Worry II said: Det er nok USB-C som er nye standarden for DC inn på laptoper. Har lagt om det aller meste av forbrukere ombord til USB-C, dvs lys, mobiltelefon, nettbrett, PC, lydutstyr, osv. Anbefales. Gammel PC med rund plugg brukte masser av strøm. Ny PC bruker vel noe slikt som 5-10 Watt. (Målt) Mener jeg har redusert det totale stømforbruket ned til det halve eller mindre, totalt ombord. Har mye å si for hvor mye strøm, solceller og batterier man behøver ombord. Har også ekstern PC skjerm som mates i fra USB-C. Henter USB-C spenning i fra en slik: https://www.kjell.com/no/produkter/data/datatilbehor/usb-ladere/linocell-premium-billader-med-usb-c-pd-95-w-p22750 En slik adapter kan skape litt elektrisk støy. Det får jeg vekk ved å koble et USB-C Litium batteri mellom adapter og forbruker. Når man har redusert strømforbruket til det halve, inklusive også kjøleboks, så kjører hele sommersesongen bare vha solcellepaneler og uten landstrøm. Bruker samme solcelleregulator som Trudelutt. (Hentet inspirasjon der i fra, men har 2 stk for mulighet til økt kapasitet ved behov.) Bruker et ekstra 110Ah Litiumbatteri, men har vel oppdaget i ettertid at jeg like godt bare kunne ha ladet blybatteriene i fra solcellepanelene. Hovedprinsippet blir å få ned strømforbruket, slik at det i snitt blir mindre enn det som leveres av solcellepaneler og regulator. Da blir ny energigjerrig USB-C PC til en "tilpasset detalj" i den sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Har ikke behov for inverter, Når jeg er på overnattingsturer ligger jeg på steder med landstrøm. Rllers er det USB pungt rundt om i båten, så man får lada Ipader og telefoner til en hver tid. Fordi som har større bobåt, kan det jo være man vil ha kaffemaskin, større støvsuger eller kjøkkenmaskin. Har en sånn bilstøvsuger som man kan koble på sigarettutak.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Arne2 skrev for 6 timer siden: Henter USB-C spenning i fra en slik Har fobi mot sig plugger slike er bedre Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne2 Svart Onsdag 08:31 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:31 51 minutes ago, Roger jo said: Har fobi mot sig plugger slike er bedre Man kan jo teste ut over litt tid og sammenligne resultater. Pluggen i fra Kjell og Co har så langt fungert problemfritt ett og et halvt år aller så. 2 hours ago, -morten- said: Har ikke behov for inverter, Når jeg er på overnattingsturer ligger jeg på steder med landstrøm. Hadde en 300 Watt ren sinusinverter ombord, men fant ut at anvendelsesområdet for en så liten inverter ble så smalt, at den gikk på land igjen. (Den ble stort sett bare brukt til å lade en elektrisk tannbørste.) Har også en Ecoflow delta 2 i "inverterfuksjon". Den kan levere et par kilowatt 230V AC tilnærmet ren sinus, men om jeg nå egentlig har bruk for det, det er jo en annen diskusjon. Den er jo ellers nærmest et komplett elektrisk anlegg i seg selv, og kan lades i fra landstrøm, dynamo og solceller, og leverer ut 230V AC, 12V DC og USB-C (2x100W). Bruker den stort sett bare som inverter og bacup for det øvrige. De er det microbølgeovn, brødrister og håndverktøy som er brukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Torsdag 11:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:59 Arne2 skrev On 12.11.2025 at 9.31: Man kan jo teste ut over litt tid og sammenligne resultater. Pluggen i fra Kjell og Co har så langt fungert problemfritt ett og et halvt år aller så. Etter noen år med forbandelse over sigplugg til TV 12V og 12V skjerm til sta. PC 220V i båten. og andre ting.gikk jeg over til disse Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart Torsdag 12:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:17 Bare en liten generell kommentar med å kjøre elektronikk som er laget for sinus, med firkantpuls. De aller fleste ladere eller powersupplies i 230V apparater vil fungere til å begynne med, men etterhvert vil elektronikken overbelastes og med tiden ryke. Som nevnt i en annen tråd så kjøpte jeg en sinus inverter fra Kina. Den har sinuskurve både på seg og omtalt i beskrivelsen. Desverre så var det firkantpuls. Uansett under test så kjørt jeg en 1200W billighårføner for å teste denne Vil tro att denne har maks 50W på motoren. men den funket bra. Testet også med en gammel biltema støvsuger der man lett kommmer til motoren og kjørt denne en halv time. Motoren gikk ikke varm. Så hvor farlig firkantpuls er for elektrisk motorer er jeg litt usikker på, men ville ikke brukt det til kontinuerlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Torsdag 12:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:44 Roger jo skrev 24 minutter siden: Etter noen år med forbandelse over sigplugg til TV 12V og 12V skjerm til sta. PC 220V i båten. og andre ting.gikk jeg over til disse Har kjøpt og brukt disse til litt forskjellige ting da de har tetning IP68, da de egnes seg godt i maritime miljøer,men de er ikke fargeekte om de kontinuerlig eksponeres for sol. https://www.amazon.com/SZJELEN-Waterproof-Connectors-Connector-Mount-Plug/dp/B07DGVBNB7/ref=sr_1_19?crid=1Y6ADJAMKXLMT&dib=eyJ2IjoiMSJ9.K0Wn07fh7JhyxZUVMwHFgCzK6DIehW6DLaVSA4ee3agxtLvnpuI9W-L3cTDGKhkHB06nWCSiNz3LVTkveBCZUk98iGt4UCQHKtWuBlU-Cc5f7Kg7E8aziAnw4gnJoIWpyZ5Htzg9g1qVpmHHz6cDx1j9J-NrNTtuG2xGG764Tr4A_EBRxSlbCWV7BuCpe_3iBaS75RkUET9JJgshv9ZFD0yZmEhm1xdZiMERjE0JzPc.eUaP98NhS3P2yb_m6BlaNSyOXT1RVFeG8ffauPqcDcg&dib_tag=se&keywords=aviation%2Bconnector&qid=1763036580&sprefix=aviation%2Bconnecto%2Caps%2C233&sr=8-19&th=1 Eller så kan også Anderson konnectorer anbefales om man trenger store strømmer optil 350A : https://www.aliexpress.com/w/wholesale-anderson-connectors.html?spm=a2g0o.home.auto_suggest.1.1c756278qGFElz Eller Avionic: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-aviation-connectors.html?spm=a2g0o.productlist.search.0 Jeg har handlet plugger og annet fra både Aliexpress og Amason, og har stort sett fått bra varer, og har også reklamert og det har heller ikke vært problemer. Men innrømmer at jeg er skeptisk. Når vi snakker om hva en plugg tåler så er det normal bruk. Man skal ikke bli overasket om det de oppgir er maksbelestning , så les hele annonsen nøye før man handler- Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 13:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:47 1 hour ago, Roger jo said: Etter noen år med forbandelse over sigplugg til TV 12V og 12V skjerm til sta. PC 220V i båten. og andre ting.gikk jeg over til disse Jeg legger opp tingene på en litt spesiell måte, og en filosofi der båtens elektriske anlegg skal være uendret, slik at man ikke bygger inn flere feilkilder. Når ny kapasitet skal bygges inn så skjer dette derfor ved å bygge opp ny kapasitet ved siden av, uten at det opprinnelige elektriske anlegget berøres. Har prøvd ut mange USB-C plugger for sigarettenner, og har funnet ut at noen fungerer bra, og 100% i forhold til formålet, mens andre ikke gjør det. En annnen side ved denne "holde alle systemer enkle" filosofien, det er at det alltid skal finnes reservedeler tilgjengelig ombord, slik at alle feil skal kunne rettes i løpet av et lite minutt. Da har man jo også et par slike ekstra slike "lett uskiftbare" USB-C plugger ombord. Ellers, ved å dele opp i flere uavhengige systemer, så komme jeg jo også stort sett under den lovlige grensen på 200 VA for 12 Volt systemer, uten at det egenlig har så stor fokus i seg selv. Det dreier seg mer om plukke opp den sikkerhetsmessige begrunnelsen bak denne grensen, og å redusere riskoen for brann ombord, i en plastbåt. Etter å ha tenkt meg litt om, så kunne jeg godt tenkt meg å teste ut med en slik "fastmontert USB-C løsning også". Er egentlig ikke så glad i sigaretttenner kontakter, og har skiftet dem ut i en del andre sammenhenger, bla for kjøle/fryseboks. Har du en "link for innkjøp" til den USB-C adapteren som du la ut bilde av over? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 14:26 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:26 Jeg har faktisk tre invertere ombord, og en fjerde ble kastet etter å ha vært utsatt for sjøvann. Inverterene brukes veldig sjeldent, den første jeg installerte har vel makseffekt på 400W elns og har vel ikke vært brukt på mange år. Begge de to som av og til er i bruk skal kunne levere "sann" sinus. Mine bruksområder: Elektroverktøy, som eksentersliper, drill, vinkelsliper, etc Varmtvannstank Luftavfukter Støvsuger Loddebolt (tidligere i år hadde jeg en nabo i båthavna, hvor gjesteplassene er uten landstrøm. Han kjørte opp et støyende aggregat bare for å gjøre l ymse ustandard ladere, til barbermaskin, batteridreven drill, elsykkel, etc gjester som insisterer på at de trenger 230VAC. (Jeg hadde særlig en ombord da jeg på land i Portugal, han insisterte på å bruke laptop'en sin uten batteri fordi batteriet "slites ut" dersom det står i laptopen til enhver tid. Det var en thinkpad, jeg har noen overganger fra 12v til thinkpad, men bl.a. basert på sigarettennerplugg, så ustabile greier - og landstrømmen var heller ikke stabil, så da ble løsningen å kjøre laptopen via batterilader, batteri og inverter, og 220V-skjøteledninger liggende løst i båten. Bare for at han skulle spare noen euro i slitasje på laptopbatteri. Jaja) Av og til merker jeg meg at enkelte ladere genererer voldsomt med støy (pipelyder eller vibrasjoner), men de fungerer. Det er kanskje slik det blir fortalt et stykke over, at laderene etterhvert vil gå i stykker pga overbelastning. Jeg er blitt advart mot å kjøre pinnesveising fra inverter, fordi inverteren kanskje ikke tåler det ... så det har jeg aldri prøvd. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart Torsdag 15:01 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:01 Arne2 skrev 1 time siden: Har du en "link for innkjøp" til den USB-C adapteren som du la ut bilde av over? kan være Denne? tok den første jeg fant Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart Torsdag 15:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:08 Slike fås kjøpt fra velrennomerte båtutstyrsbutikker også. Trolig er de laget på samme fabrikk i Kina, trolig er de en god del dyrere, men man har i allefall teoretisk vern etter norsk forbrukerkjøpslov, og det er jo lov å håpe at den velrennomerte båtutstyrsbutikken har gjort litt kvalitetstesting og "due dilligence" før de har bestilt greia. Jeg har slike montert over omtrent hele båten nå, kjøpt litt fra forskjellige steder. De fleste fungerer, så lenge kablingen hele veien til batteriet er god nok. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart Torsdag 16:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:34 Arne2 skrev On 12.11.2025 at 1.52: Har lagt om det aller meste av forbrukere ombord til USB-C, dvs lys, mobiltelefon, nettbrett, PC, lydutstyr, osv. Anbefales. Mener du at vha USB i seg selv at du sparer strøm, eller er det at du bevist har valgt utstyr som bruker mindre energi? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 17:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:03 13 minutes ago, JRK said: Mener du at vha USB i seg selv at du sparer strøm, eller er det at du bevist har valgt utstyr som bruker mindre energi? Jeg har ikke lest alle de forutgående innleggene, men jeg har noen tanker her: Enhver konvertering av strøm medfører et energitap (denne energien vil "lekke ut" i form av varme). Moderne DC-DC-konvertere (som man bl.a. kan finne i slike USB-C-plugger) er blitt ganske energieffektive - det kan man indirekte observere, pluggene er ganske små men allikevel smelter de ikke eller tar fyr under bruk. Stort sett, i allefall. (Ting fra AliExpress virker stort sett, men man kan aldri være helt trygg. Selv ved kjøp i Norge, så vil ikke forbrukerkjøpsloven kunne dekke "indirekte kostnader" om båten brenner opp). Energitapet er derimot relativt stort på omforming fra 12VDC -> 230VAC -> 5VDC (eller kanskje 18V for USB-PD). Jo større inverter, jo større energitap. Inverteren pleier ofte også å bruke en del strøm bare ved å være skrudd på, noen av de lekker litt bare de er koblet opp til batteriet, selv om de er skrudd av. Inverteren er ofte stor og har store overflater hvor varmen kan forsvinne ganske ubemerket, men allikevel har mange av dem vifter for å frakte vekk overskuddsvarme. Mine invertere har vifte som skrur seg på ved behov. Det meste av småladere fører ikke til at vifta snurrer opp, men det skal ikke så veldig mange watt til før vifta spinner. I tillegg vil man ha varmetap i konvertering ned fra 230VAC, de fleste 230V USB-ladere er litt større i formen enn de små runde USB-C-pluggene det vises til over, og de blir ofte merkbart varme. Moderne utstyr (med USB-C-inngang) tenderer ofte å bruke lite strøm. I gamle dager kunne en laptop gjerne bruke 50-100W uansett hva den ble brukt til. Så lenge man ikke bruker laptopen til bitcoinmining eller tunge spill, så kan en moderne laptop ofte både brukes og lades samtidig med en liten 30W-lader - dersom laptopen ikke brukes aktivt tar den ofte mindre enn 10W, og putter man den i "sovemodus" så krever den enda mindre. Samme med telefoner - sant nok kan vel moderne smartelefoner bruke en god del mer strøm i "stand-by mode" enn gamle telefoner som bare kunne brukes til å ringe med, men sammenlignet med prossessorkraften er det utrolig hvor lite strøm de bruker. https://www.aardvark.co.nz/daily/2025/0611.shtml synes jeg var fornøyelig lesing. Så generelt sett, ting som kan kobles til en slik "USB-C-plugg" som igjen henter strøm fra 12V-nettet krever ofte veldig mye mindre strøm enn en ting som krever spesiell strømforsyning og må mates med strøm fra en inverter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart Torsdag 18:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:04 1 hour ago, JRK said: Mener du at vha USB i seg selv at du sparer strøm, eller er det at du bevist har valgt utstyr som bruker mindre energi? Det forholder seg selvfølgelig slik at det er moderne utstyr som er laget for å spare strøm og at USB-C er standard lademetode for dette nye utstyret. Mye av dette utstyret har jo også innebygde batterier, og da spiller det jo ingen stor rolle om man mister forbindelsen et lite sekund. (Slik som tilfellet kan være for en sigarettenner adapter.) En DC-DC omformer sparer nok også noe strøm i forhold til DC-230VAC-DC, men før jeg tok i bruk USB-C så hadde jeg jo en DC-DC omformer som leverte til rundblugg. Men den nye PC'en med USB-C ingang bruker mindre enn halvparten av strømmen i forhold til den gamle PC'en med rundplugg. Ser eler at @tobixen har forklart helt rett over, så det blir vel litt gjentakelse. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 18:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:09 3 hours ago, Roger jo said: kan være Denne? tok den første jeg fant Hadde jo egentlig håpet på noe som var ferdig testet, men det kan godt være jeg kjøper inn noen slike, for å teste dem ut selv. Takker for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.