Seilars Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Arne2 skrev 16 minutter siden: Jobber du med elektriske installasjoner i fritidsbåter, ettersom du har tilgang til standarden? Er den ellers verdt prislappen på en tusenlapp for en privatperson? Jeg synest baatplassen er ett veldig fint amatør forum der vi båtfolk kan diskutere tekniske løsninger og bli klokere på tekniske ting som interesserer oss innen alle fag. Når det gjelder jordfeilbrytere og NS EN ISO 13297, så er dette en norm som beskriver hvordan man kan installere en enkel installasjon i en fritidsbåt med endel krav og begrensninger. Normen er ikke så teknisk komplisert med rom for tolkninger som feks. NEK400. Jeg tror normen er laget for å få litt enkel fornuft inn i båtbygger bransjen slik at de slipper å forholde seg til samme regelverket som skipsverft gjør når de bygger yrkesfartøy. Ja, jeg har tilgang til bla. FEA-M og NEK410, samt ISO13297, men jeg mener vi må balansere det praktiske og teoretiske litt om vi skal oppnå det som er hensikten med forskriftene. Båtfolk har til alle tider vedlikeholdt enkle ting i egen båt, men nå begynner anleggene å få mye mer energi. Tanken med å begrense ufaglært arbeid i fritidsbåter til 50V/200VA er nok statistikk som sier at dette er fornuftig. Å skremme båtfolk fra å gjøre enkle lovlige jobber i eget anlegg tror jeg kan være farligere enn å la noen gjøre mer enn de har lov til. Folk flest kjenner sin begrensning, og tiden der elektromateriell kun er tilgjengelig over disk med fagbrev i hånden er forbi. Lover og forskrifter finnes i samfunnet, og innskjerpinger kommer etter ulykker. Du kan få rett i at det blir strengere håndheving av disse tingene i fremtiden, men først etter at det har blitt registrert strømulykker og branner pga. slike feil. Du spør om jeg jobber med elektriske installasjoner i fritidsbåter, og svaret er nei. Om jeg kunne kjøpt en norm til over tusenlappen som privatperson…ja, det kunne jeg nok gjort, for det interesserer meg. Men jeg er heldig som har tilgang til alle disse uten å kjøpe dem selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.