abbor Svart 13.November Link til dette innlegget Svart 13.November JRK skrev for 5 timer siden: Har kjøpt og brukt disse til litt forskjellige ting da de har tetning IP68, da de egnes seg godt i maritime miljøer,men de er ikke fargeekte om de kontinuerlig eksponeres for sol. https://www.amazon.com/SZJELEN-Waterproof-Connectors-Connector-Mount-Plug/dp/B07DGVBNB7/ref=sr_1_19?crid=1Y6ADJAMKXLMT&dib=eyJ2IjoiMSJ9.K0Wn07fh7JhyxZUVMwHFgCzK6DIehW6DLaVSA4ee3agxtLvnpuI9W-L3cTDGKhkHB06nWCSiNz3LVTkveBCZUk98iGt4UCQHKtWuBlU-Cc5f7Kg7E8aziAnw4gnJoIWpyZ5Htzg9g1qVpmHHz6cDx1j9J-NrNTtuG2xGG764Tr4A_EBRxSlbCWV7BuCpe_3iBaS75RkUET9JJgshv9ZFD0yZmEhm1xdZiMERjE0JzPc.eUaP98NhS3P2yb_m6BlaNSyOXT1RVFeG8ffauPqcDcg&dib_tag=se&keywords=aviation%2Bconnector&qid=1763036580&sprefix=aviation%2Bconnecto%2Caps%2C233&sr=8-19&th=1 Eller så kan også Anderson konnectorer anbefales om man trenger store strømmer optil 350A : https://www.aliexpress.com/w/wholesale-anderson-connectors.html?spm=a2g0o.home.auto_suggest.1.1c756278qGFElz Eller Avionic: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-aviation-connectors.html?spm=a2g0o.productlist.search.0 Jeg har handlet plugger og annet fra både Aliexpress og Amason, og har stort sett fått bra varer, og har også reklamert og det har heller ikke vært problemer. Men innrømmer at jeg er skeptisk. Når vi snakker om hva en plugg tåler så er det normal bruk. Man skal ikke bli overasket om det de oppgir er maksbelestning , så les hele annonsen nøye før man handler- Ser ut som en kinakopi av Bulgin Buccaneer 4000 serien Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.November Link til dette innlegget Svart 13.November Arne2 skrev for 2 timer siden: Hadde jo egentlig håpet på noe som var ferdig testet, men det kan godt være jeg kjøper inn noen slike, for å teste dem ut selv Har sjekket Har maken til disse men de siste jeg har kjøpt er over 10 år og selger er historie jeg handler på EBAY De ser like ut i dag Men mine 8 til 24V stsbil 12,V er nå 8V-40V to 12V USB Ports+Type C QC3.0 og DC 8-24V to 12V 13.8V Power Converter 3A 5A 6A 10A 15A 20A 25A Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 14.November Link til dette innlegget Svart 14.November Arne2 skrev for 15 timer siden: Det forholder seg selvfølgelig slik at det er moderne utstyr som er laget for å spare strøm og at USB-C er standard lademetode for dette nye utstyret. Mye av dette utstyret har jo også innebygde batterier, og da spiller det jo ingen stor rolle om man mister forbindelsen et lite sekund. (Slik som tilfellet kan være for en sigarettenner adapter.) Skjønner og som du skriver felles lader/strømforsyning til mest mulig. Til og med Apple ble jo pålagt å følge denne standarden i hele EU. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Firkantpuls kan filtreres så det blir en ren sinus kurve. Med et enkelt L-C filter på utgangen får man en sinuskurve. Kondensator sørger for riktig tidskonstant så det tar itt tid å lade opp og ut kondensatoren så resultatet blir sinus. Ved bruk av f,eks en ballast fra et lysstoff rør i serie og en kondensator (4,7uF) i paralell på utgangen har man en ren sinus. Man må åpne boksen og justere på et feedback potmeter pga spenningen øker etter filteret. Er en på youtube som forklarer det. Vi har gått på samme høgskole i Stavanger, så vet du har kunnskap om elektronikk. Du har sikkert noe liggende i garasjen eller på elektronikk lageret. Med skop og allt utstyr som skal til har du litt å pusle med. Og hele vinteren på deg. Nå er ikke 300 w (max) allverden, men 150 W driver en bærbar pc og lader til mobil telefon. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Roger jo Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November abbor skrev On 13.11.2025 at 19.14: Ser ut som en kinakopi av Bulgin Buccaneer 4000 serien Kinakopien min er like fin etter 25 år til 170kr...... Bulgin Buccaneer 4000 serien koster 1100kr (No.RS) Beklager det var Buccaneer 900 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Chris284 skrev for 3 timer siden: Firkantpuls kan filtreres så det blir en ren sinus kurve. Med et enkelt L-C filter på utgangen får man en sinuskurve. En slik løsning, som også videoen viser, må jeg da forske litt på. Dermed var det å komme seg opp på hemsen i garasjen der jeg trodde jeg hadde en urgammel armatur for lysstoffrør likkende. Og ganske riktig, der fant jeg en gammel armatur med både kondensator på 8uF og to induktorer! Så får jeg sjekke hva som er inn og ut på induktoren og koble opp litt. Om spolen tåler at jeg trekker 100 - 300W får tiden vise om dette funker. Når gikk du forresten ut fra Ingeniøhøyskolen i Stavanger? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November Lars H. skrev for 18 timer siden: Når gikk du forresten ut fra Ingeniøhøyskolen i Stavanger? Det var i 1975. Er pensjonist nå. Ser det står 0,4A på ballast. 90-100w med 240 volt Og cos phi 0,5. Mulig det bare blir 40 - 50 watt du kan trekke. (P=U x I x cos phi) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 19.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November Jeg gikk nok ut en god del år tidligere fra skolen enn deg. Nå har jeg målt litt på induktoren, og det ser ut til at det er 2 spoler i hver enhet. Når jeg ohm'er ser det ut til å være en spole mellom 1 og 5, og en mellom 2 og 6. Jeg får koble opp litt og måle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November En spole kobles i serie, så du kan prøve med en, inn på 1 og ut på 2. har du et LCR meter kan du måle induktansen. Ev åpne og se hvordan det er koblet. Kondensatoren kobles i paralell med spenningen etter spolen. I et R C filter øker spenningen med roten av 2 (ca 1,4) så du kan få over 300volt. Blir ca det samme for L C filter. Derfor justeres feedback potmetret inne i konverter til du måler 230 volt på kondensator. Mulig du må justere (endre verdi) ned noe på kondensator for å få riktig sinus kurve. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 19.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November Så var den første oppkoblingen gjort. "Sinus-kurven" ble den samme med og uten en 40W lampe tilkoblet. Den kunne nok vært bedre. Men induktoren ble kanskje litt i varmeste laget. Det blir ikke mer "forsking" i kveld, så om det er mulig å regulere ned spenningen, for jeg sjekke en annen gang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November Det er dårlig med plass på arbeidsbordet, så testen ble på gulvet. Nå får jeg tenke tilbake på hva jeg lærte om L - C filtre en gang., jeg er redd kondensatoren er vel stor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Om du halverer kondensator, f.eks rundt 4 uF om du har har du mindre tidskonstant og kurven på toppen blir rundere. Regulere ned spenningen må gjøres i konverteren med potmeter for feedback. Jeg har en 300w lignende konverter liggende, så skal finne den frem og se om jeg får en sinus kurve med filter. Om man kjøper større konverter, f.eks 1000w som gir firkantpuls, går det an å få en rimelig konverter med sinuskurve. Induktor må tilpasses effekt forbruk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Maika Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Ser ikke ut som du trenger å bekymre deg for at eltilsynet skal pålegge deg å montere flere stikkontakter under skrivebordet i hvert fall, @Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November Kanskje bekymringen er at jeg har montert de selv? Men jeg tuller ihvertfall ikke med en dullion sjøtekontakter! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rune.f Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November For oss vanlige dødlige, kan denne brukes for å drive en poleringsmaskin i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Temu.. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Ja, nesten "alt" kommer jo uansett fra samme sted selv om noen fremdeles tror at det de kjøper i norsk butikk er overlegent best, men spørsmålet var om denne vil klare en poleringsjobb på 30min noen ganger hver sommer uten å ødelegge poleringsmaskinen ? Hadde da sluppet å dra ut 60m skjøteledning, det ikke er strøm på selve brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November 777,- for 4,4KW høres ikke ut som dette er i nærheten av et kvalitetsprodukt. Jeg hadde i hvert fall aldri satt den inn i båten min uten å skrudd den fra hverandre, sjekket komponenter og testet den tilsvarende som noen her har gjort med andre billig-invertere som her: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November 3 hours ago, Maika said: 777,- for 4,4KW høres ikke ut som dette er i nærheten av et kvalitetsprodukt. Jeg hadde i hvert fall aldri satt den inn i båten min uten å skrudd den fra hverandre, sjekket komponenter og testet den tilsvarende som noen her har gjort med andre billig-invertere som her: Dette vil jo uansett være en ulovlig installasjon. Det er vel ingen privatpersoner som har mulighet for å kontrollere opp mot EU sitt regelverk og CE merke utstyret. Men når diskusjonen først er i gang: En fast installasjon som er i bruk til stadighet, det er nå en ting, mht brannfare. Hvis det er utstyr man kobler opp midlertidig, for bruk under tilsyn, så er vel risikoen noe mindre. (Men berøringsfaren kan vel være den samme.) Og for de som allerede har en skilletansformator og en inverter som gir "stygge" firkantpulser ombord. Hvis man kobler firkantpulsene til inngangen på skilletrafoen, blir ikke det man kan ta ut på sekundærsiden av skilletrafoen en forholdsvis pen sinuskurve? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 19:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:15 Jeg tror jeg skrev et sted i denne tråden at jeg aldri har hatt problemer med invertere. Jeg gjorde nettopp en liten runde med feilsøk på en elektrisk tannbørste sammen med eldstesønnen min, vi fant ut at selve tannbørsten virker, mens laderen har tatt kvelden. Min eldste sønn minnet meg på at den sluttet å fungere den dagen den ble plugget inn i inverteren på båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart Lørdag 08:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:06 Arne2 skrev On 13.11.2025 at 14.47: Jeg legger opp tingene på en litt spesiell måte, og en filosofi der båtens elektriske anlegg skal være uendret, slik at man ikke bygger inn flere feilkilder. Når ny kapasitet skal bygges inn så skjer dette derfor ved å bygge opp ny kapasitet ved siden av, uten at det opprinnelige elektriske anlegget berøres. Helt enig i denne filosofien. Prøver dette så langt som mulig , men med ny lithiumbank og navigasjon, så blir det jo endringer. Har eget koblingsskjema på dette og ikke minst en beskrivelse i manual av dette. Arne2 skrev On 21.11.2025 at 2.23: Og for de som allerede har en skilletansformator og en inverter som gir "stygge" firkantpulser ombord. Hvis man kobler firkantpulsene til inngangen på skilletrafoen, blir ikke det man kan ta ut på sekundærsiden av skilletrafoen en forholdsvis pen sinuskurve? Pen blir den ikke , men mye bedre. Men som Lars sin test viser induktoren blir varm, noe som betyr at inverteren får større tap. Tror det er vanskelig å optimalisere et LC filter som er effektivt for alle belastninger. Men alltid moro å se innlegg fra Lars og andre som gjør praktiske tester. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Lørdag 21:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:50 Arne2 skrev On 13.11.2025 at 14.47: Jeg legger opp tingene på en litt spesiell måte, og en filosofi der båtens elektriske anlegg skal være uendret, slik at man ikke bygger inn flere feilkilder. Når ny kapasitet skal bygges inn så skjer dette derfor ved å bygge opp ny kapasitet ved siden av, uten at det opprinnelige elektriske anlegget berøres. Det er motsatt av min filosofi. Skal vi oppgradere, så fjerner vi gammelt og monterer nytt. For meg er ikke båtens originale el. anlegg noe som er hellig. Båten hadde originalt ett pent og ryddig el. anlegg, men med altfor liten kapasitet. Det eneste som er hellig er iso standardene som båten samsvarte med iht. verftets samsvarserklæring. Disse standardene skal fortsatt følges opp etter beste evne slik at vi ikke degraderer båten ved å oppgradere den. Å beholde båten original er ikke ett mål. Det vi verdsetter mest med hele båten er at den er kontinuerlig teknisk oppgradert på en ryddig måte slik at den innfrir dagens forventninger til komfort. Så jeg slår ett slag for å våge å endre båten, men ved å gjøre det på en fagmessig pen og riktig måte. Klarer man ikke å gjøre det skikkelig, så bør man beholde båten original. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 01:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 01:30 3 hours ago, Seilars said: Det er motsatt av min filosofi. Skal vi oppgradere, så fjerner vi gammelt og monterer nytt. For meg er ikke båtens originale el. anlegg noe som er hellig. Båten hadde originalt ett pent og ryddig el. anlegg, men med altfor liten kapasitet. Det eneste som er hellig er iso standardene som båten samsvarte med iht. verftets samsvarserklæring. Disse standardene skal fortsatt følges opp etter beste evne slik at vi ikke degraderer båten ved å oppgradere den. Å beholde båten original er ikke ett mål. Det vi verdsetter mest med hele båten er at den er kontinuerlig teknisk oppgradert på en ryddig måte slik at den innfrir dagens forventninger til komfort. Så jeg slår ett slag for å våge å endre båten, men ved å gjøre det på en fagmessig pen og riktig måte. Klarer man ikke å gjøre det skikkelig, så bør man beholde båten original. Hvordan skulle man kunne gjøre det "på en fagmessig pen og riktig måte" og oppfylle "alle kravene i normene" med mindre man oppfylle de formelle kvalifikasjonskravene, slik at man er elektriker med installatørkompetanse, inklusive den spesialkompetansen som kreves for å installere i båt? For min del så har jeg da jobbet litt over 40 år innenfor elektrofagene, også peridodevis som fagansvarlig i bedrift, men det har da hele tiden dreid seg om landbaserte systemer. Det gir meg da ingen kompetanse til å kunne gjennomføre elektriske installasjoner i egen båt utover det som gjelder for "folk flest", dvs begrenset til 12V og 200 VA. Synes det er greit nok å forsøke å forstå det elektriske anlegget ombord i egen båt, og når man da kobler opp nye separate systemer, som holdes innenfor 12 Volt og maks 200 VA, da kan man jo gjennomføre på en "fagmessig pen og riktig måte". Når det gjelder standarder, så er jo heller ikke dette noe som "folk flest" har tilgang til. Jeg for min del har jo fortsatt tilgang til de mest sentrale landbaserte normene, og i alle fall de som brukes ved gjennomføring av installatørprøven, men jeg har jo ikke tilgang til de normene som gjelder maritimt. Utarbeidet etter beste evne en oversikt over regelverket som elektrisk landkrabbe. (Korreksjoner og utdypinger mottas med takk!) Det er en annen tråd her på forum som går på "obligatorisk register". Det vil vel ikke akkurat forbause meg om "obligatorisk register" så også følges opp med en form for EU kontroll for båt. Da vil det nok kanskje finnes litt "hjemmelaget elektrisk" å kikke litt nærmere på. Hvis man oppfyller de lovlige kravene til å kunne installere og gjennomføre elektriske installasjoner i egen båt, som elektrisker og installatør, så kan man jo selvfølgelig det, men hvor mange priosent av båteierne er det som har en slik elektrofaglig bakgrunn? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 09:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:26 Arne2 skrev for 6 timer siden: For min del så har jeg da jobbet litt over 40 år innenfor elektrofagene, også peridodevis som fagansvarlig i bedrift, men det har da hele tiden dreid seg om landbaserte systemer. Det gir meg da ingen kompetanse til å kunne gjennomføre elektriske installasjoner i egen båt utover det som gjelder for "folk flest", dvs begrenset til 12V og 200 VA. Selv om du ikke innehar den formelle kompetansen som trengs for å gjøre jobber på over 200VA i egen båt, så kan du med din kompetanse planlegge jobben, og benytte ett firma til å utføre arbeidet. Vi har andre her inne på forumet som har satt bort ganske store elektro arbeider i egen båt. Poenget mitt er ikke hvilken kompetanse folk har, men hvordan de ønsker å ha båten sin. Folk må kjenne sin begrensning og ikke ta på seg oppgaver de ikke er kvalifisert til. Spesielt når det gjelder invertere så er jeg ærlig talt litt bekymret for hva folk driver med. 30mA jordfeilbryter er en oppfinnelse på nivå med sikkerhetsbelte i bil, og mange monterer invertere uten å forstå at en jordfeilautomat på utgangen kan redde liv. I NS EN ISO 13297 som jeg følger i vår båt, så er det krav til 30mA jordfeilutkobling. Tilgang til normer og forskrifter som gjelder for egen båt kan kjøpes om man ikke har tilgang. Arne2 skrev for 7 timer siden: Det er en annen tråd her på forum som går på "obligatorisk register". Det vil vel ikke akkurat forbause meg om "obligatorisk register" så også følges opp med en form for EU kontroll for båt. Da vil det nok kanskje finnes litt "hjemmelaget elektrisk" å kikke litt nærmere på. Det finnes mange flinke folk i dette landet. Det som bekymrer meg mer enn dem som gjør noe, er dem som ikke gjør noe. Spesielt om de har ett 40 år gammelt el. anlegg som har vært vinterlagret under ei fuktig presenning i alle disse 40 årene. Jeg har vært ombord i mange gamle båter, og har ennå tilgode å være mer bekymret for det prosjektet båteieren vil at jeg skal se på, enn det han ennå ikke har utført. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden On 12/28/2025 at 5:26 PM, Seilars said: Selv om du ikke innehar den formelle kompetansen som trengs for å gjøre jobber på over 200VA i egen båt, så kan du med din kompetanse planlegge jobben, og benytte ett firma til å utføre arbeidet. Vi har andre her inne på forumet som har satt bort ganske store elektro arbeider i egen båt. Poenget mitt er ikke hvilken kompetanse folk har, men hvordan de ønsker å ha båten sin. Folk må kjenne sin begrensning og ikke ta på seg oppgaver de ikke er kvalifisert til. Spesielt når det gjelder invertere så er jeg ærlig talt litt bekymret for hva folk driver med. 30mA jordfeilbryter er en oppfinnelse på nivå med sikkerhetsbelte i bil, og mange monterer invertere uten å forstå at en jordfeilautomat på utgangen kan redde liv. I NS EN ISO 13297 som jeg følger i vår båt, så er det krav til 30mA jordfeilutkobling. Tilgang til normer og forskrifter som gjelder for egen båt kan kjøpes om man ikke har tilgang. Jo, man må selvfølgelig kunne sette seg inn i hvordan det elektriske anlegget fungerer, slik at man både avdekke og forstå feil, og bestille riktig type utstyr og utbedringer. Ellers for min egen del, så må jeg tilstå at jeg ikke er så oppratt av å følge reglene for å følge reglene, men heller for å unngå farlige situasjoner. Det aller meste av kravene i regelverket har jo en sikkerhetsmessig begrunnelse. Feil i eksisterende eller originalt elektrisk anlegg, i alle fall de som har med brannfare å gjøre, vil jo normalt utvikle seg gradvis, slik at hvis man holder anlegget under observasjon, og lar være å endre det, så vil man noralt fange feilene før det oppstår noen farlige situasjoner. Når det gjelder de inverterprosjektene som diskuteres her på forum, så synes jeg ikke at det faglige opplegget ligner så veldig mye på gjennomføringen av en typisk fagprøve innenfor elektrofagene. Det aller meste av det som går på vanlige krav til sikkerhet, dokumentasjon og risikovurdering, og bruk av normer, har vel en liten tendens til å være utelatt i disse diskusjonene. Ofte så dreier det seg vel om diskusjon rundt utførelse av arbeider som "usakkyndig" ikke har lov til å utføre. Jeg vil vel se det som naturlig og noe man må forvente at det oppstår en del båtbranner som følge av disse prosjektene. Og så kan man vel tenke seg at det kommer krav om tekniske kontroller, sånn litt etter hvert. Jeg har jo ikke tilgang til NS EN ISO 13297, men jeg vil vel mene at både i NEK400 (elektriske installasjoner i bygninger) og i NEK EN 60204-1 (elektriske installasjoner på maskiner), så er det beskrevet mindre lokale 230V IT anlegg, der det ikke er behov for å bruke jordfeilbryter. (På grunn av at jordfeilstrømmen blir mindre enn 30 mA ved første jordfeil. Ved andre jordfeil så vil kortslutningsvernet slå ut.) Man skulle jo tro at hvis inverteren (eller skilletransformatorens sekundærside) er koblet opp som et IT anlegg, så er det ikke behov for noe jordfeilvern. Det kan man jo finne ut av ved å måle jorfeilstrømmen. (Men er utgangen koblet opp som TN så blir det jo kortslutning.) Jobber du med elektriske installasjoner i fritidsbåter, ettersom du har tilgang til standarden? Er den ellers verdt prislappen på en tusenlapp for en privatperson? Erfaringen er ellers den at hvis man tar kontakt med noen av de ildsjelene som jobber med disse normene, altså de som sitter i normkommiteen, så kan man få veldig mye god info, men da skulle man vel gjerne ha gått gjennom standarden på forhånd, slik at man kan føre en noenlunde fornuftig samtale. Ser at det er den normkommiteen som jobber med NS EN ISO 13297 ser ut til å være denne: https://standard.no/standardisering/komiteer/komiteoversikt/snk-146/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.